• emelie vilmer

Missfall?

Hej..

svårt att förklara allt men försöker..

Hade sett fram emot att få skriva i forum och dela glädjen fram till bf. Tyvärr ser det inte ljust ut för min del. Fick blödning i onsdags och åkte in och gjorde vul. Där fick jag se en liten med tickande hjärta vilket kändes skönt men hon såg även blodklumpar i livmodern som kunnat bero på att det funnits ett till foster, så jag skulle nog blöda lite mera. När jag sedan kom hem på kvällen kom det massor med klarrött blod. Det forsade och varade mkt tills morgonen och sedan blev det bara rosa flytning.. nästa natt kom det dock tillbaka och jag ringde gynmottagningen och fick komma in direkt för vul...

Väl där undersöks jag genom vul och läkaren går ut mitt i undersökningen och hämtar två läkare till.. där står alla och diskuterar om det är missfall eller inte medan jag ligger där och ingen säger något till mig på ett tag samtidigt som jag gråter... hur som..

Efter ett tag sa dem att det var missfall och att blod klumparna inte var det, utan att det var myom.. samtidigt som han inte kunde se struktur eller aktivitet på fostret.. när han ska sluta så säger han helt plötsligt: " det där såg ut som nån aktivitet" (hjärtat) men kan inte säga då det är såå mkt blod i livmodern att det är svårt.. nu ska jag avvakta i en vecka i väntan på vad som sker i magen.. så otroligt jobbigt. Bara gråter????

Blödningen slutar inte och när jag kom hem kom flera stora klumpar.. som lever..

Jag vill tro att min första läkare hade rätt när hon sa att det var klumpar från ett tvillingmissfall och inte myom (muskelknutor), och att det är klumparna (ena tvillingen) som kommit ut nu..

Vad tror ni? Lever min böna tro? Är i vecka 7-8 någonting..

Så orolig men helt inställd på missfall men någon liten procent vill tro annat..

• Svar på tråden Missfall?
  • 2pågar

Så svårt att avgöra , har oxå haft som du fast i v 12 med min mellersta son. Blödde rejält med klumpar och väldigt mkt blod. Dock ingen mensvärk eller annat ont. Fick komma in på vul och fostret levde och mådde bra men hade en tom fostersäck och som du - blod i livmodern. Men de gick bra och sonen är idag 3.5 år! Håller tummarna

• Tigmatropos

Har du blod i livmodern så skyms fostret så dom inte kan se hjärtaktivitet, så knip tummarna och låt det blöda ut i lugn och ro, så hejjar vi på att bebis hänger i under tiden. Det behöver inte vara missfall, även om det så klart är risk för det.

• emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-07 12:42:19 följande:

Har du blod i livmodern så skyms fostret så dom inte kan se hjärtaktivitet, så knip tummarna och låt det blöda ut i lugn och ro, så hejjar vi på att bebis hänger i under tiden. Det behöver inte vara missfall, även om det så klart är risk för det.

Ja dem sa ju att det var svårt att se för det var så mkt blod. Jag har 1% förhoppning kvar att den lever ännu. Nu har även forablödningen dragit tillbaka och kommer knappt något på bindan, endast när jag torkar mig. Jag vill ju tro att det är missfall av en tvilling men vågar inte..
  • emelie vilmer
    2pågar skrev 2015-02-07 12:27:47 följande:

Så svårt att avgöra , har oxå haft som du fast i v 12 med min mellersta son. Blödde rejält med klumpar och väldigt mkt blod. Dock ingen mensvärk eller annat ont. Fick komma in på vul och fostret levde och mådde bra men hade en tom fostersäck och som du - blod i livmodern. Men de gick bra och sonen är idag 3.5 år! Håller tummarna

Just nu har Blödningen dragit tillbaka samma med mensvärk. Känner ingenting idag.. så jobbigt att vänta en hel vecka tills nästa vul. Är dock inställd på det värsta. Dem såg ingen tom fostersäck hos mig utan kanskr hade redan första fostret tillbakabildats? Och det var det som resulterade i de stora Leverklumpar som kom ut.

Härligt att det gick bra för dig iaf
  • Tigmatropos

Nej fostret tillbakabildas inte så snabbt, dom missade det nog bara. Samma sak hände mig. Dagen efter fanns det där igen.

• emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-07 14:15:55 följande:

Nej fostret tillbakabildas inte så snabbt, dom missade det nog bara. Samma sak hände mig. Dagen efter fanns det där igen.

Jag antar att fostret som jag hade sett hjärtslag på två dagar innan inte har kunnat tillbakabildats eller åkt ut i en Leverklumpar bara efter två dagar. Men tänkte att det som dem är blodklumpar alternativt myom kanske var rester från ett annat foster som dött tidigare? Jag hoppas verkligen det är som du säger att dem missade då det var svårt att se. Håller tummar och tår.
  • emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-07 14:15:55 följande:

Föresten.. vilken vecka var du i då när dem inte såg?
  • Tigmatropos
    emelie vilmer skrev 2015-02-07 14:42:49 följande:
    Jag antar att fostret som jag hade sett hjärtslag på två dagar innan inte har kunnat tillbakabildats eller åkt ut i en Leverklumpar bara efter två dagar. Men tänkte att det som dem är blodklumpar alternativt myom kanske var rester från ett annat foster som dött tidigare? Jag hoppas verkligen det är som du säger att dem missade då det var svårt att se. Håller tummar och tår.
    emelie vilmer skrev 2015-02-07 14:45:03 följande:
    Föresten.. vilken vecka var du i då när dem inte såg?
    Tillbakabildning går inte så fort, men det kan ju följa med koaglerna ut om det nu är ett missfall.

Jag var i 8+3 men hade ett MA som stannat i v 5-6 (4-5mm embryo). På dagen konstaterades det vara dött, på kvällen sökte jag akut för så fruktansvärda smärtor och då hittade den läkaren (ignorant kärring) knappt ens hinnsäcken, och den var "tom". Dagen efter fick jag akuttid på gyn och då fanns embryot där, tydligt och klart.

Dagen därpå blödde jag ut det ihop med massa koagler, men hinnsäcken syntes jättetydligt så jag visste när det kom ut. Den (säcken) var stor som en 5-krona.

När jag blödde ut en tvilling nästa graviditet var jag i vecka 5 och märkte aldrig av när det kom ut, inga koagler eller så, bara sparsam blödning. Andra bebisen hänger kvar och är i v.26 nu. :)

• emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-08 12:07:31 följande:

Tillbakabildning går inte så fort, men det kan ju följa med koaglerna ut om det nu är ett missfall.

Jag var i 8+3 men hade ett MA som stannat i v 5-6 (4-5mm embryo). På dagen konstaterades det vara dött, på kvällen sökte jag akut för så fruktansvärda smärtor och då hittade den läkaren (ignorant kärring) knappt ens hinnsäcken, och den var "tom". Dagen efter fick jag akuttid på gyn och då fanns embryot där, tydligt och klart.

Dagen därpå blödde jag ut det ihop med massa koagler, men hinnsäcken syntes jättetydligt så jag visste när det kom ut. Den (säcken) var stor som en 5-krona.

När jag blödde ut en tvilling nästa graviditet var jag i vecka 5 och märkte aldrig av när det kom ut, inga koagler eller så, bara sparsam blödning. Andra bebisen hänger kvar och är i v.26 nu. :)

Ursäkt frågan, men kunde du se något foster I hinnsäcken då?

Igår började jag blöda mycket igen. Kom massor av koagulerat blod tillsammans med något som var som en hinnsäck. Jag var ju tvungen att kolla efter foster men hittade inget i den..

Hoppas innerligt att det inte var det.. men tror nu egentligen fullt på att jag fått missfall...
  • Tigmatropos
    emelie vilmer skrev 2015-02-11 09:05:03 följande:
    Ursäkt frågan, men kunde du se något foster I hinnsäcken då?

Igår började jag blöda mycket igen. Kom massor av koagulerat blod tillsammans med något som var som en hinnsäck. Jag var ju tvungen att kolla efter foster men hittade inget i den..

Hoppas innerligt att det inte var det.. men tror nu egentligen fullt på att jag fått missfall...
    Nej jag kunde inte se något i hinnsäcken när den kom ut, bara resterna av en trasig gulesäck skymtade jag. Men hinnsäcken var väldigt svår att se in i, den var vit/gul grumlig på ytan och inte direkt genomskinlig. Den var hel så den var rund som en liten ballong. Såg du något som liknar den beskrivningen så är det missfall tyvärr. Det finns inget annat som kan komma ut så. Hinnrester ser ut som en väldigt slemmig mensklump, medan hinnsäcken om den är hel ser ut som en miniballong.
  • emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-11 10:32:31 följande:

Nej jag kunde inte se något i hinnsäcken när den kom ut, bara resterna av en trasig gulesäck skymtade jag. Men hinnsäcken var väldigt svår att se in i, den var vit/gul grumlig på ytan och inte direkt genomskinlig. Den var hel så den var rund som en liten ballong. Såg du något som liknar den beskrivningen så är det missfall tyvärr. Det finns inget annat som kan komma ut så. Hinnrester ser ut som en väldigt slemmig mensklump, medan hinnsäcken om den är hel ser ut som en miniballong.

Den var inte hel som en ballong. Snarare skrupplig.. som en ballong utan luft.. dock inget i den.. tänkte om det kunnat vara från en tvilling och att dem missat den säcken på VUL.

Nej ska nog inte spekulera mer.. Det är som det är.. tufft men får det bekräftat på fredag. Jobbigt att vänta bara.

Tack för svar.
  • Tigmatropos
    emelie vilmer skrev 2015-02-11 10:42:54 följande:
    Den var inte hel som en ballong. Snarare skrupplig.. som en ballong utan luft.. dock inget i den.. tänkte om det kunnat vara från en tvilling och att dem missat den säcken på VUL.

Nej ska nog inte spekulera mer.. Det är som det är.. tufft men får det bekräftat på fredag. Jobbigt att vänta bara.

Tack för svar.
    Jag tycker tyvärr det låter som missfall. Klart det kan vara en missad tvilling, men det känns lite som att gripa efter halmstrån som nog inte finns. Förstår att du inte vill ge upp hoppet än dock. Men bättre att vara inställd så det inte kommer som en chock om det är tomt nu på nästa koll.

Om det gått åt pipan så hoppas jag att det går vägen nästa gång :) Flera missfall på raken är ovanligt :)
  • emelie vilmer

Ja då är det bekräftat. Har nu fått ta tabletter för att få ut det lilla som fanns kvar. Den smärtan jag har är extrem. Jag kan ärligt säga att det är exakt som värkar jag hade när jag födde sonen. Har nu blött i snart 1.5 vecka.. hoppas det slutar snart och att ägglossning kommer igång igen. Tror dock inte det kommer ta sig snabbt då vi tidigare fått försöka i över 1 år.. just därför missfallet blivit extra tufft.

• Tigmatropos
    emelie vilmer skrev 2015-02-14 22:29:18 följande:

Ja då är det bekräftat. Har nu fått ta tabletter för att få ut det lilla som fanns kvar. Den smärtan jag har är extrem. Jag kan ärligt säga att det är exakt som värkar jag hade när jag födde sonen. Har nu blött i snart 1.5 vecka.. hoppas det slutar snart och att ägglossning kommer igång igen. Tror dock inte det kommer ta sig snabbt då vi tidigare fått försöka i över 1 år.. just därför missfallet blivit extra tufft.

beklagar den dubbla sorgen! Dock brukar det vara lättare att bli gravid på nytt efter ett missfall, livmodermiljön är lite mer gynnsam när det nyss varit en graviditet där. Kom bara ihåg att låta det läka ordentligt först, så du inte får ett nytt missfall.
  • emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-15 11:54:26 följande:

beklagar den dubbla sorgen! Dock brukar det vara lättare att bli gravid på nytt efter ett missfall, livmodermiljön är lite mer gynnsam när det nyss varit en graviditet där. Kom bara ihåg att låta det läka ordentligt först, så du inte får ett nytt missfall.

Om det är mer gynnsamt borde det vara nu direkt då? Men du tycker jag ska vänta på en mens först antar jag? Eller hur vet man egentligen när det läkt.
  • Tigmatropos
    emelie vilmer skrev 2015-02-15 12:01:40 följande:
    Om det är mer gynnsamt borde det vara nu direkt då? Men du tycker jag ska vänta på en mens först antar jag? Eller hur vet man egentligen när det läkt.
    svårt att säga hur länge det är extra gynnsamt, har ingen vetenskaplig studie att backa upp med utan bara vad jag läst utifrån andras erfarenhet/spekulation.

Jag väntade en mens och blev sedan gravid direkt igen, det gick vägen. Jag hade smärta efter mitt missfall till och med mensen och fram till någon dag innan ÄL, så då antog jag att det var läkt. Det var det dock inte helt såg jag på VUL senare, men det hann läka innan graviditeten började bli synlig. Så det var liksom nätt och jämt precis för mig.

Jag fick min mens exakt en månad efter missfallet.
  • emelie vilmer
    Tigmatropos skrev 2015-02-15 20:20:29 följande:
    svårt att säga hur länge det är extra gynnsamt, har ingen vetenskaplig studie att backa upp med utan bara vad jag läst utifrån andras erfarenhet/spekulation.

Jag väntade en mens och blev sedan gravid direkt igen, det gick vägen. Jag hade smärta efter mitt missfall till och med mensen och fram till någon dag innan ÄL, så då antog jag att det var läkt. Det var det dock inte helt såg jag på VUL senare, men det hann läka innan graviditeten började bli synlig. Så det var liksom nätt och jämt precis för mig.

Jag fick min mens exakt en månad efter missfallet.
    aha okej. Får se vad som sker och vad dem säger imorgon. Vågar ändå inte tro på att jag skulle kunna bli gravid så snabbt dock. Men hoppas kan man. Skönt att det gick vägen för dig :)
  • emelie vilmer
    Sallysally skrev 2015-02-15 20:42:55 följande:

Åh vad jobbigt för dig. Hoppas verkligen att de går vägen!

Hur mår du nu?

Ja det är nog det värsta jag varit med om. Mitt första missfall och hoppas det blir det sista. Jag har fortfarande smärta och blödning. Det gör det inte lättare heller när vänner i min närhet är gravida och man hade sett fram emot att få vara det tillsammans.. Sorgen vill inte släppa... vet inte hur man ska lyckas släppa den..
  • Sallysally

usch =( men vet du vad. hitta trådar där människor blivit gravida efter missfall.
    det går fortare än folk tror ibland. Missfall är så så vanligt men så smärtsamt kan jag verkligen tänka mig.. men du kommer bli gravid igen. låt det vara din ända tanke just nu. det kommer bli bra och du kommer få bli gravid igen =)

kram och var rädd om dig.
    kroppen gör ibland inte som man vil, men kanske fanns de en mening med detta?
    fostret kanske inte mådde helt hundra..osv.

kram

Svar på tråden Missfall?