Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Att tänka på inför utredning

Utredning av vadå? För att kolla om man har endo. är laparoskopi absolut enda sättet att få veta! Vad ska de utreda om de inte ska op.a dig? Du kan ju bli gravid i sig,det är ju inte problemet. Vid IVF kvittar även äggledarna så det som återstår är ju själva livmodern.

• Jag är bara jag

Jag har op.ats 2 ggr för att kolla endo.-och andra gången även äggledarpassagen. Efter första op:en fick jag Synarela ett halvår och sen var all mensvärk borta! Och har varit borta i över 21 år!  Glad Andra gången syntes inga spår av endon. Några risker pratade ingen läkare om och då var andra gången ändå mitt i en infertilitetsutredning. Endo.syns inte på nåt annat sätt,man kan bara misstänka det. Vid op. får man veta,de kan ta bort härdar och sen får man medicin som lindrar eller som i mitt fall botar. Jag fattar inte deras tvekan!

• Jag är bara jag

Problemet är ju att endo kan försvåra både att bli gravid och få behålla ett barn så de flesta vill ju att man blir fri från endo. före man ska göra en IVF. Nedreglering med Synarela innan är då ett måste under längre tid för då kanske ev. endo.hinner torka ut lite.

• Jag är bara jag

Tar pillren bort mensen mår du tillfälligt bättre,men är det endo. kommer det tillbaks. Fördelen med sprayen är att det verkligen torkar ut. Men du får ta en sak i taget och se vad som händer! Inte 100 säkert det är endo. heller,vissa har ju megaont ändå.

Svar på tråden Att tänka på inför utredning