• LillaJag8101

    7 åring svårt att sitta still i skolan

    Hej!

    Jag skulle bara önska att få kommentarer och tips från andra föräldrar med barn som har svårt att sitta stilla i skolan...

    Min son går i första klass, rent kunskapsmäsdigt och intellektuellt är de inga bekymmer, men han är orolig i kroppen och har svårt att sitta stilla. Världens godaste och snällaste kille. Någon med liknande erfarenheter? Och i så fall vad har du som förälder gjort för att hjälpa ditt barn, och vad gör skolan? Tacksam för svar...

  • Svar på tråden 7 åring svårt att sitta still i skolan
  • LillaJag8101

    Tack för ditt svar!!

    Han sitter faktiskt redan på någon slags kulpåse?! Men de verkar inte göra någon skillnad :)

    Hur är din kille annars? Och hur hjälper du honom hemma?

  • Mime

    Han har väl lite svårt att vara stilla men efter skolan är han mest trött. Han har autism så det är mer det som får honom att vara lite orolig i kroppen.

    Den kudden som jag visade är lite som en kil så han sitter liksom lite framåtlutad. Kanske ni kan köpa den hem och prova, skicka tillbaka den om det inte funkar. Den var ju inte *så* dyr. Jag förstår att det kan vara svårt att få skolan att köpa en ny grej när de redan har en, även om den inte funkar helt ut.

    Sen är ju vissa barn mer oroliga i kroppen. Hur är han hemma?

    Spelar det någon roll vad för kläder han har på sig?

  • LillaJag8101

    Okej, jag förstår.

    Hemma är han som vilken kille som helst, visst att han är lite slarvig vid matbordet och sitter hellre bekvämt, än rätt upp och ner...

    Kläderna är inget problem för honom, han använder allt! Skolan säger att de tror att han besvär är beroende av dåligt utvecklad motorik..

  • Amanda84

    Finns det möjlighet för honom att stå upp istället för att sitta ner? I förskolan där jag jobbar brukar vi fråga hoppiga/glidarunt-barn (nästan alltid 6-åringar) om de vill göra det när vi exempelvis äter. Vi har ett par killar som alternerar mellan att sitta och stå vid matbordet (de har alltså stolen bakom sig så att de kan sätta sig ner när de själva känner för det). De tycker själva att det går lättare att koncentrera sig på bestick och tallrik eller på att rita om de får stå upp och göra det, och det tycker faktiskt jag med att det gör :)

  • Mime

    Det skulle kunna vara så att han har en ryggradsreflex. Oftast händer det med barn som har fötts med kejsarsnitt. (jag hoppas att du inte tar illa upp) och barn med det kan ha just svårt att sitta still och även problem med över och underkropps koordination, om det nu är det som skolan menar när de säger motorik.

    Det är en rest av en spädbarnsreflex som sitter i nedre delen av ryggen och blir triggrad när något nuddar ryggen där (typ ryggstöd, kläder som sitter åt eller lappar i linningen på byxor.) Reflexen blir då att röra ryggen, dvs det ser ut som de inte sitter stilla. Jag vet självklart inte om det är fallet men det kan vara något åt det hållet eller att han kanske är extra känslig i ryggen.

  • Amanda84
    LillaJag8101 skrev 2015-02-03 22:04:39 följande:

    Amanda: undrar om de skulle fundera i ett klassrum där de har lektioner och ska arbeta? Har du erfarenhet av de? :)


    Min mamma är lärare men på högstadiet. Även högstadieungar accepterar att en del klasskamrater måste göra lite annorlunda så det borde vara lättare med  yngre barn. Min mamma har en 14-årig elev som har ADHD. Han studsar upp och ner i stolen och blir extremt störd av de andra i klassrummet. Min mamma frågade om han ville ha en skärm vid sin bänk så att han inte såg de andra eleverna. Först tyckte han att det var jättekonstigt men efter att hon hade fått honom att prova så ber han själv om att få rulla fram skärmen när han känner att han behöver lugn och ro. Då kan han både stå upp och sitta ner bakom den där skärmen utan att bli störd av de andra och utan att de andra blir störda av honom.


    Allt går med lite god vilja. Det gäller bara för lärarna att anpassa sig och så jäkla svårt kan det ju inte vara att låta ett barn delvis stå och delvis sitta ner. Det är ju bara att förklara för de andra barnen att nu är det så här att X får lov att göra så men inte ni andra, och förklara för barnet att du får lov att stå upp här under förutsättning att du inte springer ifrån din plats. Svårare än så är det ju faktiskt inte.

  • SIN74
    LillaJag8101 skrev 2015-02-03 22:04:39 följande:

    Amanda: undrar om de skulle fundera i ett klassrum där de har lektioner och ska arbeta? Har du erfarenhet av de? :)


    Är lärare.. det fungerar finfint att stå och jobba. 
  • Alexi

    Jag har ingen erfarenhet eller så men är det inte så att de helt enkelt behöver få utlopp för energin på något sätt? Att de skulle behöva rejäl fysisk aktivitet innan de förväntas sitta stilla långa stunder?

    Och om besvären beror på dåligt utvecklad motorik gäller det väl att hitta bra övningar för honom att träna motoriken på. Kan han krypa tex? (Just krypning är ju rätt viktigt att ha kläm på).

  • LillaJag8101

    Tack för alla svar!!

    Han kröp inte som bebis, hans lärare menar att de kan spela in!

    Som någon skrev så känner jag oxå att de har mkt spring i kroppen och att det är något övergående och inte helt ovanligt för åldern... Men man vill ju gärna att han ska ha de bra i skolan :)

  • Alexi
    LillaJag8101 skrev 2015-02-05 21:05:54 följande:

    Tack för alla svar!!

    Han kröp inte som bebis, hans lärare menar att de kan spela in!

    Som någon skrev så känner jag oxå att de har mkt spring i kroppen och att det är något övergående och inte helt ovanligt för åldern... Men man vill ju gärna att han ska ha de bra i skolan :)


    Men då kanske ni ska söka hjälp, vilka som nu kan vara bra på sånt här. Sjukgymnaster för barn?
  • Lollolollo

    Hej,

    Jag känner precis igen detta på vår 7-åriga son. Kunde inte beskrivit det bättre själv.

    Jag är väldigt intresserad av att höra hur det har gått med er son sen detta inlägget.

    Tacksam för svar

    /Lollo

Svar på tråden 7 åring svårt att sitta still i skolan