• mormor 1965

Överrviktigt barn

Jobbar på förskola och har några gånger under årens lopp kommit i kontakt med överviktiga barn. Dessa barn har väldigt svårt med att begränsa sin aptit och tycks inte ha någon botten i magen alls. I samråd med föräldrar och dietister så har det kommits överens om att begränsa intaget. Mycket grönsaker och bara en portion.

Men detta känns ju så tråkigt ???? Barnen har anpassat sig efter dessa regler och ifrågasätter det inte efter ett tag. Föräldrarna har alltså själva tagit upp detta med barnen först och förklarat för barnen att det inte är hälsosamt när vikten blir för mycket.

Har någon här varit med om detta, hur har det påverkat barnen och hur har ni gjort?

• Svar på tråden Överrviktigt barn
  • pigglet

Förstår inte riktigt vad det är du funderar över? Om barnet vill äta för mycket så är det ju en bra idé att styra upp vad och hur mycket det äter?
    Och ja, jag har varit med om det (är förskollärare). Barnet tycker naturligtvis det är trist, eftersom det tycker om att äta mycket och kanske inte så mycket grönsaker, men det är inte mer med det.

• mormor 1965

Jag funderar över m det är något som kan ge andra ätstörningar t.ex Att är detta rätta metoden? Och hur känns det för barnet att bli nekad till att ta mer mat när andra får. Det känns tråkigt att neka. Och förstår barnet egentligen varför dt inte får äta sig mätt? Och hur styr man bort tankarna från att tjockt inte är fint? För det kommer ju ändå fram mellan raderna.

• pigglet

Det finns nog inte mycket till alternativ? Börja ge barnet aptithämmande mediciner? Låta barnet fortsätta och äta på sig övervikt redan i förskoleåldern?

Man bör nog prata så lite som möjligt om utseende så, göra bedömningar att något är bättre än det andra. Gäller väl alla åldrar, tänker jag. Prata om att vi alla är olika, ser olika ut, är duktiga på olika saker, tycker om olika saker osv. Allas lika värde, du vet sådant som vi jobba med hela tiden. Visa att man har ett positivt synsätt på andra människor, visa nyfikenhet mot andra och tolerans.

Hur det är med statistik på ätstörningar vet jag inte. Är överviktiga överrepresenterade ens? Man får väl försöka avdramatisera, ta det så naturligt det går och inte göra så stor grej av det.

Anledningen till att barnet inte ska äta på sig en övervikt handlar ju inte om att det inte är fint. Utan hälsa.

Svar på tråden Överrviktigt barn