• Anonym (%)

Bestrida saltad hantverkarfaktura?

Hej
    Jag anlitade en "hantverkare" som tog 1000 kr i timmen för sitt arbete. Han bokade in sig klockan 07.30 och kom klockan 07.45. Jobbade fram till 09 och åkte sen i väg och för att köpa lim. Kom tillbaka klockan 11 och jobbade till kl 11.45.

Nu har jag fått en faktura på 5 timmar (7-12 alltså)

Limmet var menat för att sätta tillbaka en toalett, något vi aldrig bett honom göra och han använde inte heller limmet.

Nog kan jag väl bestrida denna faktura och säga att vi endast betalar för de 2.5 timmar han jobbade (alt 3 timmar om de inte tar halvtimmar).

Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-05 17:41
    Förlåt, 2 timmar var han i huset totalt.

• Svar på tråden Bestrida saltad hantverkarfaktura?
  • Anonym (%)

Ingen som varit med om detta?

• anelheltenkelt

Hej

Jag hade ringt upp och pratat med dem, förklarat att jag tycker inte timmarna stämmer och bett om en förklaring. Är du inte nöjd med den så be om en specifikation över de olika arbetsmomenten, hur lång tid de tar, om du betalar för körtiden osv. Blir du inte nöjd så bestrid

Lycka till !

En enorm frihet infinner sig då du slutar att ta allt personligt. ~ Don Miguel Ruiz
  • Studentpappa

Ni får nog väldigt svårt att bestrida den fakturan med tanke på att det är så att tiden det tar att köpa material får man givetvis betala som kund. Sen att han säkert gjorde något mer och inte varit helt sjysst är väl en sak men det ska gå att bevisa också. Timpriset däremot var tusan bor ni? 1000:-/h för en hantverkare?!

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anonym (Leif)

Timpriset funderar jag med över. Däremot så timdebiteringen på 5 timmar förvånar dock inte. Känns som standard nästan.

• Anonym (%)

Det är flera fel med detta.

1. Timpriset är 1000 kr exl moms (jag är privatperson). Jag skulle få två tjänster för det priset, hantverkaren utförde endast en tjänst. Nu blev priset 1250 kr/h för den enda tjänsten.

2. Limmet han köpte är INGET vi bett honom köpa och inget som han använde i vårt hus. Det tar 7 minuter att åka till närmast byggvaruhus och ca lika länge att köra till hans företag och hämta där om han hellre ville det. Han skulle LÄTT ha hunnit tillbaka på en halvtimme.

3. Det är ingen hantverkare typ snickare, rörmokare, elektriker. Utan mer en tjänst som utförs i huset.

• Anonym (%)
    Lena skrev 2015-02-05 18:02:02 följande:

Ni betalar inte framkörningsavgift?

Det finns ingen sådan avgift på fakturan och inte heller på den muntliga offert jag fick på telefon när jag bokade.
  • Kjell2
    Anonym (%) skrev 2015-02-05 19:03:02 följande:
    Det finns ingen sådan avgift på fakturan och inte heller på den muntliga offert jag fick på telefon när jag bokade.

Hur löd offerten? Timpris, löpande eller fast, debiteringsregler, transporter mm.
  • Anonym (%)
    Kjell2 skrev 2015-02-05 19:17:50 följande:

Hur löd offerten? Timpris, löpande eller fast, debiteringsregler, transporter mm.
    1000 kr i timmen, löpande räkning. Trolig tidsåtgång 2-3 timmar.

Det blev 1250 kr i timmen, debiterad 5 timmar för 2 timmars arbete.
  • Anonym (just det)
    anelheltenkelt skrev 2015-02-05 18:20:37 följande:

Hej

Jag hade ringt upp och pratat med dem, förklarat att jag tycker inte timmarna stämmer och bett om en förklaring. Är du inte nöjd med den så be om en specifikation över de olika arbetsmomenten, hur lång tid de tar, om du betalar för körtiden osv. Blir du inte nöjd så bestrid

Lycka till !

Detta hade jag också gjort.

Plus att det är ganska ovanligt (om inte olagligt) att upplysa priser utan moms till privatpersoner.

Sen hade jag nog baktalat denna "hantverkare" till alla som hade lust att höra på det.

Det väsentliga är nog att du ringer, faktiskt. Går det så går det, resonerar nog många mindre seriösa.
Svar på tråden Bestrida saltad hantverkarfaktura?