• spritz

pittbulls & barn!!

hej!

jag måste få skriva av mig nu lite, jag är så djupt besviken på min syster och hennes familj! vi blev bjudna dit för brunch idag och allt gick bra tills deras hund (40kg pittbull) tar tag i min dotter ( 4 år) och "nuppar" på henne bakifrån o jag tar tag i hunden för att slita bort hunden från min dotter när då hundjäveln tar tag i mig o biter tag i min arm o vägrar släppa och självklart börjar jag skrika av ren panik o min syster o hennes man kommer o sliter bort hunden och blir arga på oss!! hur fan kan dom bli arga på mig o mina barn när deras hund attakerar mig ?

jag frågar då att hur det kan vara mitt fel att deras hund hoppar på mig o att det kanske bättre att vi inte kommer hit då?
    då svarar dom med att ja det kanske är lika bra då!
    va?! vafaaan?!
    för det första dom har inte lärt sin hund någonting ! kan verken sitta, vacker tass eller ligga! dom daltar med denna hund som om d vore en paris hilton hund en assesoar! o nu till min fråga... kan ni med pitbull förklara för mig att är det såhär det är med pittbull.. är dom så svåra att hantera/lära osv 
    var det mitt fel?

vad ska jag säga till min syster? ska jag be om ursäkt? men för vad?
    jag är bara så jävla ledsen just nu... tänk om hunden hade bitit min dotter?

• Svar på tråden pittbulls & barn!!
  • Donum
    EnAnonumius skrev 2015-02-04 19:24:34 följande:

Som många redan sagt i tråden.. Rasen har inte med saken att göra och det är knappast en renrasig pitt heller med den vikten. Så det är med stor sannolikhet en "gatukorsning".

Om de inte har uppfostrat hunden så blir det så här oavsett ras eller "gatukorsning".

Och gör man "felkorsningar" så kan de påverka mentaliteten på hunden.

Staffe/Amstaff/Pittbull om de är riktigt renrasiga är väldigt lugna i sitt temperament och dessa raser används ofta som terapihundar och är verkligen barnvänliga raser. Många har svårt att tänka sig att just Golden retriver har mer bett skador på just barn än renrasiga Staffe/Amstaff/Pittbull . 

Staffe just kallas för i England även för "The Nanny dog".

Det finns dock väsentliga skillnader mellan staffe och amstaff. Amstaffen kom till genom att ta en staffe och avla in mastiff för att bli större och sedan whippet för att bli smidigare, dvs mer vakt och mer nervositet än "originalet".

Sedan vet jag inte om staffen är så lugn egentligen. Soffpotatisar, absolut, men de älskar verkligen människor över allt annat så de far runt som vettvillingar när det kommer besök. Helt värdelösa som vakthundar. De skulle hjälpa tjuven att bära ut pinalerna om de bara fick vara med.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

TS - det är svårt att säga hur just den här hunden är att träna. Är det en bull-ras så är de ganska tröga. Det går inte att köra lydnad mer än korta stunder, men det är inte problemet med din systers hund. Vår hund är rätt ouppfostrad och kan väl typ sitt men skulle aldrig bita i en sådan situation. Det där sitter i huvudet.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Kårv)

Jag tycker du ska be hunden om förlåtelse och bjuda den på kårv. Brukar du käka kårv ts?

• Emyricon
    Gizmo skrev 2015-02-04 07:22:52 följande:

En hund som biter en människa för att denne tillrättavisar hunden, borde avlivas. Ingen "normal" hund som får sina behov tillgodosedda gör så, det vill säga, fysisk & mental motion, uppfostran och kärlek. 

Där är du fel ute. Att tillrättavisa en hund handgripligen kan leda till bett oavsett hur hunden hålls i sitt hem. En hund som har gått in i en kraftig stress (ilska, sex, sorg, glädje) kan lätt slå över i sina reaktioner. Att bli biten av en hund behöver inte alls ha med hundens uppfostran att göra. Och även en hund som får alla sina behov tillgodosedda kan gå in i denna stress. 
    Skulle jag tillrättavisa min hund med hårda tag skulle hon mycket väl kunna bita eftersom det gör ont Dock skulle hon släppa omgående. 
    Jag skulle aldrig för mitt liv avliva henne för att hon säger ifrån om det gör ont. 
  • Apopan
    Emyricon skrev 2015-02-04 22:56:20 följande:

Där är du fel ute. Att tillrättavisa en hund handgripligen kan leda till bett oavsett hur hunden hålls i sitt hem. En hund som har gått in i en kraftig stress (ilska, sex, sorg, glädje) kan lätt slå över i sina reaktioner. Att bli biten av en hund behöver inte alls ha med hundens uppfostran att göra. Och även en hund som får alla sina behov tillgodosedda kan gå in i denna stress. 

Skulle jag tillrättavisa min hund med hårda tag skulle hon mycket väl kunna bita eftersom det gör ont Dock skulle hon släppa omgående. 

Jag skulle aldrig för mitt liv avliva henne för att hon säger ifrån om det gör ont. 

Du skrev det jag tänkte skriva.

Sedan så finns det helt enkelt hundar som inte tar (för den) orättvis behandling, iaf inte från någon utanför familjen, vilket jag inte ser som något som har med uppfostran att göra heller. Sedan så låter det som om det hela mycket väl hade kunnat vara ett lekbeteende också. Uppfattade nämligen inte som om det blev någon skada nämligen (men det får ts svara på), borde väl ha blivit det om det vore en attack av något slag. Sedan kan en ju bli rädd och upprörd ändå, såklart.

Till ts så skulle du ju kunna förklara hur då såg situationen med ditt barn (vilket jag inte riktigt heller förstod, hur menar du med "nuppar"?), att du ville ha bort hunden och då gjorde det på fel sätt (det var ju uppenbarligen inget bra sätt då hunden reagerade som den gjorde). Sedan be dem att vara mer uppmärksam på sin hunds beteenden och snabbare med att reagera själva. Helst då innan den dummar sig. Jobba förebyggande. Kanske skulle det kännas bättre om de hade hunden kopplad till och med, då jag kan föreställa mig att ha hunden i ett annat rum kanske är något de inte går med på? Skulle ju också kunna ställa upp på att vara med när de tränar hunden på att ta det lugnt när de har besök, kanske var den i hög stress när ni var där och behöver hjälp att varva ner?

Allt detta blir såklart svårt om de inte har insikt i problemet. Eller kanske gjorde du helt enkelt illa hunden och den reagerade på det? Kanske såg den det hela som en lekinvit? Supersvårt när en inte var där själv, och det verkar som om du själv inte har så mycket egen kunskap kring hundar (inte menat som något dåligt, mer att du kanske själv avläste situationen mer via dina känslor än insikt i hundens beteend)

Hoppas det löser sig för er hur som helst, och du har all rätt i att känna att det känns otryggt att ha hunden i närheten av ditt barn, oavsett anledning till bettet!
  • Hundbloggerskan
    Anonym (Apbt) skrev 2015-02-03 18:42:34 följande:
    Tror det är 1500-2000st renrasiga och stambokförda apbt i Sverige idag. Så dom är ovanliga
    Amerikansk Pitbull Terrier är inte godkänd som ras av SKK, och kan därför inte räknas som "renrasiga" och vara stambokförda i Sverige. De kan däremot vara stambokförda i ett annat land men vara i Sverige, men här räknas de som blandraser.
  • Hundbloggerskan
    Donum skrev 2015-02-04 19:50:45 följande:

TS - det är svårt att säga hur just den här hunden är att träna. Är det en bull-ras så är de ganska tröga. Det går inte att köra lydnad mer än korta stunder, men det är inte problemet med din systers hund. Vår hund är rätt ouppfostrad och kan väl typ sitt men skulle aldrig bita i en sådan situation. Det där sitter i huvudet.

Varför är bull-raser tröga?
    Har tränat många sådana, samt har många kompisar som har bullraser som kan träna i 2 timmar med bara kortare pauser på 5min. 
    Och ingen hund, oavsett ras, ska träna oavbrutet en längre tid. Men skyll inte på rasen för att en individ råkar vara "trög". De bullhundar jag träffat har varit lika "enkla" att träna som vilken annan hund som helst och de har inga problem med koncentrationen.
    Att säga att en hel sorts hundar (du gick inte heller på specifik ras, utan alla bull-raser) är tröga eller svåra/dåliga att träna är som att säga att alla småhundar skäller... Något man säger när man inte vet bättre.
  • Anonym (Apbt)
    Hundbloggerskan skrev 2015-02-08 16:37:07 följande:

Amerikansk Pitbull Terrier är inte godkänd som ras av SKK, och kan därför inte räknas som "renrasiga" och vara stambokförda i Sverige. De kan däremot vara stambokförda i ett annat land men vara i Sverige, men här räknas de som blandraser.

Det finns massvis med renrasiga hundraser som inte registreras hos skk. Skk erkänner många raser ( bland annat apbt) som renrasiga i sina utredningar och rapporter utan att dom för den sakens skull stambokför dom. Frågar du en representant för skk om din ADBA-registrerade pitbull är renrasig eller inte så svarar dom att den självklart räknas som renrasig.

Skk är bara en av många organisationer. Dom har inget officiellt ansvar eller bestämmanderätt :)

Så en blandras är det inte per automatik.
  • Anonym (Apbt)
    Hundbloggerskan skrev 2015-02-08 16:41:32 följande:

Varför är bull-raser tröga?

Har tränat många sådana, samt har många kompisar som har bullraser som kan träna i 2 timmar med bara kortare pauser på 5min. 

Och ingen hund, oavsett ras, ska träna oavbrutet en längre tid. Men skyll inte på rasen för att en individ råkar vara "trög". De bullhundar jag träffat har varit lika "enkla" att träna som vilken annan hund som helst och de har inga problem med koncentrationen.

Att säga att en hel sorts hundar (du gick inte heller på specifik ras, utan alla bull-raser) är tröga eller svåra/dåliga att träna är som att säga att alla småhundar skäller... Något man säger när man inte vet bättre.

Där håller jag med! Min apbt är extremt lättlärd. Han lärde sig att släcka lampan på kommando efter 2dagar. Han lärde sig att plocka ihop alla sina leksaker och lägga dom i en korg på kommandot "städa", det tog 3dagar. Han lär sig snabbt, älskar att träna huvudet och befäster kunskapen snabbt.

Jag har haft pudel och rottis tidigare och jag måste säga att min apbt lär sig fortare och har längre tålamod :)
Svar på tråden pittbulls & barn!!