• Yamamar

Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?

Alltfler asylsökande väljer att gå under jorden hellre än att resa tillbaka till så kallade första asylland, till exempel Italien. Förra året avvek hela 57 procent av de så kallad Dublinfallen, över 6000 personer. Många av de får hjälp av kyrkan och andra frivilligorganisationer att överleva som gömda. En av dessa är 24-åriga Almas från Eritrea, som levt gömd i elva månader tillsammans med sina två små barn.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6087026
    och länkarna under i länken.
    De som stannar 18 månader prövas igen utan att Dublin gäller, så vi har en del lagtrotsare som arbetar emot samhället. 
    Vad är bäst för oss?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?
  • SecretMe
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-07 18:49:02 följande:
    Men då menar du ju att ett lands lagar inte gäller de som inte är medborgare där. Med andra ord står det alla icke-medborgare fritt fram att göra vad sjutton de vill i Sverige... Skulle du acceptera den tankegången om det innebar att icke-svenska medborgare fick bryta fritt mot våra lagar? De är ju inte medborgare så varför ska de bry sig? 
    Nej det menar jag inte.
    För det första är det en stor skillnad på att vara turist en vecka i ett land kontra att parasitera på ett land som nekat en tillstånd att vara där.
    För det andra är det skillnad på att bryta en lag och på att ange någon som gör det.

Jag tror du missförstår mig med flit.
  • Letitia
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-07 18:37:05 följande:
    Kallar du dig kristen? 
    Inte direkt, men jag gick mycket på kyrkans aktiviteter med mina barn när de var yngre, för att det var en bra miljö för dem. Jag befann mig på den där stiftsgården på ett familjeläger, för övrigt.

Jag har velat från att ha haft klosterdrömmar i tonåren till att vara ganska likgiltig för religionen nu. Även om jag fortfarande delar en del värderingar med många kristna (i synnerhet familjevärderingar, men DEM har ju SvK sålt ut nu).
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Letitia
    Velouria skrev 2015-02-07 18:34:49 följande:
    Min uppfattning av kristendomen är att hjälpa sin nästa - eller var det älska din nästa? Vad är du för kristen om du är emot att kyrkoskatten går till en av de mest fundamentala uppmaningarna inom kristendomen? 

Samtidigt, hederligt av dig om det du skriver är sant, att du inte svek deras förtroende. Samtidigt hjälpte du en hel del människor.
    Jo, men nu HAR vi redan väldigt generösa asylregler i Sverige. Det är bara fem procent av alla som kommer hit som har riktiga asylskäl. I övrigt handlar det bara om att vilja snylta på vårt välfärdssamhälle, och det är inte alls någon nödvändighet att vilja bjuda på det - vare sig man är kristen eller inte. Det är som att säga, att vi alla måste ta emot en arbetslös och arbetsskygg person i våra hem och försörja och passa upp på denne, för annars är vi inga goda kristna... och det gör ju inte ens präster!

Det jag tycker är så fult av dom som gömmer illegala invandrare i Sverige, är att när dessa väl fått stanna - så tycker gömmarna att deras ansvar upphör. Och personerna blir i stället bördor för det vanliga samhället. Vilket gör att våra egna svaga grupper måste få mindre. För så ÄR det ju - för varje invandrare som ska försörjas här, så måste något autistiskt barn bli av med sin elevassistent, två klasser måste slås ihop till en så att 30 sexåringar får samsas om en fröken, ett äldreboende måste sluta ringa in vikarier vid sjukdom, en självmordsbenägen flicka kan inte läggas in för vård, o.s.v. o.s.v..

Det handlar alltså inte om att vara god eller ond, utan var man vill lägga det goda - och var man vill lägga det onda.
  • Letitia
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-07 17:28:20 följande:
    Vissa lagar ska man bryta mot. Det är ett brott att vara homosexuell i vissa länder, om det vore det i Sverige, skulle du ange en homosexuell arbetskamrat bara för att det är olagligt? Jag kan komma på många lagar som jag utan att blinka skulle bryta mot. 
    Det är inte ett brott att VARA homosexuell (hur nu någon skulle kunna kontrollera det). Det är ett brott att utföra sexuella handlingar på någon av samma kön - alltså även för personer som egentligen är heterosexuella. Det händer ju att dekadenta människor inger sig på sådant bara för att få en kick, experimentera, trotsa, utmana - eller i enkönade miljöer som internatskolor och fängelser. En väldigt viktig skillnad om vi ska diskutera lagstiftningen i dessa länder.
  • nihka
    Letitia skrev 2015-02-07 19:06:51 följande:
    Jo, men nu HAR vi redan väldigt generösa asylregler i Sverige. Det är bara fem procent av alla som kommer hit som har riktiga asylskäl. I övrigt handlar det bara om att vilja snylta på vårt välfärdssamhälle.
    Lögn.
  • SpanskaFlugan
    SecretMe skrev 2015-02-07 18:58:26 följande:
    Nej det menar jag inte.
    För det första är det en stor skillnad på att vara turist en vecka i ett land kontra att parasitera på ett land som nekat en tillstånd att vara där.
    För det andra är det skillnad på att bryta en lag och på att ange någon som gör det.

Jag tror du missförstår mig med flit.
    Varför ordvalet "parasitera"? 

Ja, det är skillnad på att ange någon och att bryta mot en lag. Och det är just det jag menar. Du är beredd att ange någon för att de bryter mot en lag du gillar. Men du är inte beredd att ange någon som bryter mot en lag du är likgiltig inför. Då är det plötsligt inte din "grej" och lagen kvittar. 

Sen försöker du komma undan med någon sorts byråkratdetalj om att man är turist eller inte. Ändras din moral utifrån om du är turist eller inte? 
  • Letitia
    nihka skrev 2015-02-07 19:12:55 följande:
    Lögn.
    Sanning. Om vi går på FN:s definition av asylrätt, och vilken definition skulle vi annars gå på..? DOM borde ju veta.
  • Letitia
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-07 19:14:27 följande:
    Varför ordvalet "parasitera"? 

Ja, det är skillnad på att ange någon och att bryta mot en lag. Och det är just det jag menar. Du är beredd att ange någon för att de bryter mot en lag du gillar. Men du är inte beredd att ange någon som bryter mot en lag du är likgiltig inför. Då är det plötsligt inte din "grej" och lagen kvittar. 

Sen försöker du komma undan med någon sorts byråkratdetalj om att man är turist eller inte. Ändras din moral utifrån om du är turist eller inte? 
    Nu har jag inte riktigt hängt med i vad ni diskuterar. Men det är väl självklart att det är ÄNNU värre att bryta mot lagarna i ett land och ställa till problem för befolkningen, om man kommit med mössan i handen som flykting och blivit emottagen och bara FÅTT allting, hela sin tillvaro, utan motprestation. Och om man är turist och faktiskt är med och försörjer befolkningen där med sin västvaluta.
  • SpanskaFlugan
    Letitia skrev 2015-02-07 19:12:21 följande:
    Det är inte ett brott att VARA homosexuell (hur nu någon skulle kunna kontrollera det). Det är ett brott att utföra sexuella handlingar på någon av samma kön - alltså även för personer som egentligen är heterosexuella. Det händer ju att dekadenta människor inger sig på sådant bara för att få en kick, experimentera, trotsa, utmana - eller i enkönade miljöer som internatskolor och fängelser. En väldigt viktig skillnad om vi ska diskutera lagstiftningen i dessa länder.
    Det är inte ett brott att vara homosexuell?! Tror du på allvar att det i Saudi Arabien är ok att vara homosexuell så länge du inte har sex med en person av samma kön?  Tror du att en homosexuell man i Saudi kan gå på stan med en tröja som det står "I'm gay!" på? Tror du att man kan gå med en sådan tröja på stan i Ryssland? 

Allvarligt, tror du på fullt allvar att i de länder där homosexualitet är illegalt så gäller det bara om farbror polisen tar dem på bar gärning i sovrummet?! 

Vet du om att det är dödsstraff på homosexualitet i rad länder? 
  • SpanskaFlugan
    Letitia skrev 2015-02-07 19:17:05 följande:
    Nu har jag inte riktigt hängt med i vad ni diskuterar. Men det är väl självklart att det är ÄNNU värre att bryta mot lagarna i ett land och ställa till problem för befolkningen, om man kommit med mössan i handen som flykting och blivit emottagen och bara FÅTT allting, hela sin tillvaro, utan motprestation. Och om man är turist och faktiskt är med och försörjer befolkningen där med sin västvaluta.

Nej, du har inte hängt med i diskussionen. Jag anser att det är moraliskt korrekt att bryta mot lagen om alternativet är att personer utvisas till länder där de riskerar förföljelse, dödsstraff, fängelse, tortyr, våldtäkt, krig och allt annat dessa människor flyr i från. 

Förresten får det inte "allt". De får ett mycket enkelt boende, mat och 24 kr om dagen som ska räcka till allt annat en människa kan tänkas behöva. 

Svar på tråden Konsten att stanna i Sverige. Vad är bäst?