• Mon bébé 81

    Byte av föräldraledig förälder vid 9 månader

    Jag fick mitt första barn för drygt två månader sedan Glad. Har läst om och funderat kring anknytningen redan innan hon föddes, men nu när hon är här så tänker jag ännu mer på det. 

    Min man och jag är hemma tillsammans nu under de tre första månaderna, vilket var varit/är helt underbart! Vi har båda fått en väldigt nära kontakt med vårt barn, och vill såklart att det ska fortsätta så här. Men dessvärre så har vi inte råd att vara föräldralediga tillsammans hur länge som helst. Vi har planerat det så att jag ska vara hemma på heltid tills barnet är 9 månader. Därefter ska jag börja jobba 75% och min man ska vara hemma i 6 månader. Och efter det ska jag vara hemma igen på heltid i 6 månader. Min man kommer att jobba heltid när han inte är föräldraledig. Sedan har vi tänkt att det blir förskola eller dagmamma när vårt barn är ca 21 månader. 

    Jag funderar en del över hur det kommer bli att byta "hemmaförälder" när vårt barn är 9 månader. Maken har ju då jobbat heltid i 6 månader, och varit ifrån dottern mycket. Vi tänker att han ska ta hand om dottern `på vardagskvällarna, och att dottern ska fortsätta att samsova med oss båda (hon sover först i min säng och jag ger nattmat, men maken tar hand om henne under sen natt/tidig morgon och har henne i sin säng och ger mat om hon vill ha). Och sedan är maken förstås ledig på helgerna och kommer då att umgås mycket med dottern. När jag börjar jobba igen så har jag tänkt att jobba hemifrån en hel del vilket dels sparar in restid och dels gör det möjligt för mig att jobba en del när dottern sover och slipper vara borta från hemmet allt för mycket. 

    Min fråga är om ni tror att detta räcker för att ge en trygg övergång, eller om vi bör lägga upp en övergångstid där maken och jag delar upp det och tar halva arbetsdagar/föräldradagar var eller kanske är föräldralediga tillsammans igen (just detta är dock problematiskt av ekonomiska skäl)? Andra tankar och idéer tas gärna emot också. 

    Observera att jag lagt frågan i AP-delen, och endast önskar svar från de som är intresserade/insatta i anknytningsteorin Glad

    Jag ammar inte alls, så matningen kan skötas av både mig och maken. 

  • Svar på tråden Byte av föräldraledig förälder vid 9 månader
  • Belevaere

    Hej! Vi bytte så pappan var hemma från 4 månader och för oss har det fungerat utmärkt. Inte märkt av att det ska ha skadat vår anknytning alls. Pappan kom ibland bort på lunchen i början så att lillkillen fick amma när han strulade med flaskan men annars funkade det bra på dagarna. Sen tog jag över när jag kom hem så fick pappan lite egentid med vår stora kille. Sen samsov vi alla på natten. Bebisen blev och är fortfarande (är 8 månader idag) lite mammig på kvällarna men det var den stora också fast det var jag som var hemma hela första året. Tror inte du behöver oroa dig det minsta, känns som att ni har ett bra upplägg. Lycka till!

  • Maddi

    När mitt barn va i den åldern (jag har varit hemma hela tiden med barnet) så är han som ett plåster på pappa, han tröttnade väl på mig :)

  • ellisellinor

    jag började arbeta när min son var 8månader och jag känner igen din oro. för jag var orolig hur det skulle bli när hans pappa var hemma med honom. 
    jag tror att det var mina mamma känslor som skapade den oron, för det gick fantastiskt bra. 

    när jag kom hem efter jobbet var det en glad liten bebis som jag spenderade kvällarna med om min man fick sköta det praktiska. det var fördelar med att dela lika på föräldraledigheten för min son fick upp en fin relation med sin pappa då han började vara hemma med honom. det har varit positiva erfarenheter för oss =)

  • Alexi

    Jag tror det funkar bra men för er trygghets skull, kan ni inte bara ta en vecka överlappande föräldraledigt igen just precis vid bytet?

  • Biffenigrytan

    Jag tycker att ert upplägg låter toppen.

    Vi körde med att jag var hemma på heltid i 1,5 år, pappan jobbade 75%. Sedan var pappan hemma på heltid i 1,5 år och jag jobbade 75%.

    Jag var en bättre "bebismamma" än vad pappan var, därför gjorde vi som vi gjorde.

  • Mon bébé 81

    Tack för era svar!

    ellisellinor: skönt att det gick bra för er. Jag tror att det kan vara lite mamma-oro som spökar för mig med. Vi vill också att vårt barn tidigt ska få en bra anknytning till oss båda föräldrar :).

    Alexi: ja, det är en god tanke! En veckas överlappning kan vi såklart skrapa ihop :).

    Fler tankar är välkomna!

  • Penida

    Härligt för ert barn, det kommer givetvis underlätta barnets anknytning till er båda. Bra tänkt där vill jag säga.
    Jag vill inte upprepa mig men jag delar Alexis tankar här. Ni verkar ha en bra inställning båda två så det kommer säkert gå bra sett till barnet.


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Byte av föräldraledig förälder vid 9 månader