• spöke

Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?

Det här är SCB:s lista över de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder (av de 100 vanligaste tilltalsnamnen). Är det dags för dem att komma tillbaka nu eller är de hopplöst ute? Rut är ju på g - det var ett av de flicknamn som ökade mest under förra året. Men hur ser framtiden ut för Ulla, Gun och de andra? 

Spöke

*Tabellen visar de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder i befolkningen 31 december 2013 av de 100 vanligaste tilltalsnamnen. Namnen redovisas med den vanligaste stavningen, men samtliga stavningar av ett namn ingår i beräkningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?
  • fluu

Maj är ett av mina absoluta favoritnamn! Det grämer mig mycket att jag aldrig kommer få en Maj. Tycker också mycket om Rut.

1. Maj
    2. Rut
    3. Brita
    4. Ulla
    5. Gunnel
    6. Gerd
    7. Birgit
    8. Gun
    9. Siv
    10. Inga

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • spöke
    fluu skrev 2015-02-05 13:01:38 följande:
    Maj är ett av mina absoluta favoritnamn! Det grämer mig mycket att jag aldrig kommer få en Maj. Tycker också mycket om Rut.

1. Maj
    2. Rut
    3. Brita
    4. Ulla
    5. Gunnel
    6. Gerd
    7. Birgit
    8. Gun
    9. Siv
    10. Inga
    Varför blir det ingen Maj? Barnstopp? 

Vad tror du om namnens närmaste framtid? *nyfiken*
  • Adelknorr

De där namnen kommer snart att bli poppis, möjligen i dubbelnamnsform; exempelvis Gun-Britt, Ann-Britt, Maj-Britt, Inga-Britta, Inga-Lill, Siv-Britt, osv.

Röstade på Siv förresten.

• fluu
    spöke skrev 2015-02-05 13:03:00 följande:
    Varför blir det ingen Maj? Barnstopp? 

Vad tror du om namnens närmaste framtid? *nyfiken*
    Kusinen som vi träffar minst en gång i veckan heter Maja och så har jag en sambo med(här iaf) taskig smak ;)

Rut har jag sett många sedan flera år, det verkar redan ha hunnit bli lite "avdramatiserat". Maj ser jag någon då och då. De andra rasslar nog också till inom fem år.
  • spöke
    Adelknorr skrev 2015-02-05 13:04:01 följande:
    De där namnen kommer snart att bli poppis, möjligen i dubbelnamnsform; exempelvis Gun-Britt, Ann-Britt, Maj-Britt, Inga-Britta, Inga-Lill, Siv-Britt, osv.
    Röstade på Siv förresten.
    Ja, dubbelnamnen kommer nog snart tillbaka. Det brukar ju gå i cykler. Och det har redan börjat puttra lite med nyare varianter som Nova-Li.
  • spöke
    fluu skrev 2015-02-05 13:05:45 följande:
    Kusinen som vi träffar minst en gång i veckan heter Maja och så har jag en sambo med(här iaf) taskig smak ;)

Rut har jag sett många sedan flera år, det verkar redan ha hunnit bli lite "avdramatiserat". Maj ser jag någon då och då. De andra rasslar nog också till inom fem år.
    Aha. Ja, Maja och Maj är lite väl lika. Men du får vara glad att du får ha namnet så nära dig ändå.

Ja, det har ju varit mycket mjuka tvåstaviga namn de senaste åren - de lite hårdare och de korta borde blomma snart. 
  • fluu
    spöke skrev 2015-02-05 13:09:56 följande:
    Aha. Ja, Maja och Maj är lite väl lika. Men du får vara glad att du får ha namnet så nära dig ändå. smile1.gif

Ja, det har ju varit mycket mjuka tvåstaviga namn de senaste åren - de lite hårdare och de korta borde blomma snart. 
    Jag är ju aldrig nöjd och gillar ju inte Maja så...
  • fluu
    spöke skrev 2015-02-05 13:13:41 följande:
    Du gillar Maj men inte Maja? How come?
    Hm, svår fråga. Jag tror att det handlar om färger(jag "ser" namn i färger), Maj är en fin färg och Maja en läskig en. Och kanske har det med ljudet att göra. Maja låter på något sätt förminskande, "lilla Maja" typ medan Maj låter mjukt och ljuvt, men med lite mer krut i ändå.
  • spöke
    fluu skrev 2015-02-05 13:18:47 följande:
    Hm, svår fråga. Jag tror att det handlar om färger(jag "ser" namn i färger), Maj är en fin färg och Maja en läskig en. Och kanske har det med ljudet att göra. Maja låter på något sätt förminskande, "lilla Maja" typ medan Maj låter mjukt och ljuvt, men med lite mer krut i ändå.
    Hehe, okej. Vad har Meja för färg då?
Svar på tråden Flicknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?