Anonym (bm) skrev 2015-02-06 11:28:54 följande:
Måste bara få dela med mig av en diskussion som förekommit på mitt jobb på förlossningen. Ungefär såhär:
Sverige har ett av världens säkraste mödravård och förlossningsvård. I många länder så tvingas kvinnor föda utan hjälp av utbildade barnmorskor och läkare. De får sätta sin tilltro till "gud" eller "ödet" eller vad man nu tror på att det skall gå bra. Många kvinnor och barn dör, det är en verklighet!! I vårt land har man blivit så bortskämda av den säkerhet man har att man tom börjar ifrågasätta den. Behövs den verkligen, säkerheten? Kan man inte få göra lite som man känner för och känna sig säker ändå? Försök förstå hur många kvinnor i U-länder som skulle vilja byta med dig. En säker och dessutom nästan gratis sjukvård!
Som tvingas föda bakom en buske eller i en hydda och ligga och be att de ska få överleva för att kunna ta hand om sina redan födda barn. Det är bortskämt att tacka nej till vår säkra vård för att man "inte känner för den". Vet bäst själv. Kan själv.... Som en obstinat treåring.
Den dåliga förlossnings vården vi har i Sverige handlar ju sällan om säkerhet eller att vi skulle ha många död födslar. Det handlar om bemötande och respekt och att faktiskt bry sig om sin patient och det har vi få av i Sverige! Vi har väldigt många utarbetades otrevliga människor i vården öht. Efter min första traumatiska förlossningar så funderade även jag på att hellre föda hemma utan att bli ignorerad, ej hörd, bli dåligt bemött, bli snäst åt, fel behandlad, jag vart sydd efter mitt klipp utan bedövning! osv ja det är anmält sen länge ( och jag var super trevlig och tacksam hela tiden trots hur dom betedde sig.. Då jag var i en utsatt situation och i behov av hjälp) .Men valde att tro vården och försöka föda igen en andra gång på sjukhus. Och fick en till traumatisk förlossning och vart fel sydd och fel behandlad igen av ointresserade BM...
I andra länder kanske dom inte har tillgång till bedövning eller hjälp, men nog fan får dom bra bemötande skulle jag tro, och omtanke och någon som gör sitt bästa.