• spritz

pittbulls & barn!!

hej!

jag måste få skriva av mig nu lite, jag är så djupt besviken på min syster och hennes familj! vi blev bjudna dit för brunch idag och allt gick bra tills deras hund (40kg pittbull) tar tag i min dotter ( 4 år) och "nuppar" på henne bakifrån o jag tar tag i hunden för att slita bort hunden från min dotter när då hundjäveln tar tag i mig o biter tag i min arm o vägrar släppa och självklart börjar jag skrika av ren panik o min syster o hennes man kommer o sliter bort hunden och blir arga på oss!! hur fan kan dom bli arga på mig o mina barn när deras hund attakerar mig ?

jag frågar då att hur det kan vara mitt fel att deras hund hoppar på mig o att det kanske bättre att vi inte kommer hit då?
    då svarar dom med att ja det kanske är lika bra då!
    va?! vafaaan?!
    för det första dom har inte lärt sin hund någonting ! kan verken sitta, vacker tass eller ligga! dom daltar med denna hund som om d vore en paris hilton hund en assesoar! o nu till min fråga... kan ni med pitbull förklara för mig att är det såhär det är med pittbull.. är dom så svåra att hantera/lära osv 
    var det mitt fel?

vad ska jag säga till min syster? ska jag be om ursäkt? men för vad?
    jag är bara så jävla ledsen just nu... tänk om hunden hade bitit min dotter?

• Svar på tråden pittbulls & barn!!
  • Anonym (Apbt)

En pitbullterrier väger mellan 13 och 25 kg. Så jag undrar vad det var för hund din syster egentligen har. Det är ingen pitbull iallafall. Eventuellt nån konstig korsning som hon köpt i en skum lägenhet nånstans. Såna hundar kan vara avlade precis hur som helst...

En renrasig pitbull är ganska liten och känd för sin vekhet och vänlighet mot barn. Används ofta som terapihundar i USA.

Min pitbull har aldrig ens morrat mot någon och han är den vekaste lilla mes som finns. ( han är idag 9 år gammal)

• Onix

Osäker på antal, men det finns iallafall få pitbull hundar i Sverige.

• spritz

Renrasig amerikan pitbull e d inte.. dom e mkt mindre änn just denna just.. det kanske är en amstaff ? eller är det ara ett fiare namn för pittbull?
    jag vet så lite om just hundar så jag kan inte säga riktigt men jag kan väll försöka förklara såhär att den här hunden är lika stor som en riktigt kraftig rottweiler

• spritz

och sen vill jag bara en sak klart, min besvikelse har inget med hunden att göra! jag älskar djur och förstår o vet att det är ägaren som står till svar hur dens hund är, det är inte hundens fel och det är just det som är problemet! dom är inga bra hundägare! t.o.m jag dom inte har någon hund eller haft nån vet att det är väldigt viktigt att sätta gränser för hunden och att hunden får mkt hjärngympa osv. jag skulle säkert kunna va en bättre ägare till hunden änn dom men jag förstår bara inte att hur fan dom kan skylla på mig att det är mitt fel att hunden betedde sej så o att jag inte ska komma med mina barn dit nå mer pga hunden bet mig.. jag tycker bara det är väldigt konstigt.. man kan juh faktist inte behandla en stor hund som om den vore en liten kanin! man måste väll lära hunden vad som accepteras o inte? snälla hjälp jag vet verkligen ut eller in.. ska jag be om ursäkt? gjorde jag fel ?

• Anonym (Apbt)
    Onix skrev 2015-02-03 18:11:12 följande:

Osäker på antal, men det finns iallafall få pitbull hundar i Sverige.

Tror det är 1500-2000st renrasiga och stambokförda apbt i Sverige idag. Så dom är ovanliga
  • Anonym (g.)

Nej jag kan inte se att du gjort något fel. Nu vet jag ju inte om du sagt åt din syrra att hon är dum i huvudet eller något annat som du inte skrivit, men du kan ju inte be om ursäkt för att hennes hund bet dig. Så länge du inte hetsat hunden är det såklart inte ditt fel. Tur i oturen att hunden bet dig och inte barnet.
    Det är din syrra som är hundägare, och personligen skulle jag hellre hugga mig själv i ögat med en skruvmejsel än att behöva vara med om att min hund bet nån annan. Och jag skulle antagligen be om ursäkt en miljon gånger till den som blivit biten.

• Anonym (Apbt)
    spritz skrev 2015-02-03 18:22:38 följande:

och sen vill jag bara en sak klart, min besvikelse har inget med hunden att göra! jag älskar djur och förstår o vet att det är ägaren som står till svar hur dens hund är, det är inte hundens fel och det är just det som är problemet! dom är inga bra hundägare! t.o.m jag dom inte har någon hund eller haft nån vet att det är väldigt viktigt att sätta gränser för hunden och att hunden får mkt hjärngympa osv. jag skulle säkert kunna va en bättre ägare till hunden änn dom men jag förstår bara inte att hur fan dom kan skylla på mig att det är mitt fel att hunden betedde sej så o att jag inte ska komma med mina barn dit nå mer pga hunden bet mig.. jag tycker bara det är väldigt konstigt.. man kan juh faktist inte behandla en stor hund som om den vore en liten kanin! man måste väll lära hunden vad som accepteras o inte? snälla hjälp jag vet verkligen ut eller in.. ska jag be om ursäkt? gjorde jag fel ?

Nej ingen hund ska bitas. Jag tycker synd om hunden som uppenbarligen inte får sina behov tillfredsställda :( Det är säkert lite rottis eller liknade brukshund i din systers blandrashund. Och dessa hundar behöver jobba mycket och få en vettig uppgift för att må bra psykiskt.
  • Anonym (Apbt)
    Anonym (g.) skrev 2015-02-03 18:44:15 följande:

Nej jag kan inte se att du gjort något fel. Nu vet jag ju inte om du sagt åt din syrra att hon är dum i huvudet eller något annat som du inte skrivit, men du kan ju inte be om ursäkt för att hennes hund bet dig. Så länge du inte hetsat hunden är det såklart inte ditt fel. Tur i oturen att hunden bet dig och inte barnet.

Det är din syrra som är hundägare, och personligen skulle jag hellre hugga mig själv i ögat med en skruvmejsel än att behöva vara med om att min hund bet nån annan. Och jag skulle antagligen be om ursäkt en miljon gånger till den som blivit biten.

• Gizmo

En hund som biter en människa för att denne tillrättavisar hunden, borde avlivas. Ingen "normal" hund som får sina behov tillgodosedda gör så, det vill säga, fysisk & mental motion, uppfostran och kärlek. 

• EnAnonumius
    spritz skrev 2015-02-03 17:47:47 följande:
    hej!

jag måste få skriva av mig nu lite, jag är så djupt besviken på min syster och hennes familj! vi blev bjudna dit för brunch idag och allt gick bra tills deras hund (40kg pittbull) tar tag i min dotter ( 4 år) och "nuppar" på henne bakifrån o jag tar tag i hunden för att slita bort hunden från min dotter när då hundjäveln tar tag i mig o biter tag i min arm o vägrar släppa och självklart börjar jag skrika av ren panik o min syster o hennes man kommer o sliter bort hunden och blir arga på oss!! hur fan kan dom bli arga på mig o mina barn när deras hund attakerar mig ?

jag frågar då att hur det kan vara mitt fel att deras hund hoppar på mig o att det kanske bättre att vi inte kommer hit då?
    då svarar dom med att ja det kanske är lika bra då!
    va?! vafaaan?!
    för det första dom har inte lärt sin hund någonting ! kan verken sitta, vacker tass eller ligga! dom daltar med denna hund som om d vore en paris hilton hund en assesoar! o nu till min fråga... kan ni med pitbull förklara för mig att är det såhär det är med pittbull.. är dom så svåra att hantera/lära osv 
    var det mitt fel?

vad ska jag säga till min syster? ska jag be om ursäkt? men för vad?
    jag är bara så jävla ledsen just nu... tänk om hunden hade bitit min dotter?
    Som många redan sagt i tråden.. Rasen har inte med saken att göra och det är knappast en renrasig pitt heller med den vikten. Så det är med stor sannolikhet en "gatukorsning".

Om de inte har uppfostrat hunden så blir det så här oavsett ras eller "gatukorsning".
    Och gör man "felkorsningar" så kan de påverka mentaliteten på hunden.

Staffe/Amstaff/Pittbull om de är riktigt renrasiga är väldigt lugna i sitt temperament och dessa raser används ofta som terapihundar och är verkligen barnvänliga raser. Många har svårt att tänka sig att just Golden retriver har mer bett skador på just barn än renrasiga Staffe/Amstaff/Pittbull . 
    Staffe just kallas för i England även för "The Nanny dog".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden pittbulls & barn!!