• mythos

när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !

Hej allihopa!

När skulle ni säga att det är den bästa tiden att skaffa en till bebis? Min flicka är nu 10 månader & jag undrar lite hur det är att få ett till barn tätt ? Vill höra allt inte bara att det är underbart/bra osv.

Har spiral i nu så det är inte på gång men känner att jag kanske vill ha ett ganska tätt inpå ändå :)

• Svar på tråden när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !
  • Denssan

Hej!

Har nästan exakt 25 månader mellan mina två och jag har tyckt att det är perfekt. Nu när vår tös snart fyller 4 år och grabben blir 2 år så leker de otroligt bra. Ja jag ska inte stryka under stolen med att det vissa dagar är kämpigt med barnen nära, men när jag ser hur mycket "nytta" de har av varandra så ångrar jag absolut ingenting.

• Dixie

Jag har 23 månader mellan mina två äldsta och sedan 4 år mellan 2an och 3an - och jag kan se fördelar och nackdelar med båda varianterna. 

Beroende på vilka barn man har/får kan det ju vara ganska tungt med en nyfödd och en 2åring - samtidigt så är båda ganska små och nöjda med att bara hänga där hemma och man kan ägna dagarna åt lek, amma och blöjbyte. Är det större åldersskillnad så kan syskonet hjälpa till, klä på sig själv, gå på toaletten etc men då är de också medvetna om att babyn kommer och tar tid från föräldrarna och storasyskonet har kanske aktiviteter etc som man får ta med babyn på! 

• Smulan 89

Jag har 19 mån mellan mina pojkar och skulle inte vilja ha längre tid mellan. 3:an kommer 2 mån innan yngsta blir 3 år. Känns långt emellan, men det tog lite tid innan vi bestämde os för om vi skulle ha en 3:a eller inte.

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra äldsta och sedan 4 respektive 5,5 år till trean. Det har både för- och nackdelar att ha tätt liksom ett par år emellan. Jag är glad att få ha upplevt båda varianterna och det är verkligen olika.

Den stora fördelen med att ha ett par år mellan som vi har till trean är ju att 4-5-åringar förstår mycket, klarar mycket själv, kan vänta osv. Ingen konkurrens. Den stora fördelen med tätt är att de alltid har varandra. Mina två äldsta som nu är 5,5 drygt respektive 7 leker ju från morgon till kväll - de har fantastiskt roligt och en fantastisk trygghet i varandra, men det blir också oändligt många konflikter då de just är så nära varandra hela tiden. 

Min erfarenhet hittills är att det rätt och slätt är olika. Det ena är inte bättre eller sämre, men olika är det.

• Enlängtan

När man känner sig redo och det fungerar för den redan existerande familjen :) tror inte det finns någon grundregel för hur tätt/långt det ska vara mellan barnen.

Jag själv vill ha tätt men pga att jag är rätt less efter snart ett år hemma, barnet föddes våren 2014, (inte less på barnet såklart men på hemmets fyra väggar osv) och massa sömnbrist plus en halvracklig relation till sambon (tycker inte han avlastat/umgåtts tillräckligt med sin dotter, aldrig gett mig en sovmorgon i princip osv) så väljer jag att vänta.

Tyckte första tiden med bebis var rätt tuff med ett barn med extremt närhetsbehov (ville bara vara hos mig annars skrek hon rakt ut fram tills hon blev ca 5 månader) så vill hinna återhämta mig lite innan nästa barn och känna att min kropp "bara är min".

Om vi lyckas reparera relationen och sambon börjar vara mer med pigan skulle jag kunna tänka mig att börja försöka med syskon sommaren 2016 då skulle det bli ca 3 år mellan barnen.

• Gladskit

Säger som de flesta andra att man ska göra det när man känner för det och längtar efter ett till barn!
    Psykologiskt sett finns det bra perioder och mindre bra perioder utifrån det stora syskonets utvecklingsfaser. Men är man en tålmodig och uppmärksam förälder tror jag man kan parera det mesta.

Jag har en snart nioåring och trodde nog (innan jag fick barn) att jag skulle ha syskon till honom för länge sen men den stora längtan har inte drabbat mig än och kanske aldrig gör det. Det får vi se.

För mig har det också varit viktigt att hitta någon slags vardag, med barn. Alltså efter att barnet börjat förskola, jag återvänt till mitt arbete, vi hittat våra rutiner osv. Där hade jag inte velat ta in en till spelare på plan för tidigt. Om man inte är sån som gärna har två små barn hemma samtidigt och skolar in båda efter föräldraledighet nr 2. Men det har som sagt varit viktigt för mig.

• The Fugly

Vi har 24 månader mellan våra vilket har varit väldigt intensivt då barn nr 2 inte är en av de där barnen som "bara hänger med". Hon har vagnvägrat, babysittervägrat, sova-självvägrat och under de första månaderna även sjal- och selevägrat. Med just henne tänker vi att det hade varit lättare med en större åldersskillnad, typ 3-4 år. Hade hon varit som sin storasyster hade 24 månader varit en helt ok åldersskillnad. Beror alltså i min uppfattning en hel del om vilket barn man får och det vet man ju aldrig i förväg.

• gbgumman

Vi "skaffa" nr 2 när vi längtade efter en till. Vi jäktar aldrig utan livet får ta den tid som det behöver. Lyckligt äktenskap harmoniska barn, fina karriärer är resultatet! Inga impulshandlingar här inte. En del vill kalla det tråkigt liv men det tycker inte vi. Vi fick tre år mellan våra.

• gbgumman
    Denssan skrev 2015-02-02 11:46:09 följande:

Hej!

Har nästan exakt 25 månader mellan mina två och jag har tyckt att det är perfekt. Nu när vår tös snart fyller 4 år och grabben blir 2 år så leker de otroligt bra. Ja jag ska inte stryka under stolen med att det vissa dagar är kämpigt med barnen nära, men när jag ser hur mycket "nytta" de har av varandra så ångrar jag absolut ingenting.

Vi har tre år mellan våra. Inga lämpliga dagar och de leker jätte fint.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2015-02-02 13:51:12 följande:
    Vi har tre år mellan våra. Inga lämpliga dagar och de leker jätte fint.
    Menar kämpiga
Svar på tråden när ska man skaffa barn nr 2 enligt er !