• Elisabeth marie

Öroninflammation rinnande öra.

Min son 3 år har ett mycket rinnande öra. Han hade feber för en vecka sedan. Men inte nu. Men örat sluta inte rinna. Pyjamasen hade gula fläcka över sig. Han har rör inopererat. Men verkar inte hjälpa. Vad ska jag göra? Han lär ju inte få pencelin eftersom han inte har feber.

Kan han gå till dagis?

Tips

• Svar på tråden Öroninflammation rinnande öra.
  • Sallysally
    Ambulansliv skrev 2015-02-01 19:20:21 följande:

För ett "normalt öra". Detta var inget normalt öra.

/jobbar också i vården sörru

De var ingen tävling? Nu har dem fått hjälp och tur dem kom till läkaren.
  • Sallysally
    Elisabeth marie skrev 2015-02-01 19:17:46 följande:

Han fick bara droppar igen.

Okej skönt ni fick hjälp! Krya på ! :)
  • Rockabillymom
    Milie skrev 2015-02-01 13:00:38 följande:

Han har rör i örat, som det står i TS...

Röret är till för luftpassage, inte vätska. Så åk in med honom. Det kan ju vara enbart öronkatarr (sekretorisk/vätskande otur) eller vad det heter, och då får ni nog ingen antibiotika. Men det kan ju vara en öroninflammation och eftersom röret är där så ska han få någon typ av behandling med ögondroppar och/eller antibiotika.

Ja jag läste att han hade rör. Men ingen aning vad det innebär. Ville bara hjälpa till då det som sagt hände samma med min son att det rann
  • Milie
    Sallysally skrev 2015-02-01 19:18:17 följande:
    Arbetar i sjukvården och rinnande öra ska alltid till doktorn.

Stavfel var mest taskigt att kommentera av dig.

När har jag påstått att han inte ska till doktorn? Jag skrev att ett rinnande öra inte behöver innebära antibiotika. Mer exakt var det här mitt råd..

"Röret är till för luftpassage, inte vätska. Så åk in med honom. Det kan ju vara enbart öronkatarr (sekretorisk/vätskande otit) eller vad det heter, och då får ni nog ingen antibiotika. Men det kan ju vara en öroninflammation och eftersom röret är där så ska han få någon typ av behandling med ögondroppar och/eller antibiotika."

Jag tycker inte stavfel är taskigt att kommentera. Slarvfel är väl en sak men just den felstavningen av penicillin tror folk ofta är rätt, så därför tycker jag det är lämpligt att säga att så inte är fallet.

Rockabillymom skrev 2015-02-01 23:03:06 följande:
    Ja jag läste att han hade rör. Men ingen aning vad det innebär. Ville bara hjälpa till då det som sagt hände samma med min son att det rann

Röret sitter i trumhinnan så självklart är det ett hål där.

• Milie

Äsch då. Jag kom ihåg att ändra otur till otit men inte ögondroppar till örondroppar.

• Sallysally

Okej okej :)

Milie skrev 2015-02-02 15:25:19 följande:

När har jag påstått att han inte ska till doktorn? Jag skrev att ett rinnande öra inte behöver innebära antibiotika. Mer exakt var det här mitt råd..

"Röret är till för luftpassage, inte vätska. Så åk in med honom. Det kan ju vara enbart öronkatarr (sekretorisk/vätskande otit) eller vad det heter, och då får ni nog ingen antibiotika. Men det kan ju vara en öroninflammation och eftersom röret är där så ska han få någon typ av behandling med ögondroppar och/eller antibiotika."

Jag tycker inte stavfel är taskigt att kommentera. Slarvfel är väl en sak men just den felstavningen av penicillin tror folk ofta är rätt, så därför tycker jag det är lämpligt att säga att så inte är fallet.

Röret sitter i trumhinnan så självklart är det ett hål där.

• Ambulansliv
    Sallysally skrev 2015-02-01 19:22:28 följande:
    De var ingen tävling? Nu har dem fått hjälp och tur dem kom till läkaren.
    Absolut ingen tävling. Men jag roar mig ofta med att tillrättavisa folk som skriver ut felaktiga råd i såna här trådar. Det kan göra mer skada än nytta! 
  • Sallysally
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 17:01:56 följande:

Absolut ingen tävling. Men jag roar mig ofta med att tillrättavisa folk som skriver ut felaktiga råd i såna här trådar. Det kan göra mer skada än nytta! 

Ur 1177...

"Om det börjar rinna ur örat eller se smetigt ut i hörselgången beror det på att man fått en öroninflammation. Eftersom man har ett rör rinner nu varet ut genom detta i stället för att bli kvar inne i mellanörat. Man får inte ont och det brukar inte heller påverka på något annat sätt. Minst var fjärde barn får en öroninflammation med var som rinner ur örat under tiden som ventilationsröret sitter kvar i trumhinnan.

Om man använder örondroppar med antibiotika brukar inflammationen försvinna. Det är sällsynt men ibland kan infektionen bli långvarig eftersom bakterierna har fått fäste i området runt själva plaströret. Då kan det bli nödvändigt att plaströret tas bort för att infektionen ska läka."

Således ej felaktigt råd av mig.
  • Ambulansliv
    Sallysally skrev 2015-02-01 19:16:45 följande:

Ja jag trodde du skrev till mig innan! :)

Gjorde jag INTE!
  • Ambulansliv
    Sallysally skrev 2015-02-02 20:25:00 följande:

Ur 1177...

"Om det börjar rinna ur örat eller se smetigt ut i hörselgången beror det på att man fått en öroninflammation. Eftersom man har ett rör rinner nu varet ut genom detta i stället för att bli kvar inne i mellanörat. Man får inte ont och det brukar inte heller påverka på något annat sätt. Minst var fjärde barn får en öroninflammation med var som rinner ur örat under tiden som ventilationsröret sitter kvar i trumhinnan.

Om man använder örondroppar med antibiotika brukar inflammationen försvinna. Det är sällsynt men ibland kan infektionen bli långvarig eftersom bakterierna har fått fäste i området runt själva plaströret. Då kan det bli nödvändigt att plaströret tas bort för att infektionen ska läka."

Således ej felaktigt råd av mig.

Men du var tvungen att googla.... du visste inte fr början!!!!
  • Sallysally
    Ambulansliv skrev 2015-02-02 22:47:39 följande:
    Men du var tvungen att googla?. du visste inte fr början!!!!
    haha Jo.

ha en fin dag =)
  • Ambulansliv
    Sallysally skrev 2015-02-03 11:20:10 följande:
    haha Jo.

ha en fin dag =)
    Näää, då hade du motiverat bättre....så är det sörru!
    Men ha en fin dag du med!
Svar på tråden Öroninflammation rinnande öra.