Hjälp! Orkar inte mer snart ..
Barn blir inte ouppfostrade för att man är för snäll, barn blir "ouppfostrade" för att man kommer med tomma, helt orimliga hot samt säger nej i situationer där man inte orkar ta kampen och se till att nej betyder nej, och inte blir ja när barnet tjatat tillräckligt mycket.
Först och främst skulle jag se till att trötta ut barnet ordentligt, rent fysiskt. Barn blir sjövilda när de inte fått utlopp för sin energi. Ut i skogen eller till någon lekplats, spring och busa och engagera dig i leken.
Förbered honom på vad ni än ska göra. Berätta exakt vad ni ska göra och vad man behöver tänka på, tex vi ska gå och handla och då behöver du ju hålla mamma i handen/i barnvagnen när vi är vid stora vägen. Så får du hjälpa mamma och plocka alla matvaror och lägga i vagnen. Låt inte arg eller förmanande. Upprepa massa gånger.
Sänk kraven och välj dina strider, säg bara nej om du verkligen menar det och vet att du kommer "vinna". Tex om han vill sitta framför tvn och äta så skulle jag sagt ok, men det hade varit väldigt trevligt om du ville sitta här med mig vid bordet och sen inte gjort någon grej av det. Om han skriker och gapar så säg att du behöver inte skrika så jag hör dig ändå, ignorera att han skriker och "beter sig illa" utan låtsas som ingenting och prata med honom i normal samtalston.
Försök att undvika situationer då det brukar gå över styr eller där han stör andra, det får dig bara att må sämre när du inte kan hantera dem.
Vissa saker, som tex att springa ifrån dig vid stora vägar är ju farligt, så där måste du hindra honom, fysiskt om han inte lyssnar.
Kärleksbomba! Säg att du älskar honom och hur roligt du tycker det är att umgås med honom. När min 3-åring fått ett utbrott vill han alltid ha en kram efteråt, han blir ju ledsen också när det blir tokigt. Ha mysstunder! Min 3-åring har ett litet täcke och varje morgon och kväll myser vi med täcket i soffan och äter frukost och kvällsmat där. Mys istället för bråk om att han inte sitter still och äter.
Sök hjälp om du känner att situationen är för svår!