Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

vi är två päron, med EN inkomst.

Varför är det ett slag i magen? Ni planerade väl för detta?

Vi andra blivande föräldrar som har två bra heltidslöner har ju det av en anledning. Vi har väntat med barn, planerat framtiden och arbetat hårt för att få en god start som familj.

Jag ska vara hemma 1,5 år, sedan är min make hemma 1 år. Vi hade också kunnat skaffa barn tidigare, när vi pluggade och var unga. Men vi valde att vänta för att skapa det familjelivet som vi vill ha

Jag tycker att det är ganska provocerande att du tycker synd om er. Ni har VALT att medvetet sätta er i den sits ni sitter i.

Men jag ska försöka svara på lite av dina undringar.

Varför har du inte ringt försäkringskassan och pratat med dom? Det är väl hög tid för dig att lämna in ansökan om föräldraledighet. Både till försäkringskassan ( glöm inte mödraskapsintyg och papper på din lön) och ansökan till din arbetsplats.

På försäkringskassans kassakoll så kan du räkna ut hur mycket du får i fp. Glöm inte att dra bort skatten. Tar du ut full föräldrapenning så kan du inte vara hemma speciellt länge. Har du skyddat din sgi medans du jobbat deltid? Annars har du enbart rätt till lägsta nivån av fp. Kom också ihåg att några dagar är vigda till pappan. Eftersom att pappan ändå inte jobbar så är det smartaste väl att du bara tar en månad hemma och sedan börjar jobba medan pappan tar all föräldraledighet själv.

Svar på tråden vi är två päron, med EN inkomst.