• Anonym (Dödsbo)

Dödsbo, hur lång tid tar det?

Hur lång tid tar det på ett ungefär för ett dödsbo att malas igenom Skatteverkets kvarnar och komma ut på andra sidan? Kan någon förklara hur det hela funkar och vad som händer?

Jag har fyllt i formulären från Skatteverkets sida, fått dem påskrivna och skickat in dem. Vad händer nu, vilken tid kommer det ta och sedan? Förs eventuella pengar över till mig eller tar jag över konton? 

Hjälp, vet inget om detta!

• Svar på tråden Dödsbo, hur lång tid tar det?
  • ensam1

Med "skatteverkets kvarnar", menar du hur lång tid det tar för bouppteckningen att bli godkänd?

Har du fyllt i allt rätt, inte missat något och det inte finns några frågetecken så ska en normaltid ligga på 6-8 veckor.

Kontona överförs inte på dig utan står ju fortfarande i dödsboets namn. Ska du komma åt pengarna så får du boka en tid med banken, gå dit och visa upp att bouppteckningen är registrerad och klar och ett papper som visar att arvskiftet är gjort mellan dödsbodelägarna och hur arvet ka fördelas och kan då med det visa hur stor del av pengarna på kontot som är dina och så föra över dem till ditt konto.

• Anonym (Dödsbo)
    Olympia skrev 2015-02-05 11:16:24 följande:

Är bouppteckningen gjord?

Ja
  • Anonym (Dödsbo)
    ensam1 skrev 2015-02-05 11:25:15 följande:

Med "skatteverkets kvarnar", menar du hur lång tid det tar för bouppteckningen att bli godkänd?

Har du fyllt i allt rätt, inte missat något och det inte finns några frågetecken så ska en normaltid ligga på 6-8 veckor.

Kontona överförs inte på dig utan står ju fortfarande i dödsboets namn. Ska du komma åt pengarna så får du boka en tid med banken, gå dit och visa upp att bouppteckningen är registrerad och klar och ett papper som visar att arvskiftet är gjort mellan dödsbodelägarna och hur arvet ka fördelas och kan då med det visa hur stor del av pengarna på kontot som är dina och så föra över dem till ditt konto.

Ja det är nog det jag menar. Bouppteckning är gjord och inskickad. Det är bara jag som är arvtagare och dödsbodelägare. Om det bara är jag, går det fortfarande på 6-8 veckor? Det finns inga andra släktingar osv till den avlidna.
  • Kjell2
    Anonym (Dödsbo) skrev 2015-02-05 11:32:29 följande:
    Ja det är nog det jag menar. Bouppteckning är gjord och inskickad. Det är bara jag som är arvtagare och dödsbodelägare. Om det bara är jag, går det fortfarande på 6-8 veckor? Det finns inga andra släktingar osv till den avlidna.
    Hur lång tid skatteverket tar på sig varierar en del, både beroende på vilket kontor och hur komplicerad bouppteckningen är.

Rent krasst, om du är enda arvtagaren, och redan har tillgång till konton mm så är det inget som hindrar att du börjar fördela delar arvet redan nu. Saker som att sälja fastigheter och aktier kan det vara bäst att vänta med.

• ensam1
    Kjell2 skrev 2015-02-05 11:39:59 följande:
    Hur lång tid skatteverket tar på sig varierar en del, både beroende på vilket kontor och hur komplicerad bouppteckningen är.

Rent krasst, om du är enda arvtagaren, och redan har tillgång till konton mm så är det inget som hindrar att du börjar fördela delar arvet redan nu. Saker som att sälja fastigheter och aktier kan det vara bäst att vänta med.
    Men hon kommer väl inte t pengarna förrän bouppteckningen är klar även om hon är ensam arvinge. När pappa dog så kunde inte mamma ens ta ut pengar från deras gemensamma konto utan bara från det som stod enbart i hennes namn. Hon fick lämna räkningar till banken så skötte de betalningen av "godkända" räkningar, dvs sådana som kom i pappas namn eller i gemensamt namn.

Det var samma när svärmor dog. Min svåger betalade en räkning med egna pengar som var försäkringen på huset så det kändes viktigt att den summa blev betald snabbt när vi hittade räkningen. Han kunde inte sedan få ut motsvarande summa från dödsboets konto trots att han visade både räkningen som var ställd till svärmor och betalningen på..
  • Kjell2
    ensam1 skrev 2015-02-05 11:49:36 följande:
    Men hon kommer väl inte t pengarna förrän bouppteckningen är klar även om hon är ensam arvinge. När pappa dog så kunde inte mamma ens ta ut pengar från deras gemensamma konto utan bara från det som stod enbart i hennes namn. Hon fick lämna räkningar till banken så skötte de betalningen av "godkända" räkningar, dvs sådana som kom i pappas namn eller i gemensamt namn.

Det var samma när svärmor dog. Min svåger betalade en räkning med egna pengar som var försäkringen på huset så det kändes viktigt att den summa blev betald snabbt när vi hittade räkningen. Han kunde inte sedan få ut motsvarande summa från dödsboets konto trots att han visade både räkningen som var ställd till svärmor och betalningen på..
    Det ska via t ex en begravningsbyrå inte vara några probelm att få en intyg att man företräde dödsboet. Därefter kan man gå till banken och få tillgång till konton mm.

Har gjort det två gånger själv och utan problem kunnat betala räkningar mm långt innan bouppteckningen var klar med dödsboets pengar.

Självklart ska allt redovisas till övriga arvingar.

• Anonym (Dödsbo)

Räkningar kan jag betala så det är inga problem utan det var mer en fråga om när allt är klart.

• Kjell2
    Anonym (Dödsbo) skrev 2015-02-05 13:25:53 följande:

Räkningar kan jag betala så det är inga problem utan det var mer en fråga om när allt är klart.

Med deklarationer, släpande räkningar, stängning av konto mm brukar det ta upp till två år innan allt är klart. 
  • Anonym (nä)
    Kjell2 skrev 2015-02-05 13:37:58 följande:
    Med deklarationer, släpande räkningar, stängning av konto mm brukar det ta upp till två år innan allt är klart. 
    Ehhh,nej,två år?!?
    När mormor dog,öppnades bankfack,och allt gicks igenom med banken,sen
    fixade ju banken/bouppteckningsfirman allt.
    Så:
    Dödsboets tillgångar:
    Dödsboets skulder: hyror för boende,prenumerationer på tidningar,annonser,gravsten,eventuella skulder osv osv...
    Kvar att fördela:

Så nej några två år behöver det verkligen inte ta!
    Allt beror ju på....

• Kjell2
    Anonym (nä) skrev 2015-02-05 14:20:19 följande:
    Ehhh,nej,två år?!?
    När mormor dog,öppnades bankfack,och allt gicks igenom med banken,sen
    fixade ju banken/bouppteckningsfirman allt.
    Så:
    Dödsboets tillgångar:
    Dödsboets skulder: hyror för boende,prenumerationer på tidningar,annonser,gravsten,eventuella skulder osv osv...
    Kvar att fördela:

Så nej några två år behöver det verkligen inte ta!
    Allt beror ju på....

Arvet kan man vanligtvis fördela inom ett halvår. Men innan allt är klart, det är framförallt deklarationen som drar ut på tiden, så blir det lätt två år. I samband med slureglering av skatt kan det även bli några extrakronor att fördela.

• fru  skuld

Min mamma gick bort för 2 år sen , Boupptecknigen är klar för längesen. Fick en räkning från Danmark  i hennes namn till min adress , som ska betalas . Är det rätt att betala eller ska jag inte behöva betala efter så lång tid . Känns obehagligt att få räkningar ,efter så lång tid i hennes namn !

• Freksta

Från mamma gick bort tills allt pappersarbete, räkningar och arv blev utbetalt tog det 4 månader för oss.

Svar på tråden Dödsbo, hur lång tid tar det?