• liji83

Viktångest, gravid. Behöver råd!

Försök tänka på att om du äter det som du och bäbisen behöver då kommer DU inte gå upp i vikt utan det som väger är det du bygger (och som sedan ska ut). Du kommer ha ett kilo extra bara i blod, bäbisen kommer väga tre-fyra när den är klar, fostervatten, moderkaka etc väger också. Om du inte går upp vikt av det så kommer ju något annat gå åt istället (för bäbisen kommer ta det den behöver) och då är risken stor att det blir de muskler du arbetat hårt för som förbränns istället. Att bygga upp den muskelmassan igen, det kommer att kosta på.

Så försöker jag tänka iallafall och jag förstår att det är jobbigt. Jag är också van att träna mycket och har dessutom en historik med övervikt, så jag har fått kämpa mycket med att acceptera att jag blir större och tyngre. För mig har det dock blivit enklare ju längre graviditeten gått, för nu är det det så uppenbart att jag faktiskt bygger en ny människa. Första 25 veckorna kände jag mig mest bara tjock, graviditeten i sig och att den skulle resultera i en bäbis kändes väldigt abstrakt och det var väldigt påfrestande.

Gällande träning efter graviditeten ska du lyssna med ett halvt öra på alla råd som folk kommer med. Som det låter håller du fortfarande igång och det gör att vägen tillbaka efter förlossningen kommer bli betydligt kortare. Om allt går bra är chansen god att du kan börja träna hårt ganska snabbt igen. Kanske får vissa övningar och träningsformer vänta ett tag, men där är det ju bara att du använder ditt sunds förnuft och lyssnar på kroppen.

Så för vad det är värt är du inte ensam, och jag önskar dig all lycka till!

Svar på tråden Viktångest, gravid. Behöver råd!