• miljömamma

vill spela trummor

Min 7-åring påstår att han vill ha trummor och vill lära sig spela trummor. Jag har kollat upp kostnad snabbt, trummor kostar från 2100kr o uppåt, 5 kurstillfällen kostar 1500kr. Detta tycker jag är dyrt. Jag vet inte alls vad det kostar att spela ett instrument. Ska man bara strunta i hans önskan för det är dyrt. Sen vet jag inte heller om han verkligen vill detta heller. Finns det någon billighetsvariant, typ lära spela trummor kurs på webben eller biblioteket, som man kan låta honom gå och se om han verkligen vill eller om han ger upp direkt. Finns det trumset som man kan låna för en billig peng, alternativt om det går att köpa billiga o bra trummor för nybörjare nånstans för 500-dringen? Det hade varit enklare om han ville spela fiol för det har vi en hemma.

• Svar på tråden vill spela trummor
  • Alexi

Jag skulle aldrig tillåta mina barn att spela trummor, det ljudet skulle man ju bli galen av att höra hemma varje dag...

• Dr Nail
    Alexi skrev 2015-02-01 08:51:44 följande:

Jag skulle aldrig tillåta mina barn att spela trummor, det ljudet skulle man ju bli galen av att höra hemma varje dag...

Lösningen är isf ett elektroniskt trumset.
  • BCH52

Ta kontakt med kommunala musikskolan, de kanske erbjuder utbildning på slagverk. Man kan ofta få hyra instrument också. Många erbjuder också prova-på-tillfällen.

• Nordin126

Gör det du kan för att han ska få spela trummor, jag lärde mig själv vid 7 års ålder och är nu 28 och spelar i flera band och spelar massa live. Det är det bästa som kunde hända mig och har hjälpt mig igenom massa livet. Så gör allt du kan för att få in han på typ en rockskola eller liknande bara han får spela. När han sen spelar inför publik första gången finns inget annat:)

• Nordin126
    Alexi skrev 2015-02-01 08:51:44 följande:

Glädjedödare
  • fluu

Om det verkligen är viktigt för honom så skulle jag göra allt jag kunde för att han skulle få spela trummor(hemma endast elektroniskt dock;P).
    Kolla runt på olika kursalternativ och kanske kan barnet hjälpa till att spara/jobba ihop lite pengar(typ gå ärenden åt dig/farfar). Både för att bidra ekonomiskt och för att du då ser att det är något han verkligen vill.

MEN kom också ihåg att har du inte råd så har du inte och det är inget att skämmas för och något barnet får förstå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Punkster

Som sagt, kommunala musikskolan brukar ha prova på-dagar där man kan komma och testa på ett instrument. Då kan han ju få testa. Annars kanske ni har någon i bekantskapskretsen som spelar? Kolla att fråga på facebook om det finns någon trummis som kan låta honom få testa lite. 

Ang. utbudet av kurser och instrument så varierar det såklart. Trumset går att hitta på blocket från gratis och uppåt beroende på skick, kvalitet och hur pass komplett det är. Om ljudet är ett problem så kan man köpa elektriska trummor. Även det finns på blocket. Annars har thomann.de både bra utbud och förmånliga fraktvillkor om man vill köpa nytt. 

Man kan ju också annonsera efter trumlärare, man måste inte gå en färdig kurs. Kan hända att det finns någon lokal musiker som kan lära ut grunderna. Har man väl kommit igång så går det ofta bra att fortsätta på egen hand. Jag är hobbymusiker och har lärt mig att spela på så sätt. 

Svar på tråden vill spela trummor