• Anonym (Trött)

hamnade i tjafs med min chef pga avdrag för cigarett - och toalettpauser

Jag är så trött på min chef! Han ska hela tiden sätta foten över mig och alla andra med sina kommentarer och sitt sätt att vara som en översittare. Jag diskuterade med honom och sa att det saknas pengar på mitt konto då jag inte fått tillräcklig lön motsvarande de timmar jag jobbat under månaden. Jag tittade på lönespecen i veckan så jag tog upp detta idag. Han påstår att han dragit av lön för mina ?långa? rökpauser och toalettbesök. Jag motsätter mig då han inte har belägg för detta. Visst tar jag rökpauser och toalettbesök, men inte i mer än en total på 15 minuter per arbetsdag. Enligt lag har jag hört av min väninna att man faktiskt har rätt till rökpaus och toalettbesök och samtidigt få betalt, men om man passerar 20 minuter så får man inte betalt. Jag sa det till honom men då sa han att min väninna inte har sina hästar i sitt stall. Vadå inte sina hästar i sitt stall? Min väninna bor i lägenhet i Stockholm i Vasastan, så inte har hon ett stall och för den delen inga hästar. Han vet ingenting om min väninna och hennes boendeform så bara detta indikerar på hans personlighetstyp att kränka folk och förutsätta att folk är bönder. Jag vet dessutom att det är en facklig fråga att arbetstagare har rätt att ta pauser. Om vi jämför: någon so sitter på ett kontor och blir dålig i magen behöver gå på toa i 10 min. Kommer då arbetsgivaren säga ?nu får du löneavdrag på grund av din diarré?? Nej, knappast. Jag försökte framföra detta för honom. Till slut tar han min arm och leder ut mig ur sitt rum och säger ?gå och jobba eller så tar du ditt pick och pack och går hem?. Han misshandlade mig dessutom genom att göra ut mig genom att ta min arm och han tror sig ha rätten att göra så bara för att han är chef. Jag tänker inte anmäla, men jag är så jäkla irriterad. Ursäkta språkfelen i min text på grund av min ilska.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och hur jag ska hantera konflikterna med min chef. Varje vecka hamnar han i konflikt med någon. Och det är inte sällan jag själv hamnar i konflikt med honom.

• Svar på tråden hamnade i tjafs med min chef pga avdrag för cigarett - och toalettpauser
  • balrog88

Har ni inte bestämda raster? Får ni ta rast när ni vill?

Gå på toaletten får man självklart göra när man behöver, men inte röka.

• MxMeNow

Du ger inte intrycket av att vara en intelligent person, och väldigt få rökare jag känner tar korta rökpauser så han har förmodligen en poäng.

Sök ett nytt jobb om det du har inte duger!

• isabellab
    Nerfherder skrev 2015-02-06 14:41:53 följande:

Mata inte ni vet vad

• Anonym (Trött)
    Nerfherder skrev 2015-02-06 14:41:53 följande:

Mata inte ni vet vad

Stick!
  • radwanska

Att inte ha alla hästar i stallet betyder att man är lite koko i skallen. Så det var styggt sagt av din chef om det inte fanns belägg för det! Han låter som en snål typ, men om rätt ska vara rätt så tar ju rökare faktiskt extra pauser som icke-rökare inte gör.

• EnGladPingvin

Du har rätt till rast. Hur mycket beror på ev kollektivavtal, men en grundregel brukar vara 5 min per arbetad timme. Det är alltså 5 min från att det du lämnar din arbetsplats tills du är tillbaka. En del har fasta pauser inlagda och ska då hålla sig till dem. Det finns inga extra raster för rökare.

Om arbetsgivaren ska göra avdrag för olovlig frånvaro ska du informeras om det i förväg. Anser han att du tar längre raster än tillåtet bör han ge dig en varning först, men om det varit omfattande kan avdrag på lönen ske tillsammans med varningen. Jag föreslår att du kontaktar ditt fack.

• EnGladPingvin

För att förtydliga man tar vanligtvis inte rast varje timme, vilket man kanske kan tro om man läser det jag skriver ovan. Man tar vanligtvis en lite längre rast efter ett antal timmars arbete. Rast behöver heller inte vara på betald arbetstid. Sen ska man skilja på rast och paus. Man har även rätt till kortare avbrott/paus för t.ex. toabesök, men då får man inte lämna arbetsplatsen. Sen finns det arbetsplatser som inte tillåter rökning på arbetstid eller på företagets område. Då måste man hålla sig till de obetalda rasterna och lämna området om man ska röka.

Svar på tråden hamnade i tjafs med min chef pga avdrag för cigarett - och toalettpauser