• Anonym (Amanda)

    Min mobbare jobbar på förlossningen :(

    Hej.

    Jag är i vecka 24 nu och har börjat tänka på förlossningen. På BB/förlossningsavd. arbetar en person som mobbat mig under fem års tid och jag oroar mig att hon ska arbeta just den dagen/kvällen/natten som vi ska åka in och föda. Jag vet inte hur jag ska göra isåfall :(
    Känns ju konstigt att be om en annan personal, finns kanske ingen annan att
    tillgå :( Och då undrar ju hon (som kanske inte ens kommer ihåg mig?) varför jag inte vill ha med henne.. och hennes kollegor kanske undrar vad jag har emot henne.. Jag vill inte vara en besvärlig patient eller så..
    Men jag vill verkligen inte att hon ska vara där när jag föder mitt barn! :(

    Kan jag ens göra något åt detta eller är det bara att hoppas på att hon inte jobbar den dagen det är dags?

  • Svar på tråden Min mobbare jobbar på förlossningen :(
  • Anemone

    Prata med din mvc-barnmorska. Du behöver inte redogöra varför om du inte vill. Säg att det är en bekant från förr och att du inte vill att hon medverkar vid din förlossning. Inget konstigt med det. 

  • Anonym (BM)

    Skriv ingenting i brevet om personen, det ser bara konstigt ut. Bättre att ta det som det kommer. Blir det den personen, då är det bara att be om en annan och säga att det är för att ni är bekanta sedan innan, du behöver inte säga mer än så. 

  • Thyla

    Ja, du kan byta. Tycker inte du ska finna dig i att bli förlöst av en nån som mobbat dig i fem år.

  • Anonym (ssk A)

    Med största sannolikhet kommer hon inte heller att vilja ha dig som patient och se till att en kollega tar dig.

  • Anonym (Bebis-15)

    Du har ju även fritt vårdval, så du kan ta vilket BB du vill utan att ange skäl.

  • Anonym (uska)
    Anonym (Bebis-15) skrev 2015-02-03 01:29:36 följande:

    Du har ju även fritt vårdval, så du kan ta vilket BB du vill utan att ange skäl.


    Det kan ju vara lite svårt om man har typ 40 mil till nästa bb.
    Anonym (BM) skrev 2015-02-02 22:49:10 följande:

    Skriv ingenting i brevet om personen, det ser bara konstigt ut. Bättre att ta det som det kommer. Blir det den personen, då är det bara att be om en annan och säga att det är för att ni är bekanta sedan innan, du behöver inte säga mer än så. 


    Det ser väl inte alls konstigt ut. Förlossningsbrevet är ju till för att man i lugn och ro ska kunna skriva ner sina önskemål inför förlossningen och inte behöva tänka på allt under värkarbetet.

    Som sagt så är det inte helt ovanligt hos oss att det står typ "ser helst inte att Kajsa Karlsson närvarar under förlossningen eftersom vi är bekanta sen förr och jag inte känner mig bekväm med att ha med henne".

    Det är inget som någon höjer på ögonbrynen åt eller reagerar negativt på.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bebis-15) skrev 2015-02-03 01:29:36 följande:

    Du har ju även fritt vårdval, så du kan ta vilket BB du vill utan att ange skäl.


    Alla bor inte i en stad med flera BB. Vi bor 130 000 i min stad. Ett BB.
  • Anonym (BM)
    Anonym (uska) skrev 2015-02-03 06:48:51 följande:
    Det kan ju vara lite svårt om man har typ 40 mil till nästa bb.
    Anonym (BM) skrev 2015-02-02 22:49:10 följande:

    Skriv ingenting i brevet om personen, det ser bara konstigt ut. Bättre att ta det som det kommer. Blir det den personen, då är det bara att be om en annan och säga att det är för att ni är bekanta sedan innan, du behöver inte säga mer än så. 


    Det ser väl inte alls konstigt ut. Förlossningsbrevet är ju till för att man i lugn och ro ska kunna skriva ner sina önskemål inför förlossningen och inte behöva tänka på allt under värkarbetet.

    Som sagt så är det inte helt ovanligt hos oss att det står typ "ser helst inte att Kajsa Karlsson närvarar under förlossningen eftersom vi är bekanta sen förr och jag inte känner mig bekväm med att ha med henne".

    Det är inget som någon höjer på ögonbrynen åt eller reagerar negativt på.
    Jag tycker ändå att det sätter både ts och personen i dålig dager. Vill ts att det ska passera obemärkt, så säg det på plats OM situationen uppstår. Det blir annars lätt en schism. Hur säker är ts på att personen jobbar där? Hon kanske roterar? Har semester?
  • Anonym (M)
    Anonym (BM) skrev 2015-02-03 07:32:15 följande:
    Jag tycker ändå att det sätter både ts och personen i dålig dager. Vill ts att det ska passera obemärkt, så säg det på plats OM situationen uppstår. Det blir annars lätt en schism. Hur säker är ts på att personen jobbar där? Hon kanske roterar? Har semester?

    Fast det är helt normalt att inte vilja ha ens bekanta, oavsett om man gillar varandra eller ej, rotandes i underlivet. Att man ber att få slippa är inte på något sätt kritik mot personen som sådan. Dessutom tror jag att rätt många barnmorskor själva helst slipper att undersöka vänner och bekanta vaginalt. Jag känner åtminstone en. :) Något som dock kan vara mycket svårare än att skriva en saklig rad i förlossningsbrevet, är att säga ifrån på ett trevligt sätt när man redan befinner sig i den oönskade situationen. Då är det lätt att man reagerar på den akuta känslan man får och råkar säga fel saker.
  • Anonym (uska)
    Anonym (BM) skrev 2015-02-03 07:32:15 följande:

    Jag tycker ändå att det sätter både ts och personen i dålig dager. Vill ts att det ska passera obemärkt, så säg det på plats OM situationen uppstår. Det blir annars lätt en schism. Hur säker är ts på att personen jobbar där? Hon kanske roterar? Har semester?


    Förstår inte hur du tänker? Vaddå sätter dem i dålig dager? Jag hoppas verkligen inte att du jobbar på förlossningen med den inställningen!
Svar på tråden Min mobbare jobbar på förlossningen :(