Anonym (mamma) skrev 2015-02-06 08:49:53 följande:
Det verkar som att ingen läst mitt inlägg om att HAN inte viljat ha med oss att göra! Jag har kontaktat honom men han har skitit i oss. Jag har bjudit över honom och han har totalignorerat det. Varför blir jag beskylld för att ha hållt honom utanför?? Lägg ner nu, snälla. Jag skrev här för att få råd och hjälp för jag har ångest över att sätta min dotter ensam i ett rum med två okända människor, det kan inte vara bra för något barn. Inte för att bli synad som person, dömd, utskälld och nedtryckt. Men det verkar vara endast såna personer som finns på familjeliv. Jag är ledsen över att de inte kan ha en normal kontakt när jag vet att vi KAN vistas i samma rum. Det här är bara dumheter.
Du vet inte om ni kan vistas i samma rum.
Du kan veta att du kan vistas i samma rum som pappan till ditt kommande barn. Med du kan inte med säkerhet säga att han kan vistas i samma rum som dig. Och så länge du inte kan vara helt säker kan du inte veta om ni kan vistas i samma rum.
Barnet har rätt till sin pappa oavsett om pappan vill ha en relation till dig eller inte. Har du några egna förslag på hur ett umgänge skulle kunna se ut utan dig närvarande? Eller ser du det som en omöjlighet?
Tänk på att många barn börjar på förskolan när de fyller ett. Och där vistas de hela dagar utan sina föräldrar. De klarar alltså av att lämnas av sin primära vårdgivare och knyta nya känslomässiga band till förskolepersonalen. Varför skulle inte ditt barn klara av att skapa sig en relation till en ny människa?