• maria2015

Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?

Hej,

Vi behöver hjälp i denna djungel med förskola. Vi vet inte hur vi ska lösa detta.

Tacksamma för era tips.

Vår situation, vår kille blir 1 år i Augusti. Vi bor på Värmdö och efter kontakt med olika förskolor fått information om att inskolningen är i Augusti endast ( om ingen flyttar dvs )

Vi har hittat en förskola vi gärna vill att han börjar i.

Problemet är att vi inte vill lämna honom när han bara är 1år, vi tycker det är för tidigt.

Vi vill att han ska vara 1 1/2 år när han börjar, men det går ju inte då ingen tar in i januari.

Hur ska vi göra/ Har ni tips hur ni andra gör?

Vi har nu ställt honom i Kö tills i Augusti för att inte förlora vår plats, men tycker det är för tidigt. Vi kan inte heller vänta tills året efter i Augusti. ( Då han är 2år)

- Vi har funderat på olika lösningar

1. Sätta honom i förskolan i Augusti fast endast låta honom vara där några timmar,

Men frågan är - kan man ha honom där bara några timmar och samtidigt vara hemma?

( Och ta ut föräldrarpenning del av dag, dvs den tid han ej är på förskolan)

VILKA REGLER GÄLLER KRING DETTA?

Det är tyvärr inget alternativ att arbeta deltid under denna tid, då vi endast vill ha honom på förskolan några timmar.

Vad har ni andra förslag hur vi kan lösa detta?

Tacksamma för era svar!

Maria

• Svar på tråden Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?
  • Natulcien

Det verkar ju helt galet att skola in en pytteliten 1-åring om man inte behöver!? Varför kan man inte skola in året runt, eller åtminstone två gånger om året? I vår kommun ställer man barnet i kö något halvår innan man vill ha plats.

I era kläder skulle jag definitivt se över möjligheterna att vara hemma till barnet är 2 år. Kanske går om ni pusslar lite?

• Ramborg
    AnnaSthlm skrev 2015-02-02 21:33:29 följande:

Sjukanmäl honom efter inskolningen.

Så gjorde några vänner till mig. Det funkar.
    42.
  • pigglet

Pussla så ni kan ha honom hemma till 2 år, om det är möjligt.

Ni har inte rätt till en förskoleplats om en av föräldrarna går hemma och varken är arbetslös eller föräldraledig med syskon. Så det funkar inte.

Däremot kan man ju passa på att gå någon utbildning, då ansöker man om föräldraledigt på halvtid och tjänstledigt för studier på halvtid. Då kan barnet vara på förskolan några timmar och hemma resten.

• Natulcien
    AnnaSthlm skrev 2015-02-02 21:33:29 följande:

Sjukanmäl honom efter inskolningen.

Sjukanmäld i ett halvår?
  • maria2015

Känns olustigt att sjukanmäla i 6 månader och att studera var något nytt. Svårt att motivera för jobbet dock tyvärr.

Så detta gjorde det inte mkt lättare.

Men tack då vet jag att man inte kan vara hemma samtidigt...

Men hur har kommunen koll på detta?

• pigglet

Tja, något måste du ju säga att du GÖR. Lämna in schema efter hur dina arbetstider ser ut osv.

Det är inte svårt att få ledigt för att plugga, jag tror man har laglig rätt till det. Finns hur många kurser som helst, sök något på distans och passa på att bli lite smartare om du ändå ska gå hemma och ha barnet på förskola.

• Malima

Fast jag tror alla kommuner har platsgaranti som säger att man ska få plats inom 4 månader från ansökan, vilket betyder att kommunen måste ordna plats i princip när ni vill( läs ansöker). Annars måste de betala vite. Jag förutsätter att det är en kommunal förskola?
    Om ni skulle skola in honom och sjukanmäla honom så måste ni ju ändå betala för platsen för att få behålla den, vare sig ni nyttjar den eller inte. Sen är det ju också synd om det är någon annan i kö som VERKLIGEN behöver platsen men som inte får den eftersom ni uppehåller den med falsk sjukdom.

• maria2015

Ja det stämmer, platsgaranti finns inom 4 månader men då kan man hamna varsomhelst. ( Och det känns fel att skola in honom på annan ort för att sedan rycka upp honom om/när vi skulle få en plats närmare hemmet.

Då vi gärna ser att han går inom ett närområde och inte en 1h bort

Och nej att sjukskriva känns inte ok.

Malima skrev 2015-02-02 22:31:26 följande:

Fast jag tror alla kommuner har platsgaranti som säger att man ska få plats inom 4 månader från ansökan, vilket betyder att kommunen måste ordna plats i princip när ni vill( läs ansöker). Annars måste de betala vite. Jag förutsätter att det är en kommunal förskola?

Om ni skulle skola in honom och sjukanmäla honom så måste ni ju ändå betala för platsen för att få behålla den, vare sig ni nyttjar den eller inte. Sen är det ju också synd om det är någon annan i kö som VERKLIGEN behöver platsen men som inte får den eftersom ni uppehåller den med falsk sjukdom.

Svar på tråden Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?