Bakre framfall ÄCKELVARNING
Hej, fick både främre och bakre framfall efter min sista graviditet/ förlossning. Jag var helt förstörd och sökte vård. Förste läkaren träffade jag ca 6 månader efter förlossningen. Han sa att det var för litet (jag var för ung, fyller 40 om några år) för en operation.
Jag var helt chockad efter det läkarutlåtandet och förstod inte hur jag skulle behöva leva med detta (påverkade även sexet). Jag sökte via gyn istället och fick ny tid ca 2 månader senare och då blev jag lovad operation.
Men pga att mitt ex lämnade mig i somras så orkade jag inte med en operation. Jag gick ner en del och körde mkt underlivsövningar efter att jag upptäckte problemet och idag (1,5 år efter förlossningen), är jag i stort sett symptomfri och kan njuta och ha skön sex igen. Så tid/träning och viktnedgång hjälpte. Sen har jag ju fortfarande framfall och bakfall men det vållar mig inte direkt problem idag.
Jag avvaktar med operation eftersom jag vet att det finns risker och ca 50% får problem inom ett år av den vanligaste operationen. Hoppas jag kan skjuta operation ett par år framåt.