• Anonym (Hmmm)

Kan alla normalbegåvade få en 2a på högskoleprovet?

Jag gjorde högskoleprovet för ett år sedan och fick 0.9. Jag hade inte tränat på det alls, utan gjorde  det bara. Jag funderar på att börja öva som fan på det för att sikta på en 2a, vilket är max. Provet är ganska svårt, jag fick rätt så höga betyg under gymnasiet, men bara 0.9 på högskoleprovet.  

Jag är normalbegåvad, varken någon Einstein eller idiot. Kan jag kämpa mig till en 2a? Hur lång tid kan det ta? Hur många provförsök?
    Mitt svaga ämne är engelska där jag har lite brister.

• Svar på tråden Kan alla normalbegåvade få en 2a på högskoleprovet?
  • Anonym (Hmm)

0.9 är inte direkt ett bra resultat.

Försök ta reda på vad som inte fungerar. Jag gjorde hp innan det gjordes om, skrev 1,7 första gången, sedan 1,8 sedan 1,9.

Jag jobbade ganska hårt för att försöka höja mig för varje steg, men där hör ju ett fåtal poäng stor skillnad. Vet inte om jag skulle kunna lyckas skriva 2.0, skulle nog kräva mer tid än jag vill lägga då jag inte behöver det.

Det jag upplevde var att trots att jag var van läsare så var det väldigt kort om tid på svenskan, man måste verkligen koncentrera sig och läsa effektivt.

Så att tex jobba på att få upp läshasrighwtt är bra. Jag övade på många gamla prov med tidspress.

Lycka till!

www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=9734.html

• Anonym (Hmm)

Alltså, jag tror du har potential att höja dig rejält med träning och bra strategi. Däremot vet jag inte om 2.0 är rimligt, jag tror du kommer komma till en nivå där varje nästa steg kräver ganska mkt. För mig var 1.9 Max, skulle ev kunna klara 2.0 men det är precis på gränsen.

• eber4

Det är absolut värt att satsa igen. Jag höjde varje gång när jag skrev. Rejält.

Bästa sättet att träna är att göra gamla prov.

• MammAmma

Jag skrev 1,4 första och enda gången jag gjorde hp-provet och hade inte övat något alls innan. För mig föll det på matten och jag kommer nog aldrig lyckas få det mycket högre, trots att jag fick så gott som alla rätt på svenskan och engelskan, för jag verkligen suger på matte och kan nog inte bli mycket bättre på det. Ska göra om provet nu i vår och känner att jag är nöjd om jag bara får samma som senast.

• Dr Mupp

Man brukar kunna höja sig ganska rejält. Jag skrev 1,1 på första och 1,8 på bästa

Har inte tränat speciellt på provet. Räknas nog som normalbegåvad

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Nej)

Man behöver inte vara överbegåvad, men däremot allmänbildad skulle jag säga. Min syster har fått 2.0, utan förberedelse. Hon är normalbegåvad, men oerhört allmänbildad. Hon hade medelmåttiga betyg i gymnasiet. Jag hamnade lite lägre på högskoleprovet - 1,7 som bäst. Inte lika allmänbildad - vilket slog igenom . Mycket höga betyg på gymnasiet, men mer på grund av att vara en strategisk "plugghäst" än bildad .

• MaryM

Jag tror man kan höja sig rejält men 2.0 är nog jäkligt svårt. Hade 1.7 första gången och höjde till 1.8 andra. Jag läser fruktansvärt fort och har alltid gjort.
    Jag tror inte jag hade kunnat få 2.0, är inte tillräckligt bra på matte och det är inte så lätt att plugga in det lite snabbt. Om du börjar på 0,9 tror jag det är grymt svårt att nå 2.0, vill inte vara elak men det är vad jag tror. Höja dig, absolut, men 2.0 är riktigt riktigt svårt.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Linn)

Jag har bara skrivit högskoleprovet en gång eftersom det räckte för att komma in på den utbildning jag ville. Men jag övade massor innan på gamla prov. Jag skrev 1,8 på provet. Så visst kan du höja ditt resultat genom att öva. Dock är det få personer som klarar av att skriva 2,0 på provet men det hindrar ju inte att just du skulle vara en av dem. Kör hårt och lycka till!

• Anonym (Einstein)

Jag är medlem i Mensa och fick 1,5 när jag skrev högskoleprovet första och enda gången. Det räckte för den utbildning jag ville söka, och jag var inte intresserad av att skriva fler gånger bara för att se hur bra jag kunde få. 

Utifrån vad jag hört och läst tidigare får man bäst resultat på tredje försöket, men jag vet inte hur det funkar med 2,0-resultatet. Poängen delas ut baserat på hur många andra som skrivit med bra resultat, så det är bara ett fåtal som kan få full pott. Däremot kan man få bra resultat även med få rätt om det är många som haft många fel. 

För mig är det mattefrågorna som ställer till det. Jag skrev gamla provet när språkdelarna var större, vilket är en av anledningarna till varför jag inte skriver det igen. Och när jag pratat med andra mensaner om högskoleprovet har ingen av dem fått alla rätt, alla ligger omkring 1,2-1,5. Så det har inte med IQ att göra utan bara god kunskap inom de områden som finns på provet. 

• Anonym (...)

Håller inte med om att allmänbildning skulle vara särskilt avgörande. Vad lägger du då i allmänbildning?

Matten är väl för de flesta rätt lätt att höja, men läsdelarna är svårare, eftersom det tar mycket längre tid att bli bättre på de sakerna, och det är mer luddigt vad man ska göra. Men absolut kommer du ts kunna höja dig många steg om du tränar inför det!

Svar på tråden Kan alla normalbegåvade få en 2a på högskoleprovet?