• Anonym (@bc)

Vems ansvar?

Vems ansvar är det att ansöka om umgänge när den ena föräldern är ensam vårdnadshavare och har barnen boende hos sig alltid och dom aldrig efterfrågar den andre?

Jag har under massor med år varit den som tagit ansvar och satt upp tider men nu är jag trött på det. Den andre ställer in stup i ett och barnen blir allt äldre och tycker inte att det är lika kul att åka iväg längre och har pga att det ställts in ifrån andra hållet ansett att då kan dom göra det samma och vägrat åka.

Jag har föreslagit att barnen åker på umgänge lite längre på sommaren och/eller vid andra tillfällen då han har möjlighet och att det kanske är bättre med dagumgänge än hela helger men har inte fått någon respons på detta än.

Jag anser att han kan komma med förslag på när umgänge kan ske istället för att ställa in mina föreslagna tillfällen och sen bli sur på mig när jag inte kan erbjuda ny tid inom det snaraste.

Jag anser att jag har gjort vad jag har kunnat och nu är det upp till honom, har jag fel?

Jag har tom sagt att om han inte kan nappa på mina förslag så får han väl stämma mig på mer umgänge, han är nämligen expert på att hota med myndigheter, har gjort i åratal men sen händer inget mer.

• Svar på tråden Vems ansvar?
  • Anonym (@bc)

Hittade två trådar nedan som bekräftade precis det som jag anade, att det är ett gemensamt ansvar.

Jag anser att jag genom att erbjuda tillfällan har uppfyllt min del av det ansvaret, trött på att vara som en jäkla morsa för honom också. Har han intresse så får han väl ta de tillfällena som erbjuds alternativt komma med egna förslag.

Att eventuellt stämma mig på umgänge när umgänge ges men sen tackas nej till är ju bara så korkat och hur lätt är det egentligen att tvinga iväg två 11, snart 12-åringar mot deras vilja, inte helt lätt vill jag påstå.

• Anonym (@bc)

Och hur gärna vill man egentligen träffa sina barn när han skriver att det är synd om dom att åka på dagumgänge, bara iväg och sen hem igen (hans ord) utan då hellre skjuter upp det gång på gång, månad efter månad? Det är nu fyra månader sedan dom sågs senast och han har inte vid ett enda tillfälle under dessa fyra månader frågat hur barnen mår. Jag blir galen på denna människa!!

• Anonym (ansvar)
    Anonym (@bc) skrev 2015-02-18 12:51:19 följande:

Och hur gärna vill man egentligen träffa sina barn när han skriver att det är synd om dom att åka på dagumgänge, bara iväg och sen hem igen (hans ord) utan då hellre skjuter upp det gång på gång, månad efter månad? Det är nu fyra månader sedan dom sågs senast och han har inte vid ett enda tillfälle under dessa fyra månader frågat hur barnen mår. Jag blir galen på denna människa!!

Vem flyttade?
  • Anonym (@bc)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-02-18 12:58:57 följande:

Vem flyttade?

Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra och det var dessutom 9 år sedan?
  • Anonym (ansvar)
    Anonym (@bc) skrev 2015-02-18 13:06:20 följande:
    Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra och det var dessutom 9 år sedan?
    Ansvar för resor.
  • Anonym (@bc)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-02-18 13:08:25 följande:

Ansvar för resor.

Ja med tanke på hur sällan umgänget är nu så är det han som kör och det är då inte mer än fyra mil mellan oss och motorväg hela vägen. Tidigare så var jag snäll och mötte honom halvvägs under en period men med tanke på hur lite han gör så är det sen ett par år bara han som kör.
  • Anonym (@bc)

Och nu har vi satt upp ett umgänge till helgen som kommer nu och han har inte hört av sig till mig på en månad så man kan ju undra om han hade tänkt att hämta dom på fredag eller ej. Jag har inte ens sagt något till barnen just för att jag vill slippa en eventuell besvikelse.

• Anonym (tt)
    Anonym (ansvar) skrev 2015-02-18 12:58:57 följande:

Vem flyttade?

Helt jävla irrelevant i det här fallet.
  • Anonym (tt)

Ditt ansvar är att vara öppen och samarbetsvillig gällande umgänget. Och såklart vara kontaktbar och anträffbar.

Har ni umgängesschema? Det är ju i så fall egentligen hans ansvar att meddela dig vid uteblivet umgänge. Eftersom han inte verkar göra det så kan du ju meddela honom att du vill att han bekräftar minst 24h (eller vad du nu tycker är rimligt) i förväg att umgänget kommer att ske. Om han inte bekräftar så jämställer du det med inställt umgänge. Och sedan väntar du alltid tills du är någorlunda säker på att umgänget verkligen kommer att ske innan du berättar för barnen.

Svar på tråden Vems ansvar?