• Pripps81

Vill flytta med mina barn, rädd för vad barnens pappa kommer säga

Har en fråga som jag hoppas få ett svar på.

Det är så att jag har två barn blir 13 och 9 år i år. Jag och pappan separerade för snart 5 år sedan.

Har träffat en ny man sedan 1,5 år tillbaka och nu vill vi skapa ett liv tillsammans. Problemet är att jag vill flytta till honom ca 10 mil lfrån där vi bor nu, problemet är att han bor

på en ö så man måste åka båt över.

Sen är saken den att kag är rädd för att barnens pappa, mitt ex kommer sätta käppar i hjulet för detta!! Men då är min fråga!! Hur stor är min chans att jag kan ta med mig våra barn, då han jobbar ute på en båt i 2 veckor och sen hemma 2 veckor?? Under sin ledighet brukar han ha barnen. Jag har alltid anpassat mig till att han jobbat på sjön, tidigare när dom var små var han borta 2-3 månader i stöten!!

Nu vill jag börja leva och skapa ett liv med min nya man och mina barn!! Hur mycket har pappan att säga till om tror ni?? Med tanke på att han är borta 2 veckor och som han själv uttrycker det aldrig någonsin kommer gå i land för jobba på sjön är en livsstil enligt honom!

• Svar på tråden Vill flytta med mina barn, rädd för vad barnens pappa kommer säga
  • MxMeNow

Så länge du kör barnen till honom när han vill träffa dem och barnen inte tycker att det är jobbigt att pendla funkar det antar jag. Fast å andra sidan tvivlar jag på att barnen uppskattar pendlandet och att du kommer leka chaufför. Så jag hoppas att han sätter käppar i hjulen och det är hans fulla rätt eftersom barnen är hans lika mycket som de är dina!

Hade du varit ok med att han flyttat ifrån dig med barnen?

• Pripps81

Nu är det ju så att han sätter sin karriär i första hand då han jobbar som han gör anser jag!

Eller tänker jag helt fel? Varför ska jag hela tiden anpassa mig efter honom, då han inte är villig att gå i land för sina barns skull?

Och ja om det var helt ok för barnen och att det inte varit ett måste för dom hade det nog varit ok, man vill ju att ens barn ska må bra!

Men nu är det så att äldsta barnet har börjat prata om att han vill bo hos mig på heltid då pappan hela tiden presenterar nya flickvänner stup i kvarten!

• Pripps81

Nu är det ju så att han sätter sin karriär i första hand då han jobbar som han gör anser jag!

Eller tänker jag helt fel? Varför ska jag hela tiden anpassa mig efter honom, då han inte är villig att gå i land för sina barns skull?

Och ja om det var helt ok för barnen och att det inte varit ett måste för dom hade det nog varit ok, man vill ju att ens barn ska må bra!

Men nu är det så att äldsta barnet har börjat prata om att han vill bo hos mig på heltid då pappan hela tiden presenterar nya flickvänner stup i kvarten!

• Pripps81

• Brumma

Har ni gemensam vårdnad får ju inte barnen flytta utan hans samtycke..

Sedan så får du väl inte ändra umgänget "bara dådär". Vad jag förstår bor barnen växelvist idag. Din flytt skulle ju innebära att de får bo vh hos pappa istället samt byta skola..

och ja, även om ditt ena barn talar om det innebär det inte att det är det bästa för barnen..

Varför kan din nya inte flytta?

• Pripps81

Jo det skulle innebära skolbyte och pappan skulle inte kunna ha dom riktigt varannan helg då han är helt borta från dom 2 veckor när han är ute och jobbar på sin båt.

Men jag anser att om han verkligen brytt sig om barnen hade väl försökt söka sig till jobb på land!För när han är hemma är han bara sur och tvär mot barnen och gnäller över att han aldrig får egentid!!

• Tow2Mater
    Pripps81 skrev 2015-02-06 12:19:47 följande:

...då han jobbar ute på en båt i 2 veckor och sen hemma 2 veckor?? Under sin ledighet brukar han ha barnen.

...

....

För när han är hemma är han bara sur och tvär mot barnen och gnäller över att han aldrig får egentid!!

Ar lite nyfiken vad för slags båt han jobbar på, där han hinner träffa nya flickvänner stup i kvarten. Finlands- eller Estlandsfarja?
  • Pripps81

Spelar väl ingen roll vilken båt han jobbar på, och man kan väl träffa flickvänner på andra sätt!

• Tow2Mater
    Pripps81 skrev 2015-02-06 15:03:36 följande:

Spelar väl ingen roll vilken båt han jobbar på, och man kan väl träffa flickvänner på andra sätt!

Jovisst, men hur då, om han nu inte får egentid då han har barnen. Träffar han dem när han tar barnen ut på restaurang eller aktiviteter kanske? Internet finns ju också, så klart.

Som sagt, jag ar bara nyfiken hur det hela går till. Kan ju ge lite tips till andra som aldrig har egentid pga barn.
  • Brumma
    Pripps81 skrev 2015-02-06 14:27:04 följande:

Jo det skulle innebära skolbyte och pappan skulle inte kunna ha dom riktigt varannan helg då han är helt borta från dom 2 veckor när han är ute och jobbar på sin båt.

Men jag anser att om han verkligen brytt sig om barnen hade väl försökt söka sig till jobb på land!För när han är hemma är han bara sur och tvär mot barnen och gnäller över att han aldrig får egentid!!

Exakt vad hade det blivit för skillnad om han arbetade iland? Om han idag har barnen två veckor i stöten , och du två veckor, förutom att ni kanske hade haft vv istället för två veckor var?

Är inte huvudsaken att han faktiskt HAR barnen halva tiden?

Jag fattar att det är trist att han är sur och gnäller över egentid, men ärligt talat låter du precis lika gnällig...

Det låter mer som om du vill straffa honom och bara tänka på vad DU vill snarare än att du tänker på barnens bästa..
  • Pripps81

Fast så är det ju absolut inte! Ja jag blir sur på situationen när jag erbjuder mig att ta barnen på hans veckor om han nu vill ha egentid och barnen märker ju det på honom och också blir sura och tvära när det är dags för pappaveckor!

Skillnaden hade varit den att barnen hade kunnat välja var dom ville bo om han jobbade iland och att dom hade haft mer valmöjlighet känner jag! Är dock inte ute efter att straffa någon utan vill ha råd, och olika synsätt.

• Pripps81

Självklart skulle jag dock aldrig göra som JAG vill!!! Är ju därför jag frågar och ber om råd i detta forum

• Tow2Mater

Varfor bokar du inte en tid hos Familjerätten under en vecka pappan är i land, och så kan ni diskutera saken tillsammans där?

• sk0skav

Förstår precis hur du känner! Är lite i samma sits.

Jag har för mig att sambon sagt att när barnen är runt 12 så är de gaska mogna att bestämma själva var de vill bo.

Sedan kan man flytta lite hur man vill inom en radie av 3 mil från den andra föräldern. Lägg fram som förslag att du kör de extra 7 milen för att underlätta för barnens pappa.

Det bästa är nog som personen innan mig skrev, att ringa familjerätten och be om råd. De har hjälpt oss många gånger med allt möjligt. Sambon har varit på möte med sitt ex och det är mycket enklare att prata när en 3sje part är med och inte tar någons sida.

• sextiotalist

Mitt tips är att avvakta. Du har bara träffat den mannen i drygt ett år och vill redan flytta ihop

Det är för tidigt. Det hade varit en annan sak om du varit helt själv

Varför kan han inte flytta till dig?

• Brumma
    Pripps81 skrev 2015-02-06 15:51:42 följande:

Fast så är det ju absolut inte! Ja jag blir sur på situationen när jag erbjuder mig att ta barnen på hans veckor om han nu vill ha egentid och barnen märker ju det på honom och också blir sura och tvära när det är dags för pappaveckor!

Skillnaden hade varit den att barnen hade kunnat välja var dom ville bo om han jobbade iland och att dom hade haft mer valmöjlighet känner jag! Är dock inte ute efter att straffa någon utan vill ha råd, och olika synsätt.

Så om han bodde iland hade du inte sett flytt till din nya som en möjlighet?

Ok. mitt råd - var särbos. Bo ute på ön de veckor du inte har barnen.

Det är inte för barnens bästa du vill flytta utan för din skull.

Och sluta erbjuda att vara barnvakt... Är det så att han inte vill ta barnen de två veckor han är hemma får ni omvärdera boendesituationen.

Ge särboskapet vv ett år ungefär. Utvärdera sedan hur det fungerat och hur mkt barnen bott hos pappan och besluta utefter det om du ska flytta ut på heltid eller inte. Då är även barnen ett år äldre och kanske förstår bättre vad det innebär att flytta ut till en ö. Det är ganska speciellt..
  • coffeeandcats
    sextiotalist skrev 2015-02-07 09:06:06 följande:

Mitt tips är att avvakta. Du har bara träffat den mannen i drygt ett år och vill redan flytta ihop

Det är för tidigt. Det hade varit en annan sak om du varit helt själv

Varför kan han inte flytta till dig?

Måste bara inflika. Jag flyttade ihop med kvinnan jag sedan gifte mig med efter ca 3 månader Och ja hon har barn. Tycvker 1 år är ganska lång tid. Vissa känner ganska fort om de träffat rätt person att leva med. Inte så konstigt att de vill bo tillsammans. Utgår från att Ts barn har träffat den nya redan. 
  • Brumma
    coffeeandcats skrev 2016-01-21 16:01:58 följande:

Måste bara inflika. Jag flyttade ihop med kvinnan jag sedan gifte mig med efter ca 3 månader Och ja hon har barn. Tycvker 1 år är ganska lång tid. Vissa känner ganska fort om de träffat rätt person att leva med. Inte så konstigt att de vill bo tillsammans. Utgår från att Ts barn har träffat den nya redan. 

Förmodligen. Med tanke på att tråden är ett år gammal... ;)
Svar på tråden Vill flytta med mina barn, rädd för vad barnens pappa kommer säga