• Ess

Stämd på vårdnad och umgänge

Anonym (mamma) skrev 2015-02-06 08:49:53 följande:

Det verkar som att ingen läst mitt inlägg om att HAN inte viljat ha med oss att göra! Jag har kontaktat honom men han har skitit i oss. Jag har bjudit över honom och han har totalignorerat det. Varför blir jag beskylld för att ha hållt honom utanför?? Lägg ner nu, snälla. Jag skrev här för att få råd och hjälp för jag har ångest över att sätta min dotter ensam i ett rum med två okända människor, det kan inte vara bra för något barn. Inte för att bli synad som person, dömd, utskälld och nedtryckt. Men det verkar vara endast såna personer som finns på familjeliv. Jag är ledsen över att de inte kan ha en normal kontakt när jag vet att vi KAN vistas i samma rum. Det här är bara dumheter.

Istället för att vänta på vad som händer, så gå aktivt in och tex föreslå att han får två tillfällen i veckan att träffa dottern hemma hos mormor med henne närvarande, om han nu vägrar träffa dig. 
    Det kan du motivera varför det skulle va för barnets bästa. Invand miljö och med en kontaktperson hon känner.

Föreslå samarbetssamtal där målet är att han i framtiden ska kunna ha halva vårdnaden och halva boendet.

Du ska aldrig motarbeta honom, för då fäller du dig själv. Lyssna vad han vill, föreslå förändringar i det som gynnar barnet, sen om han misslyckas så står du stark och han trillar på eget grepp.
  • Ess
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-06 12:50:38 följande:
    Hahaha! Jag håller med. Det verkar som om ingen här kan tro att en pappa kan hålla sig undan frivilligt och sedan dyka upp och vilja ha kontakt. 
    Det är väl självklart att han kan hålla sig undan frivilligt och sen ändå vilja ha kontakt.
    Men vem ska man egentligen då tänka på?
    Mammans "rätt att ge igen" och undanhålla barnet på att vis.
    Eller tänka på barnet att han kanske menar allvar och vill bygga en relation till det.

Skulle det visa sig senare att han är en skitstövel som lovar och lovar, men aldrig dyker upp. Då får ts ta tag i det då.
  • Ess
    Anonym (ensam vårdnad) skrev 2015-02-07 10:30:09 följande:
    Det kan finnas tingsrättsdom på umgänge -  vissa föräldrar kommer ändå och går som de vill!
    Visst finns det, det är det ingen som förnekar heller.
    Men det finns fler som faktiskt vill ha kontakt med sina barn, som lever upp till förväntningarna och följer avtalet. Där avtalet är räddningen för att dom ens ska få se sina barn.
Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge