• stor grön drake

Hur funkar det vid bostadsköp med uppskjutet tillträde?

Är det någon som vet hur det brukar gå till när man köper bostad med uppskjutet tillträde (dvs mer än en månad efter köpslut)?

Betalar man hela köpesumman direkt? Eller först vid tillträdet? Om hela summan betalas nu, kan man då kräva hyra av den kvarboende fd ägaren? Eller ska de bo gratis i mitt hem i några månader utan att jag kan göra något åt det?

• Svar på tråden Hur funkar det vid bostadsköp med uppskjutet tillträde?
  • EnGladPingvin

Jag har vid bostadsköp betalat handpenning vid kontraktsskrivning och resterande när nyckeln lämnas över. Hade inte betalt innan jag fått tillgång till bostaden.

• nozpa
    EnGladPingvin skrev 2015-02-04 21:57:18 följande:

Jag har vid bostadsköp betalat handpenning vid kontraktsskrivning och resterande när nyckeln lämnas över. Hade inte betalt innan jag fått tillgång till bostaden.

Mm, pengarna lämnar min bank när nyckeln ges över.
  • nozpa
    nozpa skrev 2015-02-04 22:16:51 följande:
    Mm, pengarna lämnar min bank när nyckeln ges över.
    Och detta har då skett på tillrädelsedatumet.
  • Ensam hemma

Kontraktet på huset skrevs i februari med inflyttning 1 december. Resterande betalades vid tillträdesdagen.

• ardath bey
    stor grön drake skrev 2015-02-04 21:50:44 följande:

Är det någon som vet hur det brukar gå till när man köper bostad med uppskjutet tillträde (dvs mer än en månad efter köpslut)?

Betalar man hela köpesumman direkt? Eller först vid tillträdet? Om hela summan betalas nu, kan man då kräva hyra av den kvarboende fd ägaren? Eller ska de bo gratis i mitt hem i några månader utan att jag kan göra något åt det?

Du äger inte bostaden förrän vid tillträdet. Den kvarboende är inte f.d. och kan inte krävas på en "hyra" då det inte är ditt hem. Om du skulle  betala hela summan nu skulle du möjligtvis kunna begära en ränta på din förskottsbetalning av köpesumman. 
  • stor grön drake

Säljaren verkar intresserad av att få hela köpesumman nu, och samtidigt bo kvar till sommaren. Jag tycker ju att det känns fel och avigt, att hen tycker att hen  ska få bo "gratis" där, men vill gärna ha lite mer på fötterna än bara mitt eget tyckande och tänkande.

• Kjell2
    stor grön drake skrev 2015-02-09 08:26:31 följande:

Säljaren verkar intresserad av att få hela köpesumman nu, och samtidigt bo kvar till sommaren. Jag tycker ju att det känns fel och avigt, att hen tycker att hen  ska få bo "gratis" där, men vill gärna ha lite mer på fötterna än bara mitt eget tyckande och tänkande.

En normal gång vid husaffär är:
    Säljare och köpare kommer överrens om pris, tillträde, betalningsplan, ångervecka mm.
    Man skriver kontrakt och köparen betalar 10% av köpeskillingen till säljaren
    Vid tillträdesdagen, som kan vara månader senare,  betalar köparen resten, får nycklar, övertar ägande och får tillträde. Då ska huset vara tomt och städat.

Tiden mellan kontraktskrivande och tillträdet äger säljaren huset, betalar drift, står för risken och bor i huset.
  • stor grön drake
    Kjell2 skrev 2015-02-09 09:03:05 följande:
    En normal gång vid husaffär är:
    Säljare och köpare kommer överrens om pris, tillträde, betalningsplan, ångervecka mm.
    Man skriver kontrakt och köparen betalar 10% av köpeskillingen till säljaren
    Vid tillträdesdagen, som kan vara månader senare,  betalar köparen resten, får nycklar, övertar ägande och får tillträde. Då ska huset vara tomt och städat.

Tiden mellan kontraktskrivande och tillträdet äger säljaren huset, betalar drift, står för risken och bor i huset.
    Finns det någon "lag" eller regelverk på det, eller är det bara så av hävd?
    Så som du beskriver det är ju så jag tycker det borde vara, men inte så som säljaren verkar vilja ha det. Jag är lite orolig att tvingas gå med på scenariot jag beskriver, för att undvika en budgivning närmare tillträdesdatumet. Fastigheten är sådan att framemot sommaren, och med tillträdet nära inpå, så kan det dra iväg ordentligt i en budgivning.
  • ardath bey
    stor grön drake skrev 2015-02-09 09:19:17 följande:
    Så som du beskriver det är ju så jag tycker det borde vara, men inte så som säljaren verkar vilja ha det. Jag är lite orolig att tvingas gå med på scenariot jag beskriver, för att undvika en budgivning närmare tillträdesdatumet. Fastigheten är sådan att framemot sommaren, och med tillträdet nära inpå, så kan det dra iväg ordentligt i en budgivning.
    Du lär knappast kunna få lån med fastigheten som säkerhet innan tillträdet. Finns det nån mäklare inblandad som kan förklara för säljaren att detta inte är ett sedvanligt förhållande? Någon lag som reglerar när köpeskillingen ska betalas finns inte.
  • Kjell2
    stor grön drake skrev 2015-02-09 09:19:17 följande:
    Finns ingen lag om hur det ska gå till utan det är sånt köpare och säljare kommer överrens om. Kommer man inte överrens blir det ingen affär.

Du kan aldrig bli tvingad att gå med på något men risken är att det inte blir affär.

Vill du ha huset och slippa budgivning får du kanske ge med dig lite på säljaren krav.

Men du kan inte få lån med fastigheten som säkerhet utan att du tagit över lagfarten, dvs ägandet.
  • stor grön drake
    ardath bey skrev 2015-02-09 09:24:25 följande:
    Du lär knappast kunna få lån med fastigheten som säkerhet innan tillträdet. Finns det nån mäklare inblandad som kan förklara för säljaren att detta inte är ett sedvanligt förhållande? Någon lag som reglerar när köpeskillingen ska betalas finns inte.
    Nej, det är ju privat, därav problemet. Jag får hoppas på att diskussionen inte kommer till sin spets innan vi fått säljaren med till banken, då det är min banks jurister som kommer att skriva köpebrav och kontrakt. De kan ju förhoppningsvis tala säljaren till rätta
  • stor grön drake

Äventuellt då att vi betalar nu, och ägandet övergår till oss, och då tidigare ägaren bor kvar som hyresgäst tills "tillträdet"

• Kjell2
    stor grön drake skrev 2015-02-09 09:45:35 följande:

Äventuellt då att vi betalar nu, och ägandet övergår till oss, och då tidigare ägaren bor kvar som hyresgäst tills "tillträdet"

En möjlig lösning. Kom då överrens om saker som driftkostnader, hyra, försäkring, besiktning, tillträde, skötsel mm.

Vad händer om t ex frysen, eller något annat dyrt, haverera under tiden?

• Kjell2

Jag skulle aldrig betala en större del av köpeskillingen innan ägandet går över. Om det blir något trassel, dödsfall, kfm, bedrägeri, så sitter man väldigt dåligt till utan pengar och utan hus.

• ardath bey
    Kjell2 skrev 2015-02-09 12:46:37 följande:

Jag skulle aldrig betala en större del av köpeskillingen innan ägandet går över. Om det blir något trassel, dödsfall, kfm, bedrägeri, så sitter man väldigt dåligt till utan pengar och utan hus.

Instämmer. Om säljaren går i konkurs t.ex. får man samma ställning som sms-långivare, el-leverantörer och liknande. Pengarna man betalt riskerar man att förlora helt.
Svar på tråden Hur funkar det vid bostadsköp med uppskjutet tillträde?