• Anonym (Zofie)

Graviditet och andningssvårigheter?

Hej! Jag och min sambo har börjat planera barn, men det finns något som står i vägen för mig och det är min oro över att få svårt att andas. Ibland (särskilt på kvällarna) kan jag ha lite lätt allmän ångest och vad jag gör då är att jag lätt börjat andas "fel" så jag tar bara ytliga andetag uppe i bröstkorgen istället för att andas med magen. När jag börjar göra det så kan jag enkelt avstyra det numera eftersom jag är medveten om vad jag gör fel. Så jag brukar typ gäspa en gång eller bara tänka att jag ska andas med magen. Men jag känner ändå något slags starkt behov av det här med att kunna ta djupa andetag hela vägen ner i lungorna. Liksom sådär att det känns i hela halsen och ner i lungorna.

Hur är det egentligen med andningssvårigheter när man är gravid? Får alla det? Hur brukar det yttra sig? Är det hela tiden eller kommer det bara ibland?

Jag vill inte att denna oron ska finnas i mig så att jag inte kan njuta av den här resan som vi förhoppningsvis ska påbörja. Men jag har typ målat upp en bild av att jag typ kippar efter andan, knappt får luft, får panik och får åka till akuten eller att jag typ dör av att jag inte får luft. Det här med att inte kunna få luft och typ dö av det är någon slags skräck som finns i mig av någon konstig anledning.

Om någon kan berätta lite om sina erfarenheter och kanske lugna mig lite så vore jag oerhört tacksam <3

• Svar på tråden Graviditet och andningssvårigheter?
  • J90

När bebis blev stor nog så fick jag sluta ligga på rygg pga att det blev tyngre att andas, men det var aldrig farligt utan mest obehagligt!

Det händer såklart inte alla, som med alla "symtom" av en graviditet!

Så för mig blev det obehagligt då och då, men det var lätt "botat" då jag bara behövde ändra ställning! :)

Jag vet inte hur jag ska lugna dig, för det är omöjligt att veta om du kommer uppleva det överhuvudtaget och i vilken utsträckning!

Men jag upplever att det är värt det! Jag ska föda när som helst och jag kan redan säga att det är värt alla krämpor man kan få och längtan efter vårt barn är så stor att det slår allt jag tidigare hade ångest över! :)

• Ellonbellon

Jag är i vecka 19 och tror jag har samma problem som du. Jag kan andas och gäspa och dra luft väldigt många gånger för att få en känsla av det "rätta" andetaget. Kan dock inte påverka du genom att andas rätt, blir bara värre då.

Hur som helst så har min graviditet hittills inte gjort det varken bättre eller sämre. Har haft det en gång då jag var stressad men det var exakt som innan jag blev gravid.

• Anonym (jag)

Jag är gravid i v 29 och jag upplever det som svårt att ta djupa andetag. Man blir liksom lättare andfådd. Det är obehagligt och det är så hela tiden. Det beror nog på att livmodern trycker mot lungorna. Men jag vet ju att det kommer gå över efter förlossningen :)

• Anonym (Zofie)

Tack för svaren :) Men har ni liksom kunnat ta djupa andetag ibland eller går det bara inte? Att bli lite andfådd eller att det kan vara obehagligt när man ligger i vissa ställningar kan jag leva med, det är just det här med att inte kunna ta ett ordentligt andetag ibland som skrämmer...

• J90
    Anonym (Zofie) skrev 2015-02-06 11:25:51 följande:

Tack för svaren :) Men har ni liksom kunnat ta djupa andetag ibland eller går det bara inte? Att bli lite andfådd eller att det kan vara obehagligt när man ligger i vissa ställningar kan jag leva med, det är just det här med att inte kunna ta ett ordentligt andetag ibland som skrämmer...

Ja, hela tiden förutom just när jag ligger på rygg! :)

Andas helt normalt i alla lägen förutom ryggläge!
Svar på tråden Graviditet och andningssvårigheter?