• Litenstjärna

Leva med svärmor 3 mån/år!!

Vill verkligen veta vad ni där ute tycker om mitt dilemma! Jag har varit gift i 12 år och har två barn med en man från ett annat land.VARJE sommar reser hans mamma till Sverige och bor hos oss i 3 månader,från juli till september. Hon kan inte ett ord svenska eller engelska och det är hemskt jobbigt,stelt,obekvämt att gå runt och le som ett fån och försöka få fram nåt att säga /fråga om min man exempel är på arbetet och jag och svärmor är själva hemma med barnen. Jag tycker inte illa om henne som person men hon "tar"hela sommaren! Och jag känner mig inte bekväm i mitt eget hem .Hon kommer alltid den tiden min efterlängtade semester äntligen börjar (då tyvärr även hon har semester då) och ska vi åka och campa eller bada osv så är hon självklart med .När hon är hemma hos oss städar hon huset tills hon blir blå,samt bakar lagar mat och tvättar. När hon inte städar sitter hon i soffan och tittar på sina såpor (på sitt språk ) då brukar jag sitta i sovrummet och trycka förra sommaren ljög jag ibland och sa att jag var tvungen att åka och handla bara för att komma hemifrån en stund.När jag tar upp detta med min man svarar han så här- Det är min mamma och barnens farmor,hon är självklart alltid välkommen hem till oss ,hon kommer bara EN gång om året och det får du stå ut med,hon har bara ledigt från sitt arbete på sommaren så hon kan inte komma någon annan tid på året ,när jag frågar varför hon måste stanna så länge så blir han arg och säger att biljetter och visum osv är dyra (det betalar min man) och han lägger inte ut så mycket pengar om hon ska stanna några veckor,och nu har det börjat fixas med papper och visum för kommande sommar,och jag vill bara elda upp dom där förbannade papperna ! Överdriver jag ? Borde jag bara "stå ut" har jag fel och är självisk som inte "unnar" min man att få njuta av sin mammas sällskap? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Leva med svärmor 3 mån/år!!
  • Drottningen70

Jag skulle inte kunna leva så, då 25% av mitt liv skulle vara förstört. Låter helt vidrigt. Jag skulle lida så mycket av situationen att jag i smyg skulle önska att damen dog.

• Milleman

Jag skulle inte vilja ha någon boende hemma hos oss så länge. Jättekul att hon kommer och hälsar på såklart men jag hade försökt lösa det på annat sätt. I mitt eget hem vill jag känna mig trygg och lugn. När man har besök (även om det är nära familj) blir det alltid några moment extra.

Ni verkar ha väldigt långt till ni kommer överens om en kompromiss.

• Anonym (Siri)

Oj, förstår att det är svårt. Man vill ju inte såra svärmor som vill umgås med er samtidigt som det måste vara jättejobbigt för dig.

Kan du inte försöka ta ett till snack med din man, ett sådant i lugn och ro när barnen sover? Förklara att du gillar hans mamma men behöver egentid. Han klarar säkert inte av att säga nej till sin mamma men försök hitta kompromisser, hjälp honom att komma på en ursäkt varför hon inte kan stanna så länge, jobb, resa etc. Kanske räcker det med 6 v denna gång...

• LinaSofia

Tycker inte svärmor att det är tråkigt hos er om hon inte kan språket? Hur gamla är barnen?

• viseversa

Aldrig i livet att jag hade gått med på det. Hade sagt att antingen hon eller jag. Jag hade flyttat ut helt enkelt när morsan kom. Låter ju helt jävla galet. Kan inte du ta ungarna och dra iväg till dina föräldrar eller något när hans mamma kommer? Eller be karln tänka på dig också?

• Anonym (uppoffring)

Men detta måste du väl ha fattat redan från början eller i alla fall efter de första 3 åren?

Varför börja gnälla nu liksom, det var ju detta du valde och inget har förändrats?

Nej, antingen får du ta det som det är tills tanten kolar eller skilja dig. Eller hitta nåt ställe att resa bort på i nån månad av de där tre men då blir det väl ett jävla liv.

Jag väntar också ut min svärmors begravning men så länge hon finns får jag veckert acceptera det och ha det umgänge med henne som min man vill. 

(det är nu inte tre månader om året för all del men hon kan driva de flesta vuxna till vansinne på 24 timmar, inklusive sina barn)

• Natulcien

Ja, det låter jobbigt. Men det måste du väl ha märkt ganska tidigt i ert förhållande? Eller? Jag hade själv aldrig skaffat barn med en man som jag inte kunde kommunicera med, och som inte lyssnade.

Men nu har du ju satt dig i den situationen, så då är det nog bara att gilla läget, eller separera?

Kanske du kan föreslå att din man åker ensam till sin mamma en del av sommaren? Eller så kanske du kan åka iväg, antingen själv eller med barnen?

• Anonym (Siri)
    Natulcien skrev 2015-02-07 12:48:18 följande:

Ja, det låter jobbigt. Men det måste du väl ha märkt ganska tidigt i ert förhållande? Eller? Jag hade själv aldrig skaffat barn med en man som jag inte kunde kommunicera med, och som inte lyssnade.

Men nu har du ju satt dig i den situationen, så då är det nog bara att gilla läget, eller separera?

Kanske du kan föreslå att din man åker ensam till sin mamma en del av sommaren? Eller så kanske du kan åka iväg, antingen själv eller med barnen?

Fy så drygt och otrevligt! Ger du sådana här råd till alla? "Jag hade minsann inte gift mig med en man som misshandlar/våldtar/har blåa strumpor/röstar på SD...

Visst allt i livet går att förutse...
  • Anonym (??)

Bestämmer din man allt i hemmet och varför går du i så fall med på det? 

Bara du kan bestämma om du vill ha ditt liv förstört av det här eller om du är värd något bättre. Om din man inte lyssnar så får du väl skilja dig. 

Svar på tråden Leva med svärmor 3 mån/år!!