• Anonym (fb)

likes, ett mått på hur populär man är

Kan inte låta bli att jämföra mig med andra trots att jag är vuxen.
    Hur många likes jag få på Facebook tar jag som ett mått på hur populär jag är.
    Fungerar ni andra likadant?

• Svar på tråden likes, ett mått på hur populär man är
  • Ctazy

Jag antar att likes är någon slags fingervisning om hur populär man är bland sina internetvänner. Jag bryr mig dock inte särskilt mycket om hur populär jag är.

• Anonym (Mumin)

Jag gillar facebook, men det där är en av negativa sidorna. När det blir en tävling i hur många vänner man har och antal likes blir en bekräftelse på hur populär man är. Nej, jag bryr mig inte om antal likes som andra får och jag jämför inte. Däremot tycker jag det är roligt om mina vänner gillar mina inlägg. Då tänker jag på mina riktiga vänner, inte de jag bara är bekant med. Skulle jag inte få så många likes tänker jag dock inte så mycket på det. Det är så många nya inlägg från alla möjliga i flödet när jag själv loggar in typ en gång om dagen att jag säkert missar massor av mina vänners inlägg.

• Anonym (fb)

När en person skriver eller lägger upp liknade bilder som jag också gör slår mig alltid samma tanke. Vad har hon som inte jag har?

• Anonym (A)

Tävlar inte nej. Jag har väldigt begränsat med vänner på facebook då jag rensar regelbundet alla som jag inte umgås med, även om de skulle vara frekventa "lajkare". Nära vänner och familj behöver jag heller inte bevisa min populäritet till, de känner mig och umgås inte med mig efter hur många likes jag får på mina inlägg.

• Anonym (frii)

Tyckte hela fb blev som en skolgård för vuxna.

Rent utav pinsam. Vuxna människor?

Tss... Våga vara vuxnare än du påstår och kliv ur skiten! ;)

• Anonym (Likes?)

Jag blir lite glad ibland över ett like fast jag är ganska gammal. Det finns en sak som jag bara inte fått kläm på och som är lite fnurligt. Låt oss säga att någon på sin fb skriver att de är på solsemester och så har de lagt in en bild på familjen på badstranden. Då brukar jag klämma dit ett like, för semester med familjen är ju jättekul och trevligt. Men något jag blir tveksam över är varför många sätter ett like när någon gjort ett inlägg som vill upplysa om t.ex brott mot gamlingar, sexuella övergrepp på barn och dylikt. Då känns det konstigt att sätta ett like tycker jag. Vem "like" brott mot gamlingar och övergrepp på barn? Ingen! Det är blev kanske ot, men om någon vill svara på min fråga blir jag lite glad.

• Tecum
    Anonym (Likes?) skrev 2015-02-04 22:13:51 följande:

Jag blir lite glad ibland över ett like fast jag är ganska gammal. Det finns en sak som jag bara inte fått kläm på och som är lite fnurligt. Låt oss säga att någon på sin fb skriver att de är på solsemester och så har de lagt in en bild på familjen på badstranden. Då brukar jag klämma dit ett like, för semester med familjen är ju jättekul och trevligt. Men något jag blir tveksam över är varför många sätter ett like när någon gjort ett inlägg som vill upplysa om t.ex brott mot gamlingar, sexuella övergrepp på barn och dylikt. Då känns det konstigt att sätta ett like tycker jag. Vem "like" brott mot gamlingar och övergrepp på barn? Ingen! Det är blev kanske ot, men om någon vill svara på min fråga blir jag lite glad.

De tycker antagligen att artikeln i sig är viktig och att det är bra att problemet/händelsen lyfts fram. Men jag håller med, det gör ett konstigt intryck.
  • Anonym (N)
    Anonym (Likes?) skrev 2015-02-04 22:13:51 följande:

Har du sett TV programmet Inte Okej ? De tar upp samma fråga.

Inte OK - Lajka i verkligheten

"Tänk så här: om du inte skulle lajka i verkligheten, lajka inte i sociala medier."

www.tv3play.se/program/inte-ok/474241
  • Dr Nail

Inget konstigt med det. Likes på FB och antalet följare på Insta är det som avgör ens människovärde. Sådan är tiden vi lever i.

• Anonym (pop)

Tänker precis som du ts. Jag har känt väldigt länge att jag inte är omtyckt rent generellt av folk... Och likes och kommentarer på FB bekräftar detta. De jag är vän med där som är omtyckta får alltid en massa respons på sina inlägg. Jag får knappt någonting. Och många vet jag är på FB flera ggr om dagen, vissa så fort de får chansen. Jag kan få lite kommentarer irl istället men det känns som för att bryta pinsam tystnad eller så vill de inte ge respons på FB där andra ser, pinsamt att andra ser det ju...

Exempel: Jag och en kollega har fått barn med en veckas mellanrum. Mitt inlägg med denna nyhet fick respons av 5 gemensamma vänner, hon fick av alla gemensamma. Jag skriver att jag är sjuk, släkting + ytlig vän skriver krya på dig. En annan kollega skriver samma sak - massor av gemensamma vänner skriver puttinuttiga krya på dig. Har även blivit bortplockad som vän av flera personer som behållt andra vänner som de aldrig mer träffar eller pratar med, som är vän med mig.

• Litet My

Nej det tror jag inte, tror mer det handlar om VAD man skriver/lägger ut. En del blir supersura för att man inte "gillar" deras 100 dagliga inlägg om hur de städar, sitter i soffan och bakar bullar. Jag brukar "gilla" om det är något som intresserar mig eller som jag tycker är kul/bra/håller med om. Vem som skrivit det minns jag dock sällan och det spelar ingen större roll.

• Anonym (Tjej)

Nja, både och. Jag jämför inte antalet likes eftersom vi har olika vänner och vissa likar mer än andra och så... Jag blir glad om jag får ett par likes liksom, hade nog blivit lite sårad om jag inte fått någon på det jag lägger upp. Dock blir det konstigt om jag lägger upp tex en träningsbild och min kompis också gör det och vår gemensamma vän likar hennes men inte min. Då funderar jag på vad som orsakar skillnaden...

• Anonym (fb)

Undrar ibland om fb avslöjar lite hur vi människor fungerar.
    En snygg tjej för mindre likes och de likes hon får är mest från killar.
    En tjej som kanske inte är så bildskön får extremt många likes.
    Dessutom skall man gärna ösa komplimanger över henne hur otroligt vacker hon är. Ibland kan nog avundsjuka visa sig i antal likes eller att man vill trösta en person.

• Anonym (fb)
    Dr Nail skrev 2015-02-05 00:53:04 följande:

Inget konstigt med det. Likes på FB och antalet följare på Insta är det som avgör ens människovärde. Sådan är tiden vi lever i.

Exakt!
    Så ser det ut idag 2015. Ytligt kanske men det är den bistra sanningen. Har väl som högst kommit upp i 54 gilla medans en annan fb-vän fick 89 gilla för samma typ av inlägg. Sedan finns en annan vän som jag sällan ser att hon kommer upp över 10 likes och hon är inte så populär i verkligheten heller.
Svar på tråden likes, ett mått på hur populär man är