• Knasbubblan10

    Åtgärdsprogram

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av åtgärdsprogram? Alltså någon vars barn har det i skolan. Hur gick det till när de fick det? Varför? Vilja var med vid utformandet av det? Hur ofta följs det upp? Vad står det i? Vilja resurser kan man kräva från skolan? Många frågor, tacksam för svar????

  • Svar på tråden Åtgärdsprogram
  • Anonym1977

    Åtgärdsprogram skrivs om lärare misstänker att barnet på ett eller annat sätt inte kommer nå målen i ämnet. Föräldrar, lärare, ev specialpedagog är bland annat med. Allt inkl uppföljning bestäms i varje enskilt fall och i samråd med er föräldrar. /lärare

  • JASS

    En till från skolvärlden här. Vad undrar du över närmare bestämt?

  • Knasbubblan10

    Jag frågar som förälder. Min son, 8 år, har fått ett skrivet för han behöver extra stöd med att få flyt i läsningen och dessutom att komma igång med eget arbete under skoldagen. Det jag undrar är lite vad man som förälder kan kräva att det ska stå i ett ågp? Det här ågp bygger mycket på att HAN ska förändra sig förutom att han ska gå och extraläsa med en pedagog två g/v. Ska det inte stå nåt om hans styrkor, när det funkar bra och bygga på det? undrar oxå hur ofta man följer upp det?

  • Flickan och kråkan

    Ett åtgärdsprogram ska innehålla vilka behov av särkilt stöd eleven har, vilka åtgärder skolan ska vidta för att behoven ska tillgodoses, när och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljning och utvärdering.

  • amia01
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-09 21:46:49 följande:

    Ett åtgärdsprogram ska innehålla vilka behov av särkilt stöd eleven har, vilka åtgärder skolan ska vidta för att behoven ska tillgodoses, när och hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljning och utvärdering.


    Håller med. Har ett åp för vår son på 6 år, på egen begäran. Det innehåller bakgrund om hans problem, allmänna uppgifter om hans svårigheter, och konkreta långsiktiga och kortsiktiga åtgärder och mål. Upplever att det är till stor hjälp för att följa upp och utvärdera olika åtgärder, och för att alla som jobbar med honom ska veta vad som gäller och varför. Det bästa är alla små vardagliga saker, som man snabbt kan lösa tillsammans, och sedan utvärdera. Blir mer "verkstad" och mindre "snack" är min erfarenhet.
    Det var lite si och så med förståelsen från skolans sida om varför han behövde ett åp från början, men nu är alla med på tåget
  • Knasbubblan10

    Hur ofta har ni uppföljning kring åp? Vilja är med då? Står det något om hans styrkor och "bra" sidor i åp eller bara "problemområdena". Får man fråga vad han har åp för?

  • amia01
    Knasbubblan10 skrev 2015-02-09 22:09:03 följande:

    Hur ofta har ni uppföljning kring åp? Vilja är med då? Står det något om hans styrkor och "bra" sidor i åp eller bara "problemområdena". Får man fråga vad han har åp för?


    Ca var 6-8 vecka brukar vi ha uppföljning, bestäms från möte till möte. Nej, det står inte speciellt om hans styrkor, men det brukar stå om vilka åtgärder som lett till förbättringar
    Han har åp för cp-skada, som påverkar motoriskt, men också ork och koncentration.
    Saker som är vardag i skolan fungerar inte alltid så bra för honom, men med små anpassningar och medvetenhet hos personalen har det blivit mycket lättare. Försökte under flera år att få personalen i förskolan att lyssna på oss, men det blev inget resultat förrän vi fick till en handlingsplan, vilket nu i skolan har blivit ett åp. 
Svar på tråden Åtgärdsprogram