• MeNoLike

vid vilken ålder vara hemma själv?

Vid vilken ålder ungefär brukar barn börja vara hemma själv? Hur länge?
    Förstår såklart att allt är väldigt individuellt.

Mina grabbar fyller 8 år i mars och jag har aldrig lämnat dem själv hemma. Närmaste man kan komma är att jag varit ute med de mindre barnen på vårt radhusområde.
    De ganska mogna och ansvarstagande och skulle absolut lyssna på instruktioner om vad som gäller osv. Men barn är alltid barn tänker jag.
    De har inga telefoner och finns ingen hemtelefon.
    Vi bor i bra radhusområde i en mindre stad, 3 km från centrum

• Svar på tråden vid vilken ålder vara hemma själv?
  • Onix

När jag var 8 år så steg jag upp själv, gjorde frukost, fixade mig och sedan gick 3 km till skolan. När jag slutade gick jag hem och var ensam några timmar tills mina föräldrar slutade jobbet och lagade middag. En 8 åring ska kunna vara själv utan problem.

• MeNoLike
    Onix skrev 2015-02-03 14:15:59 följande:

När jag var 8 år så steg jag upp själv, gjorde frukost, fixade mig och sedan gick 3 km till skolan. När jag slutade gick jag hem och var ensam några timmar tills mina föräldrar slutade jobbet och lagade middag. En 8 åring ska kunna vara själv utan problem.

Ja det gjorde nog jag också. Men hursomhelst är det lite andra tider med allt nu anser jag.

För jag gissar på att du är minst 30
  • Duckan

Vår åttaåring har inte varit ensam så värst långa stunder än så länge. 30-45 min medan vi varit och handlat. Hon har tillgång till telefon.

• Plärtan

Har de tillgång till telefon och själva tycker det känns okej borde de klara sig ett par timmar hemma, om de inte bråkar och retas mycket med varandra.

Min son är 2 år yngre än dina och har varit hemma max en timme själv, det klarade han bra.

• mormor 1965

Beror på barnet, men normalt så börjar man kanske i 6 årsåldern vara korta stunder själv. När man går till affären, eller tvättstugan t.ex. Man börjar väl med en kvart och så småningom någon timme. Klart att barnet måste ha en telefon så att det kan ringa eller svar vid behov. Sen finns det ju jätteskraja barn som man inte kan lämna än på länge. Och har man äldre syskon så är ju saken en annan.

Svar på tråden vid vilken ålder vara hemma själv?