• DenNamnbitne

Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender

Givetvis är inte Elsa så speciellt ovanligt. 850 flickor fick namnet förra året(2014). det är dock endast 0,7% av alla barn som föddes i Sverige samma år. 

År 1990, dock, var Sara det vanligaste flicknamnet och det var 1.843 barn som fick det namnet det året vilket var 1,5% av alla då födda barn. 

Det vanligaste pojknamnet idag är Lukas(860 födda gossar) vilket kan jämföras med Johan år 1990, vilket gavs till 1.898 barn. 

Så varför får de vanligaste namnen idag 55% färre namnbärare 2014 än 1990? Det beror inte på att barnen är färre, för barnen är snarare ungefär 1000 fler idag.

Ett enkelt svar på frågan är väl att människor dras till ovanligare namn idag och att namnutbudet helt enkelt kanske är större, men skriv gärna om ni har någon fundering i frågan. Undrar hur vanliga, de vanligaste namnen var 1965? Tror ni att den utvecklingen hade pågått även då. Mitt intryck är väl att det är så. Har någon nån bra källa där man kan kolla upp sådant?

• Svar på tråden Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender
  • Dixie

Numera letar ju föräldrar aktivt ovanliga namn - så därför blir det stor spridning bland namn! Det är ju bara att titta på alla namntrådar här - "alla" vill ha ovanliga namn till sina barn, det är ju ingen som skriver vilket av 10topp namnen ska vårt barn få!

• Flickan och kråkan

Det är ju en trend i sig - att föräldrar idag letar ovanliga/udda namn. Om 30 år skrattar man kanske gott åt detta fenomen .

• DenNamnbitne
    Dixie skrev 2015-02-04 13:33:57 följande:

Numera letar ju föräldrar aktivt ovanliga namn - så därför blir det stor spridning bland namn! Det är ju bara att titta på alla namntrådar här - "alla" vill ha ovanliga namn till sina barn, det är ju ingen som skriver vilket av 10topp namnen ska vårt barn få!

Folk blir ju alltid lika förbryllade när man säger vad som blev det vanligaste namnet. Att Elsa kan vara vanligare än Emma, Anna, Sara, Johanna och Emelie är svårt för folk att fatta. De som inte är så insatta kan nog bli förskräckta när de inser att det ovanliga namn de valt till sitt barn visade sig vara ett av de allra vanligaste...
  • Dixie
    DenNamnbitne skrev 2015-02-04 13:44:12 följande:
    Folk blir ju alltid lika förbryllade när man säger vad som blev det vanligaste namnet. Att Elsa kan vara vanligare än Emma, Anna, Sara, Johanna och Emelie är svårt för folk att fatta. De som inte är så insatta kan nog bli förskräckta när de inser att det ovanliga namn de valt till sitt barn visade sig vara ett av de allra vanligaste...
    men det handlar ju om vanligt namn för nyfödda 2014 - Anna; Sara, Johanna etc var ju namn som var poppis på 70 - 80 talet! 
  • fluu

Troliga anledningar:

* Större utbud av namn.
    * Fler föräldrar kommer från andra kulturer och tar med  sig namn därifrån.
    * Det är inte längre fult att "förhäva" sig eller "tro att man är någon".
    * Trend med ovanliga namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tris

Du svarade nog själv på din fråga, TS.
    På min tid när jag gick i skolan (80-talet) hade vi ofta minst 2 st med samma namn i klassen (Jenny A och Jenny H, Anna P och Anna G, Daniel J och Daniel F osv). Det vanligaste namnet då hade förmodligen helt logiskt fler bärare än det vanligaste namnet idag. Nu strävar många mot mer udda namn och namn som kanske i sig inte är "udda" men som få personer bär, och då gärna gamla och nästa bortglömda namn och dubbelnamn som ingen någonsin i världshistorien hetat förut (Frank-Ivar, sug på den ni).
    Visst, vissa namn är idag också trendigare än andra såsom Moa, Theo, Noa och Lilly som flertalet ungar på barnens förskola heter, men sett över hela landet så är det nog svårt för ett enskilt namn i dag att nå upp till t.ex. 80-talets Anna's eller Henrik's populäritet (och antal) då utbudet av namn upplevdes som mer begränsat.

• Fenna

Om jag utgår från mig själv. Jag ville inte välja namn som är för vanliga, allting på top 50 gick bort även om jag gillade namnen i sig. Jag har bott i ganska många länder och har familj från ännu fler, dvs inspiration från många håll.

Sen finns såklart internet där man kan hitta hur mycket information som helst.

• DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-04 13:49:05 följande:

Troliga anledningar:

* Större utbud av namn.
    * Fler föräldrar kommer från andra kulturer och tar med  sig namn därifrån.
    * Det är inte längre fult att "förhäva" sig eller "tro att man är någon".
    * Trend med ovanliga namn.

Bra uppställning, men jag tror en ytterligare punkt är just internet, och att föräldrar är mer trendkänsliga. På nätet diskuteras namn, av oss här inne till exempel och föräldrar vet ofta när ett namn är "på gång" även när det rör sig om såpass ovanliga trendnamn som Lykke, Moltas och Nilas. Större medvetenhet alltså.
  • fluu
    DenNamnbitne skrev 2015-02-04 13:56:28 följande:
    Bra uppställning, men jag tror en ytterligare punkt är just internet, och att föräldrar är mer trendkänsliga. På nätet diskuteras namn, av oss här inne till exempel och föräldrar vet ofta när ett namn är "på gång" även när det rör sig om såpass ovanliga trendnamn som Lykke, Moltas och Nilas. Större medvetenhet alltså.
    Det stämmer nog också. Namn och information är ju så lättillgängligt. Funderar också på om det kan ha med att göra att namnreglerna blivit slappare, nu kan man ju döpa till nästan vad som helst.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-02-04 13:58:55 följande:
    Det stämmer nog också. Namn och information är ju så lättillgängligt. Funderar också på om det kan ha med att göra att namnreglerna blivit slappare, nu kan man ju döpa till nästan vad som helst.
    Jo det kan säkert ha en liten effekt. Fast jag tror snarare att Skatteverket känt sig tvungna att anpassa sig till trenderna istället för tvärtom. 
Svar på tråden Varför är Elsa så ovanligt? Diskussion av namntrender