Mrs Okänd skrev 2015-02-06 07:36:43 följande:
Nu vet ju inte jag om alla akut-p-piller funkar likdant men det ska HINDRA ÄGGLOSSNING inte att det fäster så har ägget släppt gör de ingen verkan och förmodligen inte heller om ägget är på väg att släppa. Jag råkade ut för samma sak och ringde min BM för jag ville inte ta detta piller och då sa både hon och en gyndoktor att det ändå inte funkar om man har ägglossning. Det enda som funkar då är att sätta in kopparspiral inom några dagar eftersom det gör miljön ogynnsam. Jag har väldigt lätt för att bli gravid så jag vågade inte chansa på att inte bli gravid för jag vet inte om jag hade klarat av en abort heller i det läget. Tycker du ska ringa antingen sjukvårdsupplysningen eller gynmottagning och höra hur det är.
Man vet inte exakt hur dessa piller fungerar. Vad man vet är att de, i de allra flesta fall, skjuter fram ägglossningen.
I många fall har dock kvinnan fått småblödningar bara timmar, ibland dagar, efter att pillret tagits. Man tror då att pillret har förhindrat det befruktade ägget från att fästa, varför det istället kommer ut som en för tidig mens.