8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!
Jag vet hur jobbigt du har det. Min äldsta dotter var likadan och när hon var 8 månader orkade jag inte mer. På dagarna var det inte så mycket att göra, mer än att vi fförsökte söva om henne över sömnskarvarna. Så om hon sov i vagnen började jag gå med den efter 25 min så att hon somnade om när hon vaknade efter 30 min. Behövde gå ungefär 20 min så kunde hon sova en bra stund till sedan. Det blev bättre och bättre och när hon var ett år och började sova en gång per dag var det inte något problem längre (förutom att hon inte ville somna).
På nätterna gjorde vi så att jag slutade amma. Hon ville också amma varje gång hon vaknade, alltså ungefär varje halvtimme -timme. Vi la oss med henne i vår säng på kvällen så att hon somnade där. De första tre kvällarna var hon ledsen och kämpade emot, men vi låg bredvid och höll om henne och sedan gick det bra. Visst kunde det ta lång tid innan hon somnade men hon var inte ledsen. Sen när hon vaknade la vi oss bara bredvid så somnade hon om. På nätterna låg vi ju bredvid så då somnade hon om av sig självt.
Jag upplevde att det blev bättre efter att hon blev 1,5 år. Både med dagsömnen och att hon slutade att vakna så mycket på kvällarna och nätterna...