• springa

Blir man inte smal av träning?

Jag har börjat löpa nu sedan årsskiftet och har gått från att springa under 1 km till nästan 2 nu på några veckor. Även om det bara står att jag bränner ca 130 kolhydrater tills man orkar springa längre så undrar jag om detta ändå inte gör skillnad på resultatet? 

Säg att jag bränner 600 kolhydrater per vecka. Det kanske täcker upp för godiset jag unnat mig på helgen då så jag iallafall inte går upp i vikt? 

Läser på många sidor att största viktskillnaden gör man i köket. 

Jag väger ca 73 kg och är 175 cm lång. Jag vill gå ner till minst 68 kg.

Har slutat äta sötsaker på dagarna vilket jag gjorde för jämnan innan.

Någon löpare som märkt stor skillnad på vikt? 

• Svar på tråden Blir man inte smal av träning?
  • Ful Anka

Du måste springa längre sträcka och under en längre tid för att märka skillnaden.

This is my life and I don't care
  • Ess

Att sköta kosten samtidigt är a och o. 
    Själv är jag inbiten löpare sedan många år som  springer i stort sett varje dag, men jag har ändå gått upp i vikt tack vare att jag slarvat ganska mycket med kosten under en längre period.

Om du tänker efter så vet du säkert ungefär vad du unnar dig lite väl mycket av. Gör små förändringar i kosten, samtidigt som du fortsätter träna och öka distansen långsamt. Så kommer du att märka skillnaden, men det tar ju ett tag.
    Gör man alltför stora förändringar på en gång och börjar med att "nu ska jag leva sunt", då håller det aldrig. Tex börja med att ha vatten som huvuddryck. När det sitter där och du vant dig, så tar du nästa bit.
    Lycka till!

• springa
    Ess skrev 2015-02-01 13:09:05 följande:

Att sköta kosten samtidigt är a och o. 
    Själv är jag inbiten löpare sedan många år som  springer i stort sett varje dag, men jag har ändå gått upp i vikt tack vare att jag slarvat ganska mycket med kosten under en längre period.

Om du tänker efter så vet du säkert ungefär vad du unnar dig lite väl mycket av. Gör små förändringar i kosten, samtidigt som du fortsätter träna och öka distansen långsamt. Så kommer du att märka skillnaden, men det tar ju ett tag.
    Gör man alltför stora förändringar på en gång och börjar med att "nu ska jag leva sunt", då håller det aldrig. Tex börja med att ha vatten som huvuddryck. När det sitter där och du vant dig, så tar du nästa bit.
    Lycka till!

Tack för tipsen! 

Har gjort precis som du sagt, har bara slutat med godiset under veckodagarna och har även då ibland unnat mig en liten bit choklad(mitt missbruk) men mat äter jag som vanligt, försöker välja lite nyttigare pasta och ris. Tänker mycket att jag vill träna för att kunna äta vad jag vill. 

Har aldrig haft problem med vikten tidigare men nu efter två barn och extremt många fickor under föräldraledigheten känner jag mig inte särskilt nöjd då jag aldrig vägt såhär mycket innan.

Men nu är jag mest målmedveten då jag kommit på att jag tycker om känslan efter jag sprungit, vilket jag aldrig gjort innan. 

• Ess
    springa skrev 2015-02-01 13:14:48 följande:

Tack för tipsen! 

Har gjort precis som du sagt, har bara slutat med godiset under veckodagarna och har även då ibland unnat mig en liten bit choklad(mitt missbruk) men mat äter jag som vanligt, försöker välja lite nyttigare pasta och ris. Tänker mycket att jag vill träna för att kunna äta vad jag vill. 

Har aldrig haft problem med vikten tidigare men nu efter två barn och extremt många fickor under föräldraledigheten känner jag mig inte särskilt nöjd då jag aldrig vägt såhär mycket innan.

Men nu är jag mest målmedveten då jag kommit på att jag tycker om känslan efter jag sprungit, vilket jag aldrig gjort innan. 

Att man inte kan äta vad man vill bara för att man tränar är jag ett levande bevis för, jag har både ett fysiskt tungt jobb och tränar mycket och har ändå lagt på mig när jag misskött kosten under en längre tid. Men unnar man sig något extra någon gång ibland, så märks det inte.

Har du tagit bort godiset i veckan så är du en bra bit på väg, nu är det bara att ha ett rejält tålamod. För det tar tid innan det börjar märkas.
    Sen kanske det inte märks så mycket på vågen nu, men om du regelbundet kollar dig i spegeln så kommer du att märka att din kropp förändras efterhand som du bygger upp muskler.

Nu har mina barn blivit så pass stora att dom klarar sig själva när jag springer på eftermiddagen. Det är rätt skönt att slippa vänta på att maken ska komma hem, eller dra med sig alla tre ut på en runda.
    Det är skönt att springa, jag har hållt på i ca 25 år nu. Jag tänker fortsätta så länge jag lever.
  • dirty88

Kaloriintag ställt mot kaloriförbränning är det som avgör viktupp eller nedgång.

De 600kcal du pratar om motsvarar att du skulle äta 100gram marabou choklad, 1 hekto lösviktsgodis eller liknande. Det är väldigt lite. 600kcal motsvarar inte ens 0.1kg viktnedgång.

ps.
    kolhydrater =/= kalorier

• Prällen

Spring 2 km och gå därefter 3. Tills du kan springa alla fem. Är mitt tips. 2 km är väldigt lite.

• Tow2Mater

Genom träning okar man även den generella kaloriforbrukningen som sker under vila, men det är lätt att den helt går forlorad om man borjar äta mera pga träningen.

• Gladskit

Jag tror också att du är väldigt optimistisk när du räknar att 600kcal från träning ska täcka det du äter i form av godis och snacks på helgen. Många köper hem mer godis än de tror att de gör, en vanlig lördagspåse hemma hos oss förut kunde säkert hamna på 4-500g, dvs kring 1700kcal. Och jag satte säkert i mig 2/3 av den påsen. Då räcker det inte att springa ett par km nån gång i veckan. Tyvärr.

Kosten har större inverkan på viktnedgång än vad träning har. Därför är det jätteviktigt att du har koll på vad du stoppar i dig. Sen är träning aldrig negativt, det är jättebra att man rör på sig. Ännu bättre om du lägger till styrkeövningar som du gör regelbundet eftersom muskler också kräver energi.

För att bli av med ett kilo fettvikt är en jämförelse att man måste förbruka 7000kcal. Antingen genom att minska sitt intag med 7000kcal, träna bort 7000kcal eller en kombination av dem båda.

• Mint

Jag springer ca 15-18 km i veckan och styrketränar, men går för tillfället inte ner i vikt.
    I och för sig ser jag till att äta ordentligt efter passen och är rätt så nöjd med min vikt, för tillfället känns det viktigare att inte skada kroppen av styrketräningen än att banta. Jag har nått något slags målvikt.
    Skulle jag bara kuta och se över kosten bättre, så hade jag definitivt rasat i vikt. Löpning är väldigt effektiv träning vad gäller kaloriförbränning. Det viktiga är såklart att inte käka alla förbrukade kalorier igen + lite till.

Enligt löpbandet förbrände jag ca 450 kcal på gårdagens springtur (5,4 km på en halvtimme).

• Common sense
    Vill man gå ned i vikt i gram, tränar man.
    Vill man gå ned i vikt i kilon, ändrar man sin kosthållning.

Med det sagt, det är hälsosamt för kroppen att träna, men det är rätt värdelöst när det gäller viktminskning.
Svar på tråden Blir man inte smal av träning?