• Anonym (Noclue)

"krockade" bör jag kontakta polisen?

Idag när jag skulle köra ut ifrån parkeringsfickan utanför min sons dagis så råkade jag "snudda" vid bilen som stod parkerad bredvid (tror jag). Det är väldigt mycket is och snö ute, så kan också ha vart att jag körde på snö och det lät som jag körde in i bilen.

Det var väldigt mycket bilar som skulle in på parkeringen och stod och i kö, så jag tänkte att jag skulle köra ut ifrån själva parkeringsplatsen och ställa mig längst vägen för att sedan gå och inspektera den andra bilen och se ifall det blev några skador... Nu var det helt fullt längst vägen och det kom massor med bilar, så jag åkte ca. 250m och parkerade utanför en mataffär för att gå in och låna papper och penna för att skriva en lapp och sätta på bilen, oavsett ifall skada skett eller inte.

När jag kom tillbaka så fanns det parkeringar och jag gick och inspekterade bilen som stod på parkeringsrutan och såg ingen skada. MEN nu till problemet, satte lappen på rutan men det snöar nått så ini-h*lvete, så risken är att föraren inte kommer se telefonnummet en annan risk är ju att lappen blåser bort eller går sönder och att ägaren inte alls får den. Ett annat problem är att jag inte hade en tanke på att ta reg.nr när jag åkte därifrån första gången för att skriva lappen.. och jag var inte helt 100 på att det var rätt bil som stod kvar där när jag kom. Har för mig att det var en mörk bil som stod bredvid, men jag blir bara mer och mer osäker. Tänkte för övrigt inte på att ta reg.nr när jag åkte därifrån för andra gången heller utan kom på detta när jag väl var framme på min slutdestination.

Så liksom, bilen KAN ju ha haft skador som jag inte sett eftersom jag kanske helt och hållet kollat på fel bil! Dessutom kanske jag satt lappen på FEL bil och om inte, så blir det ändå svårt för föraren till den andra bilen att se telefonnr osv. med tanke på vädret idag.

Vet att allt detta är j*vligt korkat och det lättaste hade givetvis vart om jag bara tagit reg.nr och kontaktat ägaren personligen. Men nu var jag inte så smart... Så vad gör jag? Jag ringde också till Förskolan och berättade för dem vad som hänt och att de gärna fick kontakta mig om någon sa nått. Bör jag kontakta polisen också? Blir detta smitning? :S

• Svar på tråden "krockade" bör jag kontakta polisen?
  • Anonym (Moa)

Ja, ring polisen också och berätta, då har du gjort allt du kan. Jag råkade ut för ungefär samma sak som dej får några år sedan. Blev förvirrad och lite chockad av det som hände så jag satte inte ens en lapp på bilen eller kollade om den blivit skadad. Tog inte reg numret heller, men såklart ville jag inte smita.

Jag ringde skärrad polisen en stund senare och berättade vad jag gjort. Dom tog mitt nr och namn men var i övrigt helt lugna. Aldrig tal om någon anmälan mot mej eller något annat. Ska jag vara ärlig så kändes det mest som om dom tyckte jag besvärade med en skitsak, men jag ville ju absolut göra rätt för mej om jag skadat den andres bil. 

• Anonym (Noclue)

en blind vän skrev 2015-02-02 09:53:39 följande:

Du ska kontakta ditt försäkringsbolag.
    Det där är inte en polissak.

Ja, fast jag har ju ingeting på den andra bilen? Och ägaren till den bilen kommer förmodligen inte har möjlighet att kontakta mig heller då den lappen jag satt kommer vara oläslig inom någon halvtimma pga. väderleken...
    Anonym (Moa) skrev 2015-02-02 09:50:08 följande:

Ja, ring polisen också och berätta, då har du gjort allt du kan. Jag råkade ut för ungefär samma sak som dej får några år sedan. Blev förvirrad och lite chockad av det som hände så jag satte inte ens en lapp på bilen eller kollade om den blivit skadad. Tog inte reg numret heller, men såklart ville jag inte smita.

Jag ringde skärrad polisen en stund senare och berättade vad jag gjort. Dom tog mitt nr och namn men var i övrigt helt lugna. Aldrig tal om någon anmälan mot mej eller något annat. Ska jag vara ärlig så kändes det mest som om dom tyckte jag besvärade med en skitsak, men jag ville ju absolut göra rätt för mej om jag skadat den andres bil. 

Ja men precis, jag vill ju verkligen göra rätt för mig och var absolut inte på något sätt smita ifrån det. Men det kommer ju definitivt se ut som att jag gjort det om någon annan anmäler mig och det inte finns någon läslig lapp eller dyl.

Har sån groooov ångest för det här nu. Så ska nog ringa polisen ändå, om det är dit man ringer? Ska prata med min kompis, hon kan lagar och regler osv. så hon kanske vet mer exakt vart jag ska vända mig.

• Anonym (Noclue)

Så nu har jag ringt och kollat med polisen och de sa att jag skulle ringa till trafiksäkerhetsavd. inom en dag eller två för att se om det hade kommit in någon anmälan ang. parkeringsskada i det området där jag var. Och så fick man ta det därifrån isf. Men hon var väldigt förstående och förstod att min avsikt inte hade vart att smita, men rådde mig att om det händer igen ta registreringsnummer på bilen+lämna lapp!

• Anonym (suck)

Det är självklart en polissak. Smitning är ett allvarligt brott. Ts måste kontakta polisen för att inte riskera att åka dit.
  • The Fugly

Smitning är väl i allra högsta grad en polissak. Att själv anmäla olyckan till polis är sättet man undviker att göra sig skyldig till det.
  • Anonym (Noclue)

[

The Fugly skrev 2015-02-02 10:23:18 följande:

Smitning är väl i allra högsta grad en polissak. Att själv anmäla olyckan till polis är sättet man undviker att göra sig skyldig till det.

De ville dock inte göra någon anmälan, utan jag skulle vänta och se ifall det kom in någon anmälan mot mig? bör jag ringa dem igen?
  • en blind vän
    The Fugly skrev 2015-02-02 10:23:18 följande:
    Vid bilskada skulle jag kontakta försäkringsbolag och ange den andra bilens reg.nr då kan försäkringsbolagen reda ut det. Försäkringsbolagen lär kontakta polisen om jag gjort något olagligt.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Noclue) skrev 2015-02-02 10:56:10 följande:

[
    De ville dock inte göra någon anmälan, utan jag skulle vänta och se ifall det kom in någon anmälan mot mig? bör jag ringa dem igen?

Du behöver inte höra av dig igen. Men hade du struntat i det och det är en skada som kunde spåras till dig så hade du kunnat åka dit på det.
    en blind vän skrev 2015-02-02 11:03:23 följande:

Vid bilskada skulle jag kontakta försäkringsbolag och ange den andra bilens reg.nr då kan försäkringsbolagen reda ut det. Försäkringsbolagen lär kontakta polisen om jag gjort något olagligt.

Det ska polisanmälas.
    www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm
  • en blind vän
    Anonym (suck) skrev 2015-02-02 11:08:01 följande:
    Du behöver inte höra av dig igen. Men hade du struntat i det och det är en skada som kunde spåras till dig så hade du kunnat åka dit på det.
    en blind vän skrev 2015-02-02 11:03:23 följande:

Det ska polisanmälas.
    www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm
    NEJ. Du ksa inte ringa polisen.
    http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm

Plusringa polis om person blivit skadad såvida skadan inte är obetydlig
    .
  • The Fugly

Fast TS hade ju inte något regnummer på den andra bilen och är osäker på att hen lämnade lappen på rätt bil. Att då ringa sitt försäkringsbolag och säga "jag körde på en bil som jag inte kan hjälpa er identifiera och körde därifrån" kan knappast räcka för att slippa ansvar för smitning.

Svar på tråden "krockade" bör jag kontakta polisen?