• jinxskabers

mitt barn har aldrig sovit en hel natt

Hej.

Känner att jag behöver hjälp. Mitt barn är snart två år o om fyra månader så ska vi ha ett litet knyte till. Nätterna är verkligen en pina , för var till varannan timme så skriker hon eller gråter , eller så är det mat hon vill ha. Sedan vid fyra, så reser hon sig upp o vill upp från sängen. Tyvärr så ligger hon fortfarande i sin spjälsäng pga detta problemet , att hon vill upp o springa o leka på natten. Men de kan hon inte göra mera för hon är en stor flicka! Detta e verkligen jätte jobbigt o vilk få ett stop på det. Någon som har ett liknande bekymmer med sitt barn?

• Svar på tråden mitt barn har aldrig sovit en hel natt
  • Fia88

min bror och hans fru hade Samma problem med sin 1,5 åring. Ville inte sova, sov några timmar, vakna mitt i natten och ville upp. Varje natt samma sak.

Dom fick rådet att försöka skapa så mycket rutiner som möjligt genom hela dagen. Och vid nattningen har dom gjort som så att dom har börjat äta kvällsmat tillsammans, bada en stund och sen läsa saga och sova. Varje kväll samma sak. Och ingen tv eller surfplatta ca 1,5 Tim innan läggdags.

Det har fungerat för dom iallafall.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men kanske värt att prova.

• maribel

Här är det viktigt att ni får in rutiner och ändring omgående då ni ska få en bebis snart! Din flicka är ju fortfarande liten men blir ju automatiskt "större" i och med bebisen snart. Det kommer inte att funka att ändra rutinerna sen när du har någon som ska ammas hela tiden och då kommer din dotter känna sig undanskuffad och bli svartsjuk på småsyskonet.

-Låt henne vara med och köpa,fixa en riktig säng till henne, säg att nu är du större och du ska få välja en egen säng att ha. Ställ sängen i hennes rum (om hon har ett) och börja med att söva,natta henne där. Vaknar hon är det ok att komma in till er men inte ok att gå upp mitt i natten. Om detta inte funkar ställ sängen inne i ert rum men hon måste sova i sängen första delen av natten.

-Tar hon gröt, välling på kvällen? Då behöver hon inte mat under natten utom kanske  1gång om ni tycker det är ok. Var bestämda på¨att man sover på natten och lägg ner henne igen och igen. När går hon och lägger sig?

Vi fick vårt andra barn när dottern var 2 ½ år. Vi skyndade oss med att få in sovrutiner och sova i egen säng innan bebis kom för det blir jobbigt annars. I våras fick vi barn nr3 och löste det denna gång med att ha en extra säng i vårt sovrum brevid vår säng där "nattbarn" får lägga sig som kommer in.

• jinxskabers

Vår dotter ska sova klockan åtta eller halv nio varje kväll. Ingen vila under dagen mer för då ej om pigg ut mot natten. Hon sover i vårt sovrum bredvid våran säng. Denna månaden ska vi ut och köpa en ordentlig säng till henne för det é vverkligen brådskande. Tack för alla råd! Hoppas att det é rutin hon behöver för e orolig över vad det kan vara för fel..

• jinxskabers

Det som hon somnar till,o har gjort sen bebis , e att hon måste ha samma film igång i sovrummet varje natt. Stängs det av så gråter hon. Har försökt att ha mörkt rummet , men funkar inte. Hon måste ha tv igång..

• Mrs Moneybags

Jag tycker du ska gå till BVC med henne för det låter inte bra att hon vaknar varannan till varje timme varje natt och vill ha mat och tv:n på.

Hon måste ju få lugn och ro på nätterna, det går ju inte med en flimrande tv i rummet?

Jag hoppas ni inte går upp och ger henne mat etc på natten?

Har ni provat att ta henne till er säng och bara ligga tysta tills hon somnar om?

• jinxskabers

när hon vaknar på natten så så ger jag henne nappen helst istället för en flaska välling. Ja det har jag, men då blir hon pigg o vill hoppa runt..

• maribel

Oj oj , ni ska inte ha tv på i rummet innan hon lägger sig. Förstår att det är svårt att vänja henne av med det men det är inte bra, skapar bara oro inför nattningen (även om ni säkert har en lugn film). Går hon på dagis, är hon mycket stillasittande under dagen? Verkar som att hon har mycket energi eller är orolig därav vaknar hon kanske ofta och är pigg på natten.

Tv får hon titta på i vardagsrummet, i sovrum sover man är viktigt att ni ger signaler om. Kan ni 30 min innan nattning läsa en saga och släcka ned lite så att hon "varvar" ned.  Det kommer vara jobbigt att vänja henne av med vissa saker men hon är 2 år och vet inte vad som är "bäst " för henne. Lycka till

• Natulcien
    jinxskabers skrev 2015-02-04 11:54:30 följande:

Det som hon somnar till,o har gjort sen bebis , e att hon måste ha samma film igång i sovrummet varje natt. Stängs det av så gråter hon. Har försökt att ha mörkt rummet , men funkar inte. Hon måste ha tv igång..

Oj, där har ni nog boven i dramat. TV i sovrummet på natten låter ju som att be om sömnproblem. Skaffa en liten nattlampa om hon är mörkrädd.
  • Mrs Moneybags

Glöm inte att "rasta" henne ordentligt varje dag om hon inte är på dagis!

Hon behöver vara ute och leka dagligen, då sover man gott!

Lycka till!

• jinxskabers

Tack så jättemycket mycket för era inlägg! Ska göra som ni säger o försöka vänja av henne O läsa en saga på natten. Nej inget dagis går hon på.

• jinxskabers

Lag henne för en timma sen. Hon fick somna till sin favorit film, men stängde sedan Tv:n. Än så länge har hon vaknat o gråtit två gånger så jag har fått sitta bredvid sängen tills hon somnat om...

Svar på tråden mitt barn har aldrig sovit en hel natt