• flora3

hur blir jag skuldfri

Hej
    Efter många slitsamma år, inte minst ekonomiskt, som ensamstående mamma sitter jag med avbetalningar på konsumtionslån och krediter. Jag behöver få bort dem, eller minska avbetalningarna på bästa möjliga vis. Jag har rätt bra inkomst, men dessa avbetalningar inklusive studielån slukar för mycket av min lön.

Hur gör jag lämpligast, vilken bank är egentligen bäst? Jag vill ha tips och råd så mycket som möjligt.

• Svar på tråden hur blir jag skuldfri
  • nytt eller gammalt

Om du har boende som du kan låna pengar på, tror jag att bästa lösningen är att gå till en vanlig bank och ta ett lån med bostaden som säkerhet och lösa alla de dyra lånen.

Låna bara exakt så mycket så att du blir av med konsumtionslånen (banken vill gärna låna ut extra). Lägg upp en amorteringsplan som passar din ekonomi, dvs så att du har råd att spara samtidigt för kommande inköp du kommer behöva göra.

Behåll studielånen som det är, finns ingen bättre deal att få hos nån bank.

Så tänker jag...

• BuoBä

Bättre villkor än på studielånet får du aldrig, så bortse från det nu.

Lista alla andra lån och krediter i storleksordning. Börja med det minsta och betala in så mycket du bara kan på det varje månad. På övriga betalar du minimibelopp. När det minsta är borta går du på det näst minsta. I takt med att du blir av med krediter får du mer och mer över att betala in på det som ligger i tur. Och antalet faktureringsavgifter mm som de där bolagen håller på med minskar också för varje kredit du blir av med.

• flora3

Tack, bra tips i båda svaren. Tyvärr bor jag i hyresrätt så det där med att låna pengar på lägenheten kan jag inte.

Ofta får man ju rådet att slå ihop alla lån/krediter till ett, men det kanske inte alltid är det smartaste.

• BuoBä
    flora3 skrev 2015-01-31 18:10:05 följande:

Tack, bra tips i båda svaren. Tyvärr bor jag i hyresrätt så det där med att låna pengar på lägenheten kan jag inte.

Ofta får man ju rådet att slå ihop alla lån/krediter till ett, men det kanske inte alltid är det smartaste.

Att få ett större lån med bättre ränta kräver ofta någon form av säkerhet, oftast en bostad. Det kan bli svårt för dig, men du kan ju alltid prata med banken. Söker du på nätet kommer de bara se alla krediter du redan har och ge avslag direkt, så det krävs en personlig kontakt och att du förklarar din plan.

Har du flera små krediter/lån hos samma kredit-/långivare kan du kolla om det finns möjligt att slå ihop dem. Det kan ge lägre avgifter eftersom det blir färre avier.

Det skadar inte heller att ringa runt och se om det går att förhandla ner räntorna på de befintliga krediterna.
  • XEmmabus

Förslaget att du ska beta av de minsta skulderna först är inte så smart. Givetvis börjar man med de som har högst ränta. Vill du skriva ut dina lånebelopp och ränta för varje fordran,samt när fordran uppstod? Det bästa är att ringa runt och försöka förhandla ner räntan/frysa räntan. Detta är lättare ju äldre lånen är.

Har du försökt få ett ihopbakslån? Alltså ett enda lån med max ränta runt 8-9%.

• foppatoffel

Hej TS!

Ingen kul situation att vara i, att se så mycket av inkomsten glida iväg till "ingenting". Jag kommer gärna med tips. Har själv framgångsrikt hjälpt bl.a. min nuvarande sambo med ett precis likadant bekymmer. Hennes skulder hade ackumulerats till ca 50000 innan vi träffades men är idag två år senare borta helt. Har funnits lite tips tidigare i tråden, samt delade åsikter om vilka räkningar som skall prioriteras. Det beror helt på den effektiva räntan på dem, dvs. utlåningsränta + aviavgifter och andra avgifter. Kreditgivare brukar vara väldigt duktiga på att se till så att den effektiva räntan kan bli så hög som 25-30%, sjukt! Aviavgifter utöver utlåningsräntan kan vara en stor post. Som tidigare nämnts så går det bara att hjälpa dig på bästa sätt ifall du delar med dig av alla dina krediter, räntor, belopp, aviavgifter, betalskydd och andra avgifter som hör till respektive kredit.

Beroende på hur din situation ser ut så kan du vara tvungen att ändra levnadsvanor temporärt. Du bör även fundera på om det är någon direkt åtgärd du kan göra för att betala av på krediterna, t.ex. sälja något du inte absolut behöver, TV-spel, gitarr, bil... who knows!

Ovanstående kan kännas väldigt jobbigt, och det är att se som sista utvägen. Innan dess bör du samla kraft att besöka alla långivare du kan tänka på, börja med din bank, sedan finns Lendo, bluestep etc. Du vill baka ihop dina lån, dvs. att långivaren betalar dina krediter och ger dig ett nytt lån. Det nya lånet kanske har taskig ränta på mellan 6-10%, men det är fortfarande mycket bättre än småkrediter. Om du visar på betalningsvilja och uppvisar en individuell plan, gärna ett excel-ark, när du besöker banken så har du goda möjligheter. Du måste övertyga banken då det blir ett lån utan säkerhet.

Fundera också på om du har någon närstående som du har förtroende för att dela med dig av din situation till, dels för att undersöka möjligheten att ta ett temporärt privat lån till en bestämd kostnad, det är absolut att föredra då ni båda tjänar på det (billigare än banklån och pengarna behålls inom din vänskapskrets/familj). På detta sätt får du också någon att naturligt prata om detta med, och det kan vara jättebra. Däremot har jag full förståelse för om du vill hålla detta helt hemligt, för det är inget man normalt vill berätta om.

Ditt första steg nu är att betala allt du handlar direkt, ingen avbetalning! Jag brukar tänka att: det jag inte kan köpa kontant det har jag inte råd med (förutom bostad då).

Att du har en stadig inkomst är en finfin start på din lösning på det här ????. Men som sagt dela gärna med dig av dina krediter etc.

Mvh

• BuoBä
    XEmmabus skrev 2015-02-01 01:01:34 följande:

Förslaget att du ska beta av de minsta skulderna först är inte så smart. Givetvis börjar man med de som har högst ränta. Vill du skriva ut dina lånebelopp och ränta för varje fordran,samt när fordran uppstod? Det bästa är att ringa runt och försöka förhandla ner räntan/frysa räntan. Detta är lättare ju äldre lånen är.

Har du försökt få ett ihopbakslån? Alltså ett enda lån med max ränta runt 8-9%.

Tanken med att börja med de minsta lånen är att den effektiva räntan där brukar vara hög, tack vare aviavgifter mm. Det kan också vara motiverande att se lån försvinna, och man får väldigt konkret ett lite större belopp att attackera nästa lån med.

Att börja med det med högst ränta kan också vara en metod, men då ska det vara högst effektiv ränta.
  • Smarthuvud

Det är som andra sagt, svårt att ge tips som passar bäst för dig, utifrån den info du gett. Viktigast är ju att du förstår att du måste ändra ditt ekonomiska beteende. Finns inget lån som gör att du kan fortsätta på samma sätt, och bli skuldfri. Det är ju därför du sitter där du gör idag. Se några avsnitt av lyxfällan. Svårare är det inte. Sälj det du tycker dig kunna sälja. Betala dina dyraste krediter. Ring runt till de företag du har krediger hos, och förhandla. Ihopbakslån på det du inte får bra villkor på. Exempelvis ICA- banken har ca 5% ränta, och tumredeln är att dina krediter utan säkerhet inte ska uppgå till mer än din årslön. Stryp alla onödiga utgifter. Gör budget, och håll dig till den.

Glömde jag något?

• flora3

Hej igen!
    Det är lite känsligt att redovisa för mina privata skulder här, men i stort kan jag säga att det rör sig om totalt 120 000 kr, hälften är lån hos en bank, med bra ränta (cirka 5 %) + ett kreditkort som jag har som livlina (13,25% ränta), vilket nu måste bort, för allt jag sätter in där, åker ut nästa månad och på så vis aldrig minskar, snarare tvärtom. Därutöver har jag ett bensinkort

(cirka 10%) ränta) som jag till en början betalade av helt varje månad, men efter en period då jag reste mycket så växte även skulden på det, så nu tankar jag upp det jag betalar in även på det.  

Banklånet är ?ihopbakat till ett lån?, som jag en gång tog, skulden där har minskat en del, men skulle jag ansöka om förhöjning på det så är skulden högre än när jag en gång tog det. Det blir en spiral hur jag än gör. Skulle jag betala av bensinkortet t ex i förhöjt befintligt banklån så skulle jag ändå få betala bensinen utöver det och inte minska mina totala utgifter med många kronor. Kreditkortet har högst ränta och bör ju bort först om jag skulle gå på att ta bort ett i taget.

Jag får spärra korten, gå till banken igen med svansen mellan benen och leva på minimum, det är väl det enda...

• BuoBä

Om det är krediter som du fortfarande utnyttjar blir det väldigt svårt att få banklån för att täcka dem. Särskilt om banken redan "räddat" dig en gång tidigare...

Du får nog börja i andra änden då, och se över var du kan dra in så du kan bryta ditt beroende av krediter.

Svar på tråden hur blir jag skuldfri