8 månaders bebis med sömnproblem, hjälp!
ellami skrev 2015-02-01 15:50:16 följande:
Inga konstigheter med beteendet?! Förstår att du menar väl och jag förstår att bebisar sover olika i perioder och vaknar om natten. Men att en bebis vaknar varje kvart ibland om natten, gråter mitt i natten och sover max 30 minuter om dagen efter att ha kämpat emot sömnen i timmar är för mig inte normalt bebisbeteende utan innebär sömnsvårigheter. Hur ska jag sova/vila när han vilar? På natten sover jag ju men blir väckt i princip samma sekund som jag stänger ögonen och sjunker in i sömn. Det är nog varken bra för mig eller honom att sova så dåligt och så lite.
Jag håller med dig och har varit i samma sits. Det är ett helvete och man kan inte fungera normalt när man inte får sova, varken som bebis eller föräldrer. Vi använde en sömnmetod som har fungerat jättebra för oss. Den går ut på att ha ett strikt mat- och sovschema och en godnattramsa. Barnet ska känna tryggheten från föräldrarna genom rösten och bli "kompis" med sängen. Från att ha vaknat mer än en gång i timmen under natten och enbart sovit i rullande vagn under dagen till att sova 10-12 timmar per natt tog det fyra dagar! Nu är han 1,5 år och sover 12 timmar natt, 1,5 timme dag och blir glad när han ser sängen. Efter att jag lagt ner honom ligger han och sjunger lite och efter 10-15 min sover han. Självklart går det upp och ner med sömnen men vi vet hur vi ska göra när han börjar sova sämre. Skriv ett privat meddelande till mig så kan jag beskriva mer ingående, om du vill. Till dess skickar jag styrkekramar i massor!