• FogelFru

Dagen efter piller för sent?

Två timmar efter ger typ 95% chans för att ägget inte fäster i livmodern.

Det är det som är grejen; akut-p-piller gör så att ägget som släppts, och kanske till och med befruktats, inte fäster i livmodern utan kommer ut som en mens istället.

Upp till 72 timmar efter samlag fungerar pillret. Men chanserna för att pillret ska ha någon verkan minskar ju för varje timma.

• FogelFru
    FogelFru skrev 2015-02-06 06:38:46 följande:

Två timmar efter ger typ 95% chans för att ägget inte fäster i livmodern.

Det är det som är grejen; akut-p-piller gör så att ägget som släppts, och kanske till och med befruktats, inte fäster i livmodern utan kommer ut som en mens istället.

Upp till 72 timmar efter samlag fungerar pillret. Men chanserna för att pillret ska ha någon verkan minskar ju för varje timma.

Eller, vadå "till och med befruktats"!? Haha, jag är för trött. Jag menade givetvis att ägget ÄR befruktat, men pillret gör så att det befruktade ägget inte fäster (ett obefruktat ägg kan ju inte fästa). ;)
  • FogelFru
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-06 06:42:30 följande:

Å tack!! För när man läste bipacksedeln så stod det att den inte kunde avbryta en graviditet men det kanske inte är samma sak som ett befruktat ägg som inte fastnat än? :/

Det innebär att om du tar ett sånt piller när du redan är gravid, så påverkar inte det fostret.
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-06 06:44:18 följande:

Borde man ta ett till piller efter 72 timmar eller ska det räcka med ett?

Nej, det ska räcka med ett.
  • FogelFru
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-06 06:50:20 följande:

Tusen tack för dina svar känner mig lite mindre orolig nu!

Akut-p-piller är dock aldrig 100% säkra. Oavsett när det tas.

Fast det är ju inte ägglossning ihop med utlösning heller.

Inte ens ett befruktat och fäst ägg, är 100%.

Fast en sak är säker; ägglossning ihop med utlösning och akut-p-piller 2 timmar efter samlag, ger cirka 95% chans för att det inte blir någon bebis.
  • FogelFru
    Mrs Okänd skrev 2015-02-06 07:36:43 följande:

Nu vet ju inte jag om alla akut-p-piller funkar likdant men det ska HINDRA ÄGGLOSSNING inte att det fäster så har ägget släppt gör de ingen verkan och förmodligen inte heller om ägget är på väg att släppa. Jag råkade ut för samma sak och ringde min BM för jag ville inte ta detta piller och då sa både hon och en gyndoktor att det ändå inte funkar om man har ägglossning. Det enda som funkar då är att sätta in kopparspiral inom några dagar eftersom det gör miljön ogynnsam. Jag har väldigt lätt för att bli gravid så jag vågade inte chansa på att inte bli gravid för jag vet inte om jag hade klarat av en abort heller i det läget. Tycker du ska ringa antingen sjukvårdsupplysningen eller gynmottagning och höra hur det är.

Man vet inte exakt hur dessa piller fungerar. Vad man vet är att de, i de allra flesta fall, skjuter fram ägglossningen.

I många fall har dock kvinnan fått småblödningar bara timmar, ibland dagar, efter att pillret tagits. Man tror då att pillret har förhindrat det befruktade ägget från att fästa, varför det istället kommer ut som en för tidig mens.
  • FogelFru
    FogelFru skrev 2015-02-06 07:55:29 följande:

Man vet inte exakt hur dessa piller fungerar. Vad man vet är att de, i de allra flesta fall, skjuter fram ägglossningen.

I många fall har dock kvinnan fått småblödningar bara timmar, ibland dagar, efter att pillret tagits. Man tror då att pillret har förhindrat det befruktade ägget från att fästa, varför det istället kommer ut som en för tidig mens.

Jag vill understryka att detta är ganska vanligt. Med pillret man kan ta upp till 5 dygn efter samlag, är de allra flesta överens om att pillret har den effekten.
Svar på tråden Dagen efter piller för sent?