• Anonym (förvirrad)

    Får man inte ta en fp dag på ens lediga dag, mellan sjukdagar?

    Hej,
    först och främst måste jag klaga på fk och hoppas ni för det vidare! Ringer en handläggare eller någon högre (vad ni nu kallar dom) upp en och man inte lyckas svara, då får de ju faktiskt ringa igen ELLER lämna ett telefonnr.
    Extremt irriterande när man vill diskutera det som personen ringde om direkt istället för invänta papper och krångel. Ringer man till er kan ju inte alla de i tele svaren på dessa saker och man får vänta 2 dagar för att personen som ringde en från början ska ringa upp igen!! störande.

    1.
    Jag har varit sjuk ifrån jobbet. Jobbar varannan dag. Hade en fp dag att betala ut i mellan dom dagarna (skyddar mitt sgi i 4 veckors perioder så behöver itne ta på själva jobbdagen utan mellan). Får man inte ta ut en fp dag då när man inte ens får utbetalning av fk de dagarna ..

    Alltså så här. Jag blev sjuk den 16e. hade jobb pass den 19e och 21e bland annat. den 20e hade jag en fp dag som blev utbetald.
    Jag är fortfarande sjuk och nu den 30e blev det ju då fk som ska betala ut sjukpenning ist. Då ska den 20e helt plötsligt återbetalas... varför? då va jag ju inte sjuk hos fk och jag hade inget jobb den dagen?
    Dessutom så skulle de ta bort den dagen den 27e som jag hade fp dag också, men även då hade jag ju inget jobb pass. visste inte att jag fick ta bort den dagen då..
    hur blir det med uträkning att skydda mitt SGI då när dagarna försvinner??

  • Svar på tråden Får man inte ta en fp dag på ens lediga dag, mellan sjukdagar?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det var tråkigt att höra att du inte fått den kontakt du önskat. Normalt brukar handläggarna försöka ringa i alla fall två ganger men om det inte blivit gjort i detta fall vet jag inte vad det kan bero på. Du är välkommen att lämna dina synpunkter på vår hemsida www.forsakringskassan.se under "Hjälp oss att bli bättre".

    När det gäller din fråga så kan vi här inte svara på frågor gällande enskilda ärenden men generellt gäller att om man ansökt om föräldrapenning och så blir sjuk ska man första dagen där man sökt föräldrapenning göra en sjukanmälan direkt till Försäkringskassan. Är man sjukskriven har man inte rätt till föräldrapenning. Utifrån den information du uppgett skulle du alltså gjort en sjukanmälan den 20e och sökt sjukpenning från Försäkringskassan för dom dagar innan den 30e där du sökt föräldrapenning.

    Har man inte gjort sjukanmälan så att föräldrapenningen stoppas och föräldrapenningen betalats ut så blir konsekvensen att man får betala tillbaka den felaktigt utbetalda föräldrapenningen.

    Sjukanmäler man sig och har sjuklön från arbetsgivaren eller sjukpenning från Försäkringskassan så är SGIn skyddad under den tiden.

    Du kan läsa mer om detta på vår hemsida www.forsakringskassan.se under fliken Privatperson - Sjuk - Föräldraledig.

    För ytterligare information eller svar på frågor i ditt enskilda ärende är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på telefon 0771-524 524.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Får man inte ta en fp dag på ens lediga dag, mellan sjukdagar?