• Django81

    Skicka kopia på id eller pass

    Finns det någon fara / bör man oroa sig med att skicka kopia av pass eller id handlingar? Det handlar om ett kontrakt, känner inte personen och han bor utomlands. 

  • Svar på tråden Skicka kopia på id eller pass
  • zZzZz

    Om du känner på dig att :Ja för fan, det är ingen fara så gör du det, dock är det nog dumt, men om du känner dig tveksam som du verkar vara för du skriver denna tråden, så borde du inte göra det...

    Id stöld, du vet vad det är va? :)

  • Kereza

    Överlag skulle jag inte rekommendera det, alls.

    Det är riskfyllt utav bara Helvete. 

    Men, jag vet ju inte vad det gäller, kanske har du inte så många alternativ, och kanske finns det en bra orsak?
    Så jag svarar i egenskap av någon som hanterar ett tiotal ID-kopior varenda dag i jobbet och vad vi tittar efter innan vi nekar en ID-kopia pga möjlig stöld/bedrägeri:

    ID stöld ser vi en del, men vi kollar alla ID vi tar emot, så det bästa du kan göra, om det rör sig om en privatperson, bör vara göra det oanvändbart för den du skickar det till. 

    Ett exempel: Ta ett foto av passet med en pappersremsa som täcker nedre delen, där det långa numret är. På den remsan skriver du dagens datum och var du befinner dig, typ "Sjunde februari 2015, Sverige". På det sättet, om det är en privatperson, så har du iaf minskat risken att den ska använda ditt ID till något skumt, eftersom den isf måste fejka nedre raden och...ja, självklart går det, men det blir jobbigt för dem.

    Där jag jobbar accepterar vi inte modifierade ID-handlingar (ill exempel remsan jag nämner) och vi kollar address/nummer/IP som ID't kommer från. Så det är ett sätt att göra det Lite säkrare. Men det är aldrig helt säkert. 

    Om det vore ett företag vore det en annan sak, eftersom de flesta länder och företag måste följa dataskyddslagar...men är det en privatperson så tycker jag att du bara ska skicka om du 1.) Modifierar bilden 2.) Verkligen inte har något val. 

  • Django81

    Tack för svar, och ett bra tips med en remsa.
    Som det ser ut just nu så kommer jag nog inte att skicka någon kopia, och om det skulle bli aktuellt kommer jag absolut att nyttja ditt tips, så tack igen :)

  • Anonym (tomas)

    Jag äger fastiget i annat land och om jag inte skickat kopia på pass
    vid diverse angeläenheter så hade jag säkert lagt 100.000 k på resor
    för att skriva på fullmakter av olika slag.
    Det finns inget riskfritt i världen. allt är en avvägning.
    Mäklare, advokat, tingsrätten, BRF,
    Ja, alla har kopia på mitt pass. Enda möjligheten.

  • Anonym (Abogado)
    Django81 skrev 2015-02-06 20:52:37 följande:

    Finns det någon fara / bör man oroa sig med att skicka kopia av pass eller id handlingar? Det handlar om ett kontrakt, känner inte personen och han bor utomlands. 


    Finns personen på nätet?
  • Anonym (-)

    På alla hotell måste du lämna passet. Vem som helst kan kopiera det.
    I vissa länder måste du till och med kopiera ditt pass för att ha med en kopia när du är ute och går (exempelvis i Dubai).
    Fast i dessa tider hade jag inte gjort det, iom alla pass- och id-kortsförfalskningar som sker.

  • Anonym (Abogado)
    Anonym (-) skrev 2015-02-27 03:05:17 följande:

    På alla hotell måste du lämna passet. Vem som helst kan kopiera det.
    I vissa länder måste du till och med kopiera ditt pass för att ha med en kopia när du är ute och går (exempelvis i Dubai).
    Fast i dessa tider hade jag inte gjort det, iom alla pass- och id-kortsförfalskningar som sker.


    Nej inte alls inom EU, en del tar en kopia.
  • qwertyuip

    En del svenska företag hänvisar till penningtvätt lagar och säger att de måste kopiera. Kan det stäma?

Svar på tråden Skicka kopia på id eller pass