Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

Förlossning: Skulle du våga föda hemma?

Nej, aldrig i livet.

Dels på grund av all skit under första förlossningen, hade jag fött hemma finns relativt stor risk att jag dött eller åtminstone behövt åka in superakut med ambulans. 

Dels för att jag vill att all akut vård ska finnas tillgängligt för barnet direkt om det är något problem.

Fy fan för att leva med att barnet dog för att man valde att föda hemma. 

• Lavish
    Anonym (bm) skrev 2015-02-06 11:28:54 följande:

Måste bara få dela med mig av en diskussion som förekommit på mitt jobb på förlossningen. Ungefär såhär:
    Sverige har ett av världens säkraste mödravård och förlossningsvård. I många länder så tvingas kvinnor föda utan hjälp av utbildade barnmorskor och läkare. De får sätta sin tilltro till "gud" eller "ödet" eller vad man nu tror på att det skall gå bra. Många kvinnor och barn dör, det är en verklighet!! I vårt land har man blivit så bortskämda av den säkerhet man har att man tom börjar ifrågasätta den. Behövs den verkligen, säkerheten? Kan man inte få göra lite som man känner för och känna sig säker ändå? Försök förstå hur många kvinnor i U-länder som skulle vilja byta med dig. En säker och dessutom nästan gratis sjukvård!
     Som tvingas föda bakom en buske eller i en hydda och ligga och be att de ska få överleva för att kunna ta hand om sina redan födda barn. Det är bortskämt att tacka nej till vår säkra vård för att man "inte känner för den". Vet bäst själv. Kan själv.... Som en obstinat treåring.

Exakt! I historiska samhällen eller samhällen utan "riktig" vård har iaf jag hört siffran att 1 av 10 kvinnor dör i barnsäng, vilket antagligen gör det till vanligaste dödsorsak bland kvinnor. (Inte 1 av 10 förlossningar alltså, 1 av 10 kvinnor i någon av sina förlossningar)

Det är lyckligtvis väldigt liten risk att dö av att föda barn i Sverige - eftersom vi har en utvecklad sjukvård. Utan den, är det långt ifrån ofarligt att föda barn.
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?