• robinminson

HJÄLP! Bebis med hög feber!

Hej, igår började det med att vår 9månaders son var förkyld. På kvällen blev han varm, han kändes väldigt varm. När vi då skulle ta tempen så hittar vi inte termometern. Detta var på kvällen och då försent för att köpa en. 

Han var ganska slö och trött av att han var så varm så vi gav honom en alvedon. 

Ca en halvtimme senare var han inte varm längre, men inatt vakna han igen och var jätte varm. Så att man nästan bränner sig på honom! 

Blir så orolig, kan inte kolla temp och alvedonen hjälper bara i någon enstaka timme. Vet inte vad jag ska göra, har en klump i magen när jag inte har en aning om hur hög febern är och för hög feber är farligt! 

Någon som har något tips på vad jag kan göra?! Ska inhandla termometer såfort det öppnar. 

• Svar på tråden HJÄLP! Bebis med hög feber!
  • Almina

Mår bebisen bra i övrigt? Äter och kissar?

När öppnar affären?

Om han känns väldigt varm och ni inte kan få tag på en termometer snart tycker jag ni ska åka in till sjukhuset.

• Common sense

Jag har hört rykten om att det finns en väl utvecklad sjukvård i vårt land, som har anställda som kan det här med sjukdomar. Man får till och med ringa och rådfråga dem gratis.

Kanske något att testa? 

1177

• hundtok

Är han slö? Dricker han? Såpass stora barn får ha upp till 41 grader utan att sjukvården reagerar så länge barnet är "med", kissar och dricker.

• lövet2

Så små barn får ofta hög feber vid minsta lilla förkylning, och det är inte farligt. Det du ska ha koll på är:

*Dricker han? Det måste han göra för att inte bli uttorkad.
    *Kissar han? Stoppa en tygbit i blöjan om du är osäker!
    *Är han trött eller slö? Om han sover extra mycket och inte vill krypa omkring och leka, så är det normalt. Däremot ska han kunna hålla sig vaken för att dricka och han ska orka hålla upp huvudet om han sitter i ditt knä.
    *Feberkramp ska han förstås inte ha, utan i så fall åker ni in med honom.

• robinminson

Nu har vi köpt termometer. Han har sovit tills nu. Äter och dricker gör han, kissar också. 

Slö är han också pågrund av febern men han är ju "med", leker med leksaker som man ger honom t.ex. 

Nu har han börjat bli varm igen men inte alls så varm som han var imorse. Tog temp för 10min sedan och då hade han 39.1, så jag kan bara gissa mig till hur hög febern var innan. 

• Almina
    robinminson skrev 2015-02-02 09:43:45 följande:

Nu har vi köpt termometer. Han har sovit tills nu. Äter och dricker gör han, kissar också. 

Slö är han också pågrund av febern men han är ju "med", leker med leksaker som man ger honom t.ex. 

Nu har han börjat bli varm igen men inte alls så varm som han var imorse. Tog temp för 10min sedan och då hade han 39.1, så jag kan bara gissa mig till hur hög febern var innan. 

Då tycker jag inte att du behöver vara akut orolig nu, men följ tempen och framförallt hur han mår, äter och kissar.
Svar på tråden HJÄLP! Bebis med hög feber!