• Äldre 5 Feb 12:47
    7732 visningar
    7 svar
    7
    7732

    Druvbörd, mola, cancer hjälp??!

    Hallå!

    Blev gravid, de såg aldrig något foster och misstänkte druvbörd. Var tjock och svullen som tusan och fick skrapas i vecka 12.

    De analyserade "skrapet" och konstaterade att det var druvbörd. Blödde en dag, jobbade dagen efter mådde inte så bra psykiskt men fysiskt.

    Doktorn sa att mensen skulle komma efter ca 5 veckor och jag har gravidförbud i 6 månader.

    Mensen kom efter 12 dagar, ägglossningen när den skulle och nu har jag mens igen på rätt dag. Tar prover för att mäta hcg då det måste sjunka, men frågan är; är det möjligt att få mens och ägglossning trots hcg värde i kroppen? Eller måste inte mina värden redan vara på noll?

    Är rädd som tusan då jag läst om cancer, att det är större chans om man fått en mola att man får det igen....

    Hittar inge bra info någonstans.. Fattar ingenting. Någon som varit med om detta eller kan något om det? Doktorn har aldrig tid att prata med mig så jag vet ingenting

  • Svar på tråden Druvbörd, mola, cancer hjälp??!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 5 Feb 14:07
    #1

    Hejsan Beklagar verkligen..Jag har också haft mola/druvbörd och vet precis hur jobbigt det beskedet är att få..

    Fick det bekräftat på ultraljudet i v 13.. Dec-12

    Var också svullen, hade illamående och trötthet. Precis som en vanlig graviditet!

    Fick skrapas och sedan ta prover i 6 månader.

    Hade ingen läkare att prata med, gick bara dit, någon tog blodprovet och sen skickades jag iväg hem.

    Ingen kunde svara på frågor utan sa bara vilken nivå mitt hcg låg på. Så tyvärr kan jag inte så mycket om det jag heller :-/

    Men!

    Jag blev gravid efter 6 månader och har nu en fullt frisk dotter här hemma på 11 månader. Nummer 2 ligger i magen och ingen mola det heller kollade med vul för en vecka sen!

    Så det behöver inte komma tillbaka.

    Jag har fått kolla tidigt i båda graviditeterna och allt har vart bra

  • Äldre 21 Jun 23:30
    #2

    Fick också mola i mars i år.
    Fick min mens ca 6veckor efter då mitt hcg låg på 28.

    Nu tre månader efter är jag fortfarande inte nere på noll. Men kroppen verkar funka ändå med ägglossning och mens.

    Fick grav förbud i 8 månader är också rädd för att det ska hända igen.

  • Äldre 1 Jul 17:07
    #3

    Hej, usch vad tråkigt! Jag hade förbud i 6 månader men höll mig bara i 5. Är nu gravid i vecka 13 och det har gått bra hittils, så jag fick det inte igen men jag vet att det är lite högre risk att man får det igen.

    i början var jag bombsäker på att det var en druvbörd igen men icke, en liten bebis har jag i magen!

  • Äldre 18 Jul 13:43
    #4

    Hej! Jag har ännu inte fått konstaterat att jag har/hade mola, men de misstänker tyvärr det. Var inne på ett vul igår i v 11+2 och man såg inte ngt foster utan bara en fosterhinna och en moderkaka med vad det såg ut som, blåsor i sig. Så fick akut skrapas och vävnaden skickades på analys. Får svar nästa vecka. Är ändå inställd på graviditetsförbud i 6 månader nu. Skönt att läsa att det gått bra för många av er! Kram

  • Äldre 29 Jul 23:20
    #5
    iris b skrev 2015-07-18 13:43:08 följande:

    Hej! Jag har ännu inte fått konstaterat att jag har/hade mola, men de misstänker tyvärr det. Var inne på ett vul igår i v 11+2 och man såg inte ngt foster utan bara en fosterhinna och en moderkaka med vad det såg ut som, blåsor i sig. Så fick akut skrapas och vävnaden skickades på analys. Får svar nästa vecka. Är ändå inställd på graviditetsförbud i 6 månader nu. Skönt att läsa att det gått bra för många av er! Kram


    åh vad tråkigt! det låter som en mola det du beskriver med blåsorna, sedan finns det ju olika grader. Den mildare som jag hade är ofarlig och då fick jag 6 månader, har hört om andra som fått lite värre och sedan fått förbud i upp till 1,5 år, vilket verkar lite extremt. Hoppas det går bra för dig!

    Jag är nu i vecka 17 och bebisen mår bra så nästa gång kommer det gå bra för dig med!
  • Äldre 4 Aug 14:32
    #6
    melissans skrev 2015-07-29 23:20:16 följande:
    åh vad tråkigt! det låter som en mola det du beskriver med blåsorna, sedan finns det ju olika grader. Den mildare som jag hade är ofarlig och då fick jag 6 månader, har hört om andra som fått lite värre och sedan fått förbud i upp till 1,5 år, vilket verkar lite extremt. Hoppas det går bra för dig!

    Jag är nu i vecka 17 och bebisen mår bra så nästa gång kommer det gå bra för dig med!
    Jag har nu fått ett preliminärt svar och det rör sig troligtvis om en partiell mola vilket jag ändå är glad för. För det är väl den mildare graden vad jag förstått? Får ett 100%-igt besked senare då proverna skickats vidare till Örebro på analys.
    Har ni som haft partiell mola genomgått lungröntgen?

    Åh va kul att det gått bra för dig och att du väntar en liten :) Längtar så tills graviditetsförbudet försvinner! tyvärr några månader kvar men det är som det är!
  • Äldre 6 Aug 17:05
    #7

    Iris b: Vad jobbigt :( Beklagar.

    Jag har haft partiell mola och fick göra lungröntgen en vecka efter beskedet. Det tog dock 5 veckor för att få svar på analysen. Lungröntgen var bra och alla provsvar har varit bra sedan dess. Hade under 5 inom 8 veckor. Skrapades i vecka 8 eftersom det endast var en tom hinnsäck som växte och Hcg som ökade. Blev remitterad från min privat gyn till kvinnokliniken eftersom hon tyckte att graviditeten inte betedde sig normalt. Kvinnoklinken trodde inte att det var en mola baserat på utseendet. Tur att min gyn var så noga.

    Nu har vi snart försökt få barn sammanlagt i två år men ingen bebis. Tog ett år att bli gravid som slutade i missfall i vecka 10. Hade sett hjärtat slå i vecka 7 men det hjälpte inte :( Sedan blev jag gravid på andra försöket vilket var molan. Har nu försökt i 3 månader att bli gravid men har ej lyckas. Har börjat fertilitetsutredning igen men de har sommarstängt. Skönt att snart få hjälp för det har varit väldigt jobbigt det senaste året. Har tvivlat många gånger om vi ska våga försöka igen eller orka men kan inte ge upp än.

    Lycka till framöver och hoppas att allt ser bra ut med proverna.

Svar på tråden Druvbörd, mola, cancer hjälp??!