• bullish

Typiskt svenskt godis?

Hej hej, jag har träffat en från Amerika och jag kom på att vi skulle skicka godis till varandra bara för att få en smak av varandras länder, haha. Men jag har inte riktigt koll på vad man ska skicka :/ Jag vet iaf djungelvrål (det äckligaste som finns!) och ahlgrens bilar. Daim är ju också svenskt. Men jag behöver tips om vad jag ska skicka till Amerikanen. Och ju fler sorter desto bättre för amerikanen! :)) Tacksam för förslag! :)
  • Svar på tråden Typiskt svenskt godis?
  • BuoBä

Dumle, turkisk peppar, mjölkchoklad (smakar inte samma i USA) och kexchoklad.

• Batmamba

Ahlgrens bilar, polkagris, hemmagjorda julgodisar typ lingonkola.

Är inte sötlakris lite typiskt nordiskt?

• Aniiee

Svensk eller nordisk? Svensk kommer man ju inte så långt på.... MEn om vi säger "saluförs i sverige" så:

Marabou-choklad och Fazer-choklad, några olika sorter (som Buo Bä skrev, smakar inte alls som choklad från US), både kakor och styckbitar. Polkagrisar, som Tines sa. Snören. Lakrits, några olika sorter (finns knappt i US). Kexchoklad. 

Sök lite på youtube efter "swedish candy", så får du fler uppslag. Här är tre testare:

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Koppkaka

Geléhallon, marabou mjölkchoklad, daim, hallonbåtar, äkta Gränna-polkagris, saltlskrits, bilar... Youtuba swedish candy så kommer det upp massa amerikaner (ET c) som smakar sånt.

• Dixie

fiskar (sådan man köper i lösgodis) de säljs i USa som "swedish fish" - sen allt lakrits är ju ganska typiskt svenskt!

Svar på tråden Typiskt svenskt godis?