Att tänka på inför utredning
Hej!
Jag har länge anat att det är endometrios jag har. Redan som tonåring hade jag extrema menssmärtor där jag både kräktes och höll på att svimma. Sedan gick jag på p-piller under många år och hade inga direkta besvär.
När jag slutade med p-piller för några år sedan så har besvären blivit värre igen. Sedan efter ett antal IVFer har smärtan eskalerat. Vid de två senaste mens har jag även fått problem med smärtor i ändtarmen och blödningar där. Något som blir värre i slutet av mensen. Jag kan knappt sitta och varje dag under mens tampas jag med extrem smärta i hela bäckenet. Så pass så jag fick uppsöka gynakuten i fredags för att få morfin.
I veckan ska jag både träffa min IVF-läkare samt en läkare på vårdcentralen. Jag skulle vilja ha tips på vad jag bör fråga efter. Min IVF-läkare har sagt tidigare att vi bör vänta med en titthålsoperation då jag bör försöka bli gravid först. Jag har varit gravid 2 gånger av 5 IVF-försök men det har tyvärr inte gått hela vägen.
Hur har er utredning gått till? Vad bör jag begära? Alla tips mottages tacksamt!
Libra