• Tom Araya

    Hur hade Islam sett ut idag om...?

    En fråga till dig som är muslim...

    I frågan om hur en muslim ska leva hänvisas det dels till Koranen, men även de sk haditherna som är berättelser om Muhammeds liv och lär vara baserade på vad han själv skrev ner.
    Vad tror du om de värderingar som återspeglas, hade de sett lika ut om Muhammed hade levt 1800-, 1900- eller 2000-talet eller 1000 år före kristus?
    Varför tror du Gud vill att du ska leva just efter värderingar från 600-talet och inte de som rådde 1000 år tidigare eller senare?

    Frågan kan ställas även till andra religiösa och då främst religioner eller inriktningar som är/varit mer konservativa än den Lutheranska/protestantiska kristendomen (exempelvis judar, katoliker m.fl och då i förhållande till den religionens värderingar) samt ni som studerar eller forskar i religion.

    OBS! Jag är inte ute efter att kasta skit på religion och religiösa, utan jag är seriöst intresserad av hur ni ser på frågan, om ni någonsin tänkt på detta och hur ni tänker.
    Ni som vill kasta skit på religion och religiösa, starta en egen tråd.

  • Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?
  • Psychopath
    Tom Araya skrev 2015-02-09 20:41:23 följande:
    Intressanta synpunkter. Är du troende?
    Ja, jag är muslim, trodde det framgick av mitt inlägg Flört
  • Tom Araya
    Psychopath skrev 2015-02-09 22:07:45 följande:
    Ja, jag är muslim, trodde det framgick av mitt inlägg Flört
    Jag anade det (obs, inget dömande). Tack för ditt inlägg, skriv gärna mer.
    Psychopath skrev 2015-02-09 20:28:05 följande:

    Jag tror inte att så många muslimer hänger på FL längre, som för några år sen då debatterna här var i full gång för jämnan.

    Till din fråga, jag tror inte det skulle spela någon roll vilket århundrade Koranen skulle uppebarats om det nu inte hade skett på 600-talet, budskapet skulle vara det samma. Om man faktiskt studerar Koranen och tafsir (jag föredrar Muhammad Asads tafsir, och den svenska översättningen av Mohammed Knut Bernström) så ser man att det centrala handlar om att tro på Gud, älska Honom, vara underkastad Honom och göra det yttersta man kan för att vara en god medmänniska till muslimer såväl som till ickemuslimer. 

    Hadither är nedskrivna flera hundra år efter profeten Muhammad (fvmh) levde och därför så tar jag personligen inte dem ordagrant och sätter inte dem som jämnvärdiga med Koranen, men det finns en hel del bra hadither med, både vad gäller vägledning i en del religiösa handlingar (hur man ber eller utför vallfärden till Mecka t.ex), och även vad gäller moral (hur man ska handskas med någon som behandlar en illa, osv).


    Tror du Koranen är Guds budskap helt och hållet (typ ordagrant) eller tror du budskapet har tolkats/formulerats och kanske även färgats av de som skrev ned dessa (att det är människor som satt orden på pränt borde det inte råda någon tvivel om)? Är det då inte möjligt att Koranen färgats även av den då rådande kulturen och samhällsordningen?

    En annan fråga jag tycker är intressant...
    Koranen i original är ju på arabiska. Varför valde Allah/Gud en arab och det arabiska språket till att förmedla sitt budskap?
    Det blir ju oerhört svårt alla med andra modersmål att ta till sig budskapet då. Många var analfabeter och kunde inte läsa och skriva på den tiden och ännu färre borde det vara som kunde läsa och skriva på främmande språk.
    Fanns det ingen avsikt att sprida budskapet utanför den arabiskspråkiga delen av världen?

  • vackerkvinna

    En mycket bra fråga. Just att du frågar på sånt vänligt sätt så måste jag bara säga Må Allah azza wajjal skänka dig godhet och allt det goda i livet ameen

    Jag är en praktiserande muslim och jag ska försöka svara din fråga.

    Islam predikar inte att den plötsligt kom med Profeten Muhammad, salAllahu aleyhi wasallam, Må Allah skänka frid över alla Profeter jag nämner i den här texten.
    Utan det är en fortsättning på vad som Profeter innan har kommit. Här blir det Profeten Jesus.
    Inom islam finns det över 124 000 Profeter som kom till varje stam, folk, nation och alla dem varnade endast sitt folk och inte andra. 25 av dem nämns vid namn i Koranen som Job, David, Solomon, Jakub etc
    men endast 5 var BUDBÄRARE och Profeter. All Profeter var inte budbärare, men alla budbärare var även Profeter.
    Budbärare betyder nån som kom med NYTT budskap än den tidigare dvs en ny SHARIA.
    Budbärarna var: Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammad
    Ett exemple på Sharia av Noah kan vara Giftermål med syskon. Eftersom Profeten Adam fick uppdrag att befolka jorden så gav Gud honom 20 tvåäggstvillingar dvs 40 barn i olika utseende där från varje par valdes ut en och gavs bort till ett annat par.

    Efter ett tag så måste en ny lag komma gällande giftermålet så en ny budbärare kom. Och de alla berättar i sina böcker om vem som ska komma i efterhand. Profeten Muhammad kan både hittas i Nya Testamentet och i Gamla Testamentet, och vid namn så nämns den i Davids sånger dvs PSALMS
    Song of Solomon 5:17 i original text så nämns Muhammad
    men man valde att översätta hans namn istället som blev "Härlig" om jag minns rätt.

    Så svaret på din fråga är att alla skulle komma i den tid som passades. Just att det finns 1.6 MIljarder (jämnför det med sveriges befolkning) muslimer visar att Gud i sin Allsmäktig Kunskap vet när och var. Värt att nämna är att 2 stora judiska stammar fanns på 500-talet i Medina SaudiArabien, anledningen var att de sa att enligt våra texter ska en ny Profet komma och när han kommer vi härska över jorden. De mest lärda konverterade när de fick höra budskapet men många gjorde samma grej som de gjorde mot Profeten Jesus genom att blåneka hans budskap och visade hat.
    Sorry för långt text, har du frågor fråga gärna då jag har något kunskap i dessa 3 religioner. Jag ber 5 ggr om dagen + mer, plus besöker mosken och har kontakt med imamer om du behöver veta så säg gärna till. Men inget politisk, endast religionen.

  • Tom Araya
    vackerkvinna skrev 2015-02-10 14:46:51 följande:

    En mycket bra fråga. Just att du frågar på sånt vänligt sätt så måste jag bara säga Må Allah azza wajjal skänka dig godhet och allt det goda i livet ameen

    Jag är en praktiserande muslim och jag ska försöka svara din fråga.

    Islam predikar inte att den plötsligt kom med Profeten Muhammad, salAllahu aleyhi wasallam, Må Allah skänka frid över alla Profeter jag nämner i den här texten.
    Utan det är en fortsättning på vad som Profeter innan har kommit. Här blir det Profeten Jesus.
    Inom islam finns det över 124 000 Profeter som kom till varje stam, folk, nation och alla dem varnade endast sitt folk och inte andra. 25 av dem nämns vid namn i Koranen som Job, David, Solomon, Jakub etc
    men endast 5 var BUDBÄRARE och Profeter. All Profeter var inte budbärare, men alla budbärare var även Profeter.
    Budbärare betyder nån som kom med NYTT budskap än den tidigare dvs en ny SHARIA.
    Budbärarna var: Noah, Abraham, Moses, Jesus och Muhammad
    Ett exemple på Sharia av Noah kan vara Giftermål med syskon. Eftersom Profeten Adam fick uppdrag att befolka jorden så gav Gud honom 20 tvåäggstvillingar dvs 40 barn i olika utseende där från varje par valdes ut en och gavs bort till ett annat par.

    Efter ett tag så måste en ny lag komma gällande giftermålet så en ny budbärare kom. Och de alla berättar i sina böcker om vem som ska komma i efterhand. Profeten Muhammad kan både hittas i Nya Testamentet och i Gamla Testamentet, och vid namn så nämns den i Davids sånger dvs PSALMS
    Song of Solomon 5:17 i original text så nämns Muhammad
    men man valde att översätta hans namn istället som blev "Härlig" om jag minns rätt.

    Så svaret på din fråga är att alla skulle komma i den tid som passades. Just att det finns 1.6 MIljarder (jämnför det med sveriges befolkning) muslimer visar att Gud i sin Allsmäktig Kunskap vet när och var. Värt att nämna är att 2 stora judiska stammar fanns på 500-talet i Medina SaudiArabien, anledningen var att de sa att enligt våra texter ska en ny Profet komma och när han kommer vi härska över jorden. De mest lärda konverterade när de fick höra budskapet men många gjorde samma grej som de gjorde mot Profeten Jesus genom att blåneka hans budskap och visade hat.
    Sorry för långt text, har du frågor fråga gärna då jag har något kunskap i dessa 3 religioner. Jag ber 5 ggr om dagen + mer, plus besöker mosken och har kontakt med imamer om du behöver veta så säg gärna till. Men inget politisk, endast religionen.


    Tack för att du berättar, det var intressant. Om jag förstår saken rätt så spreds budskapet till många folk och på många språk genom dessa profeter?

    Men Koranen har ju ändå skrivits på arabiska, är det ett mänskligt val eller något som Allah/Gud bestämt?
  • vackerkvinna

    Jag gjorde ett grovt misstag i mitt förra inlägg gällande arabiska, vänligen ta bort den om det går! Jag har kopierat den och ändrat och lägger upp den igen.

    Tack själv! Om du menar budskapet från varje Profet så är det nej. Varje Profet kom till sitt folk och varnade sitt folk på det språk som de talade. Även Profeten Jesus, för han säger ju i bibeln att han har endast kommit till Bani Israel (12 stammar av Profeten Jakub/Israel)
    (blanda inte med nation, det är folk)
    att han endast kom till dem och inte andra folk. Sedan kom Paul som inte tillhörde Bani Israel och inte såg Jesus och inte heller levde under hans tid som kom med visioner. Paul har ifrågesatts väldigt mkt och det här som ideen om Treenighetsläran kommer in då det praktiserades i Egypten och Grekland. Det är även han som hävdar att han måste ha gudomlighet i sig då han hade ingen far.

    Men Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wassalam kom med Koranen som fanns allt som alla människor kan ha en nytta av. 85% av alla muslimer är icke-araber.


    Det arabiska språket är unikt, och det är liknande språk som talats ända sedan Profeten Adaam då när han sändes till jorden så sägs det att han sändes till Sri Lanka bergsområden och hans fru Hawwa (Eva) till Mecka bergsområden, Adam tog sig ända till Mecca och när han fann sin fru så la han sin panna på marken och tackade Gud och Gud godtog hans tacksamhet och sa att platsen du la din panna ska du bygga Mitt Hus, detta blev Kaaba som idag besöks av miljoner. Den är en "direction" till Gud. Ovanför den i Paradiset finns en exakt likadan just för Änglar
    (änglar har inget kön och inte heller kan de vara olydiga någonsin, Gud älskar människor mer än änglar för att Gud har gett människan fri vilja att dyrka vad han vill)

    Arabiska ordet för Gud Allah är AL LAH (Lah betyder Gud) The God!
    Detta ord kan aldrig bli kvinnligt eller plural som gudinna eller gudar.
    Koranen är inte poesi eller har ett like, den ska reciteras på original språk. Koranen är till alla människor. En religion som innehåller mystik, hemligheter, är en falsk religion så Islam förklarar allt och om du har frågor så fråga!

    På Domedagen (som kommer att vara i 50 000 år) när alla människor och jinner ska dömas så kommer vi tala det språk som Allah vet bäst. du kommer kunna det oavsett vad och jag hoppas du blir troende innan den Dagen, inshaAllah. Åter igen sorry för långt brev, försöker få in några extra info.

  • Tom Araya

    Om jag förstår saken rätt så var det arabiska språket för att sprida budskapet Allahs/Guds val, för att det var ett universiellt språk på den tiden då Islam grundades.

    Idag må det ses som lite illa valt eftersom (som du säger) 85% av alla muslimer inte är araber. Kan detta haft betydelse för att det trots allt fortfarande bara är i mellanöstern som Islam dominerar, med få undantag?

  • vackerkvinna
    Tom Araya skrev 2015-02-10 21:40:29 följande:

    Om jag förstår saken rätt så var det arabiska språket för att sprida budskapet Allahs/Guds val, för att det var ett universiellt språk på den tiden då Islam grundades.

    Idag må det ses som lite illa valt eftersom (som du säger) 85% av alla muslimer inte är araber. Kan detta haft betydelse för att det trots allt fortfarande bara är i mellanöstern som Islam dominerar, med få undantag?


    Det som jag hade i första men valde ta bort var att 85% av alla muslimer är ICKE araber.. men tänk på att det är 1.7 miljarder.
    så hur har det misslyckats??? du förstår en muslim måste lära sig Koranen, (ej hela men några verser minst) och några enkla arabiska faser. Men målet ska vara att lära sig detta. Just att Språket lever ju kvar.. dvs 1.7 miljarder människor kommer ju ha barn i framtiden så språket förs ju vidare via religionen.

    Plus om du tar bort alla böcker i världen och slänger de i oceanen. Så kan minst 100 personer skriva ner Koranen på nytt från VARJE stor-moske i Varje huvudstad och stor-stad. Eftersom Koranen ska memonseras.

    Åter igen arabiska valdes ut för att Profeten Muhammad salAllahu aleyhi wasalam var arab, han var ättling av Profeten Abraham via Profeten Ismael (Isak´s bror)
    Hade Profeten varit Kines så hade Gud valt kinesiska. Men som jag sa i texten över 124 000 profeter kom till varje folkgrupp, de valde att döda honom eller förvränga hans ord. Ungefär med Jesus, de både försökte döda honom och de förvrängde hans ord. Gud i sin Visdom visste att detta folk i arabien kommer att bevara Koranen i ursprungli och inte korruptera den eller ändra lagarna.

    Värt att nämna Koran arabiska skiljer sig med vanlig arabiska. Folk pratar inte längre som Koran-arabiska förutom de som är religiösa och vanligt i moskeer.

    Hur du än vrider och vänder så bör du se antalet muslimer i världen, att jag kan be bakom en svensk eller en japansk visar hur mäktigt Gud har bevarat denna religion.
    (be bakom menas att personen framför leder bönen och reciterar på arabiska verser från Koranen)


     


    Frid vara över alla Profeter som nämndes, ameen

  • Rikard
    vackerkvinna skrev 2015-02-10 22:16:24 följande:

    /.../

    Hur du än vrider och vänder så bör du se antalet muslimer i världen, att jag kan be bakom en svensk eller en japansk visar hur mäktigt Gud har bevarat denna religion.
    (be bakom menas att personen framför leder bönen och reciterar på arabiska verser från Koranen)


    Hur ser du själv på att antalet kristna överstiger antalet muslimer?
    Hur ser du själv på att 80% av Jordens befolkning inte är muslimer?
    Hur ser du själv på att kristendomen är mycket mer spridd än islam?

    Anser du att en religions sanningshalt hänger ihop med hur många anhängare den har? Är sanningen en omröstningsfråga?

    Om du nu tycker att antalet anhängare på något sätt är viktigt för en religions trovärdighet, så borde du "vrida och vända" och se att muslimerna är en minoritet i världen.
  • Tom Araya
    Rikard skrev 2015-02-11 08:08:36 följande:
    Hur ser du själv på att antalet kristna överstiger antalet muslimer?
    Hur ser du själv på att 80% av Jordens befolkning inte är muslimer?
    Hur ser du själv på att kristendomen är mycket mer spridd än islam?

    Anser du att en religions sanningshalt hänger ihop med hur många anhängare den har? Är sanningen en omröstningsfråga?

    Om du nu tycker att antalet anhängare på något sätt är viktigt för en religions trovärdighet, så borde du "vrida och vända" och se att muslimerna är en minoritet i världen.
    Det är svårt, för att inte säga omöjligt att ställa eventuell sanningshalt i varje religions skrifter mot varandra och det är heller inte intressant för denna tråd.
    V.G. håll dig tajtare till ämnet tack!
Svar på tråden Hur hade Islam sett ut idag om...?