• Amerigo

Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?

I vårt landsting är det inte många av de som utför ultraljud som låter än få veta vilket kön barnet man väntar har. Vi hade tur vid förra graviditeten och fick veta vilket kön barnet hade. 

Nu väntar vi barn nr. 2 och jag vill gärna veta vilket kön barnet har (jag är otålig ;)) om vi skulle få en läkare som inte vill säga vilket barn könet har, har man då rätt om att få be om att kolla det själv vid ultraljudet (med andra ord de visar men säger inget) till saken hör även att vi måste betala för att få bilderna efteråt, kan man då be om att få en bild "där nere" eftersom jag anser att när man betalar så är man kund och får ställa sådana "krav"?

• Svar på tråden Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?
  • BeanBag

Nej man kan inte kräva det. RUL är inte till för att könsbestämma barnet. Har man tur så är de villiga att säga det om de ser vad det är men man kan inte kräva att de kollar kön. Då får man betala för ett privat UL

• frökenelisabeth

Är ju inte ens säkert att det går att se. Barnet kan ju ligga så att könet göms. Vad ska du göra då, "kräva" att barnet flyttar sig?

• lnflrmn

Du kan kräva att de säger det om de ser könet! Svårt för dig att bevisa att de sett dock.

• Amerigo

Självklart är jag medveten om att det inte alltid går att se, ligger barnet "fel" så går det ju inte och då får jag ju självklart ta det. 

Så man kan inte be dem visa ens? Märkligt. Själva tanken här är att de inte vill säga med risken för att de säger fel. Säger de inget och bara visar så är de ju "friskrivna" från misstag, då är det ju ens eget "fel" om man "gissar" fel? 

• Maddi

De står klart och tydligt varför RUL görs, det är inte ens meningen att dom ska få till bra bilder.

lnflrmn skrev 2015-02-03 17:18:18 följande:

Du kan kräva att de säger det om de ser könet! Svårt för dig att bevisa att de sett dock.

Dom får berätta om dom vill, men inget tvång. Det är upp till dom själv, 
  • Maddi

De står klart och tydligt varför RUL görs, det är inte ens meningen att dom ska få till bra bilder.

• Maddi

• alla har olika åsikter

Tycker egentligen att det är konstigt att det är olika i olika landsting. Här frågar de alltid om man vill veta. dessutom får man 5 bilder. Gratis.

• Common sense

Det är ditt barn. Varför skulle läkarna ha större rättighet att veta könet än föräldrarna till barnet?

Svar på tråden Kräva att få se kön vid rutinultraljudet?